Subaru Forester 2.0 Comfort (2010)

autoreview

Subaru Forester 2.0 Comfort (2010)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 Comfort
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst135.500 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opnieuw Subaru

  • 135.500 km

In 2014 kocht ik mijn eerste Subaru, een Forester SG met de 2.0 benzinemotor, 125pk sterk. Na zo'n 40 000 probleemloze kilometers maakte ik de overstap naar een twee jaar jongere Outback, met de erg fijne en sterk 3-liter 6-cilinder, gekoppeld aan een ouderwetse, maar goede 5-traps automaat.

Hoewel de Outback een dijk van een wagen was waar ik nooit onvoorziene kosten aan heb gehad, was het 'niet mijn ding'. Erg groot, erg rustig op de snelweg, maar niet comfortabeler dan mijn oude Forester en - in tegenstelling tot wat cijfers doen vermoeden - was er binnenin niet meer (praktische) ruimte.

Na 6 jaar met de Outback gereden te hebben was het tijd voor wat anders, maar wat? Veel wagens van verschillend fabrikanten (meestal Japans) werden overwogen, maar uiteindelijk bleef ik Subaru trouw en koos ik voor de Forester van de derde generatie (chassiscode 'SH'). Het was een wagen uit 2010 met een 4-cilinder box (motorcode EJ204) en met opnieuw een ouderwetse automaat, dit maal met slechts 4 verzetten (daarover later meer).

De Forester is langer, breder en vooral hoger dan zijn voorganger en voelt daardoor meer als een SUV. Het interieur ziet er wat gelikter uit, maar er zijn wagens uit dezelfde periode die heel wat meer 'premium' aanvoelen dan deze. Alle bedieningsorganen zitten waar je ze zou verwachten en het vraagt dan ook weinig gewenning.

De ruimte binnenin is goed benut en vooral achterbank en kofferbak zijn voldoende groot. In de kofferbak krijg je makkelijk 3 sporttassen naast elkaar (en dan heb je veel ruimte over) en op de achterbank zitten twee volwassen comfortabel. Vooraan zit je prima, maar voor mij is de zitting wat kort (1m90 en dat probleem heb ik bij veel wagens). Vergeleken met de Outback (die 20cm langer was) heb je in de Forester meer ruimte.

De bestuurder en bijrijder hebben een middenconsole met aflegbakje voor de versnellingspook, 2 'vierkante' bekerhouders en een groot en klein opbergvak onder de armsteun. Hierin zit tevens een tweede 12v plug, in de kofferbak zit de derde.

De passagiers hebben enkel twee bekerhouders ter beschikking. Ventilatie of een USB/12V stekker ontbreekt achterin.

De wagen is veel zachter afgeveerd dan andere Subaru's op hoge poten en vooraan misschien zelfs iets te zacht. Het stuurgevoel is 'Amerikaans': bijzonder licht en met weinig feedback. De originele 225/55/17 banden werden gewisseld voor 215/60/17 banden en de uitlijning werd opnieuw gedaan en dat heeft een positief effect gehad op het sturen.

Voorts heb je met 150pk voldoende vermogen, maar bij steile hellingen schakelt de bak dan vaak 1 of 2 verzetten terug waardoor je aan 6000rpm de heuvel oprijdt. Toegegeven: uitermate fijn is dat niet. Voor de lage landen of voor iemand die besluit dat je op de snelweg aan 90km/h ook snel genoeg een heuvel beklimt, vormt dit minder een probleem.

Het verbruik varieert sterk. Bij rustig rijden op de snelweg is 1 op 12 perfect haalbaar, maar bij stadsverkeer of voortdurend 130 willen rijden, zal je de benzinemeter snel zien zakken en kom je uit op 1 op 10 tot zelfs 1 op 7.

De automaat is voor normaal gebruik goed en in het hoogste verzet draait de motor bij elke snelheid rustig rond. Door de grote sprongen in de bak is het bij optrekken natuurlijk niet altijd makkelijk om het 'juiste' verzet te kiezen. Schakel dan eventueel de semi-manuele modus in en kies zelf.

Al bij al is het een fijne wagen die degelijk in elkaar zit, waarin je voldoende ruimte hebt en die ik als de ideale allrounder zou bestempelen. Niet te groot voor in een stedelijk omgeving, maar prima in te zetten voor een roadtrip.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens