AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Subaru Forester 2.0 XT AWD (2003)

autoreview

Subaru Forester 2.0 XT AWD (2003)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 XT AWD
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst300.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

subaru nummer 6

  • 210.000 km

ja hoor, het moest er van komen.
de 6-de subaru en nu de forester aangeschaft met de turbo.
nadat de legacy zijn diensten bewezen had (zie de review)op zoek naar de opvolgende subaru. veel keus was er niet want de meeste subarurijders doen hun Soeb niet weg omdat deze veels te goed bevalt, maar na veel zoeken en vergelijken uitgekomen op deze forester.
gekocht in Zwolle bij Korterink. wat een fijne wagen is dit, we waren al content met de legacy maar dit is different koek. heerlijke soepele automaat, fijne stoelen, enorm veel pit in de geblazen boxer vergeleken met de nonturbo boxer die we eerder hadden. we hebben er pas 10000 km mee gereden maar dit zijn wel hele fijne kilometers. meteen na aanschaf LPG erin laten zetten, dit om twee redenen. ikzelf heb een woonwerkafstand van 120 km en de forester lust de brandstof best wel, en dan is LPG een goede optie. na inbouw bij Nieuwenhuizen in Rogat (met uitstekende service) heerlijk verder tuffen. ik merk totaal geen verschil tussen benzine en LPG behalve dan bij de pomp. we hebben wel een beetje ingeboet op de ruimte in de achterbak maar de hogere instap en de luxere uitvoering maken dat ruimschoots goed. na de winter wel nieuwe bandjes erom leggen en de distributieriem vervangen incl alle rollers en koelpomp (als het toch al los ligt kan die ook meteen meegenomen worden) en verder natuurlijk de APK. ik verwacht geen rare dingen zoals het een Subaru betaamt.

distributieriem vervangen

  • 215.000 km

zo, dat was een best karwei. niet zozeer de riem vervangen maar meteen ook maar de kleppen gecontroleerd en de bougies vervangen. riem en koelpomp kon makkelijk in een uurtje of twee/drie gedaan worden, maar die kleppencheck en bougiewissel duurde wel een uurtje of acht voordat dit gereed was. waar dit aan ligt is het volgende. de motor ligt er zo krap in dat als je kleppen zou moeten stellen de hele motor eruit moet, anders kun je er onmogelijk bij. voor het controleren is dit niet nodig , maar omdat alles er zo verschrikkelijk krap in ligt is het een hels karwei om alleen al het kleppendeksel eraf te halen. de bougies (platinum, 25 euro per stuk) kunnen je er bij drie cilinders redelijk makkelijk uit krijgen maar bij 1 cilinder is dit alleen voor elkaar te krijgen als het kleppendeksel eraf ligt. je hebt maar 10 boutjes los te maken om een deksel te verwijderen, van bovenaf kom je er redelijk goed bij, mits je de accu, ruitenwisserreservoir, luchtfilter en wat kabelboompjes verwijdert. maar bij de onderste boutjes moet de auto omhoog en dan heb je maar net ruimte om een kleine slag te maken met de ratel. klikje voor klikje krijg je de bout eruit en uiteraard ook weer klikje voor klikje erin. dat kost erg veel tijd, vandaar dat je er zomaar een 8 uur over doet.
Alles zit er nu weer in en om en keurig ingebouwd en toen starten. geen centje pijn en de auto draait weer als een zonnetje met de wetenschap dat over 50.000 weer eens gekeken moet worden naar klepjes en bougies.
viel even tegen, maar de kleppen hadden genoeg speling dus uitbouwen was niet nodig, gelukkig kon ik zelf heel veel dingen doen anders ben je zomaar 1000 euro kwijt aan voornamelijk arbeidsloon. de riem,koelpomp, pakkingen en bougies zijn ook wel prijzig maar er zo lang mee bezig zijn is de grootste kostenpost.

bijna een jaar in bezit

  • 225.000 km

zo, bijna een jaar verder en nog steeds ontzettend blij met de forester. goed de winter door gekomen alhoewel er weinig lol te beleven viel dit keer voor de 4 wiel aandrijving op een parkeerplaats met sneeuw (geen sneeuw dus). inmiddels 25.000 extra kilometers erbij gereden en, al zeg ik het zelf redelijk zuinig voor een Subaru. 1 op 10 is redelijk haalbaar, mits je niet al te maf omspringt met het gaspedaal. echter...even fijn de autobahn op levert een consumptie op van 1 op 7 tot 1 op 5 al naargelang de kick van hardrijden.
Wel een radiateur moeten vervangen vanwege een scheurtje aan de bovenkant. Volgens mijn monteur doodnormaal want na 2 ton warm-koud-warm-koud wil de weekmaker in het plastic wel eens verdwijnen, waardoor het plastic hard en poreus gaat worden. ach,....een nieuwe radiateur is ook niet meteen een rib uit je lijf, je moet er wel om denken dat je de juiste besteld want dat komt wel heel erg nauw. Drie keer is scheepsrecht na twee fout bestelde radiateurtjes, maar nu is het weer helemaal top. Aankomende zomer lekker met een karretje achter de fozz de Gotthard over naar Italië voor een weekje vakantie. Eens kijken hoe fozzie zich houdt in de bergen. Ik heb er alle vertrouwen in.

jaartje verder

  • 250.000 km

weer een jaar verder en 25000 kilometer rijker. wat is er allemaal gebeurt? wel we zijn zoals eerder al gezegd met een karretje naar Italië gegaan afgelopen zomer. heen maar door de Sint-Gotthard gereden om lekker snel op adres aan te komen. Uitgerekend de vakantie gehouden toen de temperatuur niet onder de 30 graden wilde komen , heerlijk weertje hoor en met de airco uitstekend te doen. Een airco die heel fijn presteerde. na dat weekje terug gereden en lekker de oude route genomen de Sint-Gotthard op. de motor moest goed aan de bak op bepaalde stukken en op 1 stuk zelfs even aan de kant gezet om de ventilatoren de kans te geven de auto te koelen, temperatuur liep eventjes wat hoog op. geweldig gepresteerd hoor die fozzie, geen krimp gegeven en precies gedaan wat hij moest doen, lekker vlot de bult op en uitstekend rijden.
afgelopen winter weer gehoopt op wat sneeuw, maar ja.... het bleef bij een beetje ijzel en wat koude nachtjes. de 4-wiel niet echt in actie gvoeld, komt nog wel eens een keertje denk ik. het lager achterin begint nu behoorlijk irritant geluidje te geven en het lager re-voor dient zich ook al aan. over een maand maar meteen mee pakken als de APK er weer op moet. zal wel weer een flinke duit kosten, maar ja dat heb ik er voor over om in deze buffel te mogen rijden. prima jaar gehad en zekers nog een paar jaren erbij als dit zo door gaat.

drie ton aangetikt

  • 300.000 km

weer 50K verder en de zomer goed doorstaan, kan ook haast niet anders met een fozzie onder je billen. Moest dit keer wel weer de bougies vervangen aangezien deze er al weer een 80.000 km in zaten en ik zo afentoe en stotter waarnam in de motor. Heb meteen de long live speciale LPG bougies gekocht, kosten wel een ff een flinke duit maar dan ben je er wel weer een ton vanaf. Gelukkig maar want vervangen is een helse klus. Weer gedaan zonder de motor eruit te tillen want dat is voor mij geen optie. Eind dit jaar gaat de fozzie naar de dealert voor een nieuwe distributie trein (weer een ton verder) en dat is net te ver voor de bougies die erin zaten dus genoodzaakt om toch te vervangen. Koste dit keer maar twee uur met z'n tweeën werken. Dat is wel heen heel groot nadeel van dit type forester dat het simpel vervangen van bougies een verschrikkelijke klus is, niet goed over nagedacht door subaru. Meteen maar een beurtje en APK gedaan en de volgens de monteur geen centje pijn aan de auto, "prima karretje zo wil ik er wel een paar meer hebben". Ik merk toch nu wel dat de remschijven ook aan vervangen toe zijn, waarschijnlijk de eerste set nog die erop zit. De auto doet wat trillen in het stuur bij remmen, niet hinderlijk maar toch aanwezig. De remschijven zijn ook wel aan vervangen toe heb ik gezien, er is een redelijke slijtrand zichtbaar. Zoals het er nu uitziet ga ik voor de 4 ton en gezien het uithoudingsvermogen van de fozzie ga ik dit halen. Nu nog even hopen op wat sneeuw deze winter, dan kan ik nog even lekker de 4-wiel testen :).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren