Subaru Forester 2.0 AWD (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Bij nieuwe aanschaf in 1998 onmiddelijk LPG G3 laten plaatsen plus trekhaak.
LPG installatie heeft geen probleem gegeven tot nu toe, behalve een gebarsten vacuum leiding als gevolg van uitdroging.
Auto is m.i. erg betrouwbaar gebleken (8 jaar in bezit en 204.000km)
iedere 80.000 km 4 nieuwe banden
verbruik op gas gemiddeld 1 Ltr:8,5km (125 km/uur)
Comfort:
Voorin goed, achterin matig; de achterbank heeft weinig vorm en is minder geschikt voor volwassenen op lange ritten.
Geluid is niet storend ondanks het typische boxer geluid. de arm leuning is minder omdat deze te dicht bij de romp uitkomt.
Uitstekend uitzicht rondom door de grote ramen. Nadeel is dan wel dat de auto in de zomer snel warm wordt van binnen. (geen AirCo)
De auto is zelfs met ingebouwde gas tank (60 ltr / 42 ltr effectief onder de laadvloer) nog steeds erg ruim met neergeklapte achterbank. (Vloer is 2 cm omhoog gekomen).
Zeker prettig is de achteruitrij blokkering op een helling. Qua trekkracht is deze auto voldoende te noemen. met name de lage gearring is bij optrekken erg handig. De lage gearring is echter niet vaak nodig daar de normalke versnellingen over het algemeen voldoende zijn.
Nadelen van deze auto:
Het moeilijk doseren van een slippende koppeling, het terug schakelen naar 1. Dit kan pas bij een zeer lage snelheid (stapvoets).
In de eerste 5 jaar kwam het regelmatig voor dat bij file rijden en veelvuldig koppelen het koppelingspedaal een steeds kleiner slag kreeg, m.a.w. Het pedaal kwam niet meer terug naar de oorspronkelijke stand en alleen de resterende 20% van het pedaal was bruikbaar. Probleem met de hydraulische cilinder van de koppeling welke nooit is opgelost. (Laatste 3 jaar geen last meer van gehad.)
PROBLEMEN
Onkosten:Buiten onderhoud volgens boekje.
Na:
3 jaar: rechter voorwiel lager, koppeling drukgroep vervangen, keerring naar achter differentieel in versnellingsbak vervangen, beschermplaat van middendemper verwijderd om rammelen te stoppen (a.g.v. afgebroken hoek van deze plaat)
7 jaar: uitlaat achterste gedeelte, bougie kabels, remblokken voor.
Na 8 jaar (2006) de auto doorverkocht voor €8500 en een tweede hands outback (2004)met 21.000km aangeschaft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren