Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Subaru
  • Forester

Subaru Forester 2.0 S-Turbo AWD (1999)

Ruimte, maar dan anders

Subaru Forester 2.0 S-Turbo AWD (1999)
  • Autotest
16 oktober 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Je wilt een auto met ruimte. Dat kan, het is zelfs zeer in de mode. Maar je wilt niet iets alledaags. Dus zeker geen stationwagen. Een MPV dan? Tsja, ook al zo gewoon. Weet je wat: we doen een trendy semi-terreinwagen!

Die Forester is een typisch voorbeeld van "n beschaafde 4WD. Hij staat dichter bij een MPV dan bij een terreinwagen. En dat hoeft niet te verbazen, want hij is afgeleid van een personenauto - de Impreza Plus AWD. Subaru hoefde niet veel meer te doen dan de techniek van de Impreza Plus 2.0 combineren met een stoere koets en een ander interieur; en daar was de Forester 2.0 AWD. In de 2.0 S-Turbo AWD wordt zelfs dezelfde motor gemonteerd als in de Impreza 2.0 GT Turbo. Alleen werd de geblazen viercilinder boxer wel wat aangepast om de sportiviteit een beetje te beteugelen. Vermogen en trekkracht gingen omlaag, ten gunste van grotere souplesse. Desondanks heeft de sportieve Forester nog altijd 170 pk onder de kap.

Enthousiast gegrom

De accentverschuiving richting prestaties is wel ten koste gegaan van de terreinwaardigheid, want net zo min als de Impreza 2.0 GT Turbo, heeft de Forester 2.0 S-Turbo hoge en lage gearing. Daardoor is de nieuwe aanwinst nog minder een vervoermiddel om mee offroad te gaan en nog meer een vierwielaandrijver voor de gebaande (snel)wegen. En lang niet de minste ook. Een peut gas, en de Forester gaat er als de brandweer vandoor. In slechts 8,6 seconden sleurt zijn geblazen viercilinder hem van nul naar honderd. Aan power is nooit gebrek. Het gaspedaal omlaag en de boxermotor begint er enthousiast grommend aan te trekken. Dat wil nog niet zeggen dat de Subaru een sportwagen is. Z"n besturing bijvoorbeeld werkt zeker niet messcherp, maar ook niet vaag. De 4WD laat zich prima in de gewenste richting dirigeren. En hij is ook best vlot door snellere bochten te mennen. De vierwielaandrijving helpt daarbij de wagen op koers te houden. Z"n vrij hoge koets helt dan wel wat over, maar stabilisatorstangen voor en achter houden de kantelbewegingen binnen de perken. Vering en demping combineren stevigheid met souplesse. Dat valt vooral op wanneer de rit over plaveisel van bedenkelijke kwaliteit voert. Inzittenden voelen dan beslist wel wat er onder de wielen doorgaat, maar stoten veroorzaakt door hobbels en kuilen worden goed verwerkt. Wat schakelen betreft doet de Forester weer meer aan een heuse 4WD denken. Het schakelmechanisme werkt niet zo beschaafd, de pook gaat niet zo soepel van de ene versnelling naar de andere. Minder beschaafd ook klinkt het geluid dat de aandrijving produceert en dat steeds op de achtergrond aanwezig blijft. Toch is het aan boord van de Subaru geen lawaaiige boel. De 67,5 en 69,5 decibel die we bij 100 en 120 kilometer constant registreerden zijn nette waarden.
In het interieur van de Forester geen Spartaanse toestanden: een dashboard en een instrumentenpaneel zoals in een "gewone" personenauto, kunststof in twee tinten en donkere bekledingsstof. Bestuurder en bijrijder zitten op flinke, stevige zetels die veel zijdelingse steun geven. Armsteunen in het midden klappen uit de zijkanten van de leuningen. Losse spullen opbergen? Mogelijkheden genoeg: bescheiden portiervakken, vakken in de middenarmsteun en boven aan de middenconsole, een laatje links onder het stuur en als extraatje een brillenvak in de dakconsole. Achterpassagiers hebben flink wat ruimte voor hoofd en benen. De leuning van de bank waarop ze zitten laat zich in twee even grote delen omklappen. Bovendien zijn de delen afzonderlijk verstelbaar, waardoor de twee mensen waarvoor de bank bedoeld is - elk apart - een zo prettige mogelijke zit kunnen kiezen.
Met de stand van de rugleuning varieert ook de bagageruimte die "normaal" een inhoud van 409 liter heeft. Via de achterklep komen spullen die mee moeten terecht op een keurig vlakke, maar nogal hoog gelegen laadvloer. Onder het standaard meegeleverde afdekzeil zijn ze van buiten af niet te zien. Vakken onder de vloer en links en rechts in de zijpanelen zorgen voor extra opbergruimte. Als er echt veel mee moet, kun je de laadvloer groter maken door de rugleuning achter voor de helft of helemaal neer te klappen. Prijs van de multifunctionele, prestatiegerichte Forester 2.0 S-Turbo AWD: zo"n 57 mille.

Signalement

Merk Subaru
Model Forester 2.0 S-Turbo AWD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 27.225

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.450 mm / 1.735 mm / 1.580 mm
Wielbasis 2.525 mm
Massa leeg 1.380 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 500 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 198 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 8,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,9 s / 12,5 s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km
CO2-uitstoot 236 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Subaru Forester
Subaru Subaru Forester

Gerelateerde forumtopics

  • Subaru Forester | Facelift vanaf € 54.995

    28
    • 22 februari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Forester specificaties
  • Subaru Forester occasions
  • Subaru Forester video's
Advies en informatie
  • Subaru Forester tests
  • Subaru Forester gebruikersreviews
  • Subaru Forester index
PREMIUM
Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Omdat nieuwe Subaru’s door de bpm-wetgeving uit de markt zijn geprijsd, gooien de Japanners...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    2
    • 11 april 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 XT AWD (2003)

    Subaru Forester 2.0 XT AWD (2003)

    2
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0D Executive (2008)

    Subaru Forester 2.0D Executive (2008)

    9
    • 8 december 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 Intro (2011)

    Subaru Forester 2.0 Intro (2011)

    7
    • 1 november 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 AWD (1999)

    Subaru Forester 2.0 AWD (1999)

    • 19 september 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 AWD (1998)

    Subaru Forester 2.0 AWD (1998)

    5
    • 5 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0i e-BOXER Premium (2019)

    Subaru Forester 2.0i e-BOXER Premium (2019)

    13
    • 12 december 2019
meer reviews
Klokje rond Subaru Forester

Klokje rond Subaru Forester

70

De Subaru Forester is een vaste klant in de top van het betrouwbaarheidsklassement van onze...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Forester

    Facelift voor Subaru Forester

    26
    • 11 januari 2022
  • Subaru Forester 2.0 – 2008 – 327.827 km - Klokje Rond

    Subaru Forester 2.0 – 2008 – 327.827 km...

    • 6 december 2021
  • Nieuws
    Subaru Forester Wilderness is los

    Subaru Forester Wilderness is los

    10
    • 3 september 2021
  • Nieuws
    Ook Subaru Forester krijgt Wilderness-versie

    Ook Subaru Forester krijgt Wilderness-versie

    2
    • 4 augustus 2021
  • Nieuws
    Subaru Forester facelift gepresenteerd in Japan

    Subaru Forester facelift gepresenteerd...

    15
    • 14 juni 2021
  • Nieuws
    Subaru Forester ook als Van met grijs kenteken

    Subaru Forester ook als Van met grijs kenteken

    5
    • 27 mei 2021
  • PREMIUM
    Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

    Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV...

    • 20 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Test: Subaru Solterra

    Test: Subaru Solterra

    105
    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022
  • Nieuws
    Subaru BRZ 'Cup Car Basic' rolt op staal

    Subaru BRZ 'Cup Car Basic' rolt op staal

    14
    • 8 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden