Subaru Forester 2.0 Comfort (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 157.000 km |
Opnieuw Subaru
- 135.500 km
In 2014 kocht ik mijn eerste Subaru, een Forester SG met de 2.0 benzinemotor, 125pk sterk. Na zo'n 40 000 probleemloze kilometers maakte ik de overstap naar een twee jaar jongere Outback, met de erg fijne en sterk 3-liter 6-cilinder, gekoppeld aan een ouderwetse, maar goede 5-traps automaat.
Hoewel de Outback een dijk van een wagen was waar ik nooit onvoorziene kosten aan heb gehad, was het 'niet mijn ding'. Erg groot, erg rustig op de snelweg, maar niet comfortabeler dan mijn oude Forester en - in tegenstelling tot wat cijfers doen vermoeden - was er binnenin niet meer (praktische) ruimte.
Na 6 jaar met de Outback gereden te hebben was het tijd voor wat anders, maar wat? Veel wagens van verschillend fabrikanten (meestal Japans) werden overwogen, maar uiteindelijk bleef ik Subaru trouw en koos ik voor de Forester van de derde generatie (chassiscode 'SH'). Het was een wagen uit 2010 met een 4-cilinder box (motorcode EJ204) en met opnieuw een ouderwetse automaat, dit maal met slechts 4 verzetten (daarover later meer).
De Forester is langer, breder en vooral hoger dan zijn voorganger en voelt daardoor meer als een SUV. Het interieur ziet er wat gelikter uit, maar er zijn wagens uit dezelfde periode die heel wat meer 'premium' aanvoelen dan deze. Alle bedieningsorganen zitten waar je ze zou verwachten en het vraagt dan ook weinig gewenning.
De ruimte binnenin is goed benut en vooral achterbank en kofferbak zijn voldoende groot. In de kofferbak krijg je makkelijk 3 sporttassen naast elkaar (en dan heb je veel ruimte over) en op de achterbank zitten twee volwassen comfortabel. Vooraan zit je prima, maar voor mij is de zitting wat kort (1m90 en dat probleem heb ik bij veel wagens). Vergeleken met de Outback (die 20cm langer was) heb je in de Forester meer ruimte.
De bestuurder en bijrijder hebben een middenconsole met aflegbakje voor de versnellingspook, 2 'vierkante' bekerhouders en een groot en klein opbergvak onder de armsteun. Hierin zit tevens een tweede 12v plug, in de kofferbak zit de derde.
De passagiers hebben enkel twee bekerhouders ter beschikking. Ventilatie of een USB/12V stekker ontbreekt achterin.
De wagen is veel zachter afgeveerd dan andere Subaru's op hoge poten en vooraan misschien zelfs iets te zacht. Het stuurgevoel is 'Amerikaans': bijzonder licht en met weinig feedback. De originele 225/55/17 banden werden gewisseld voor 215/60/17 banden en de uitlijning werd opnieuw gedaan en dat heeft een positief effect gehad op het sturen.
Voorts heb je met 150pk voldoende vermogen, maar bij steile hellingen schakelt de bak dan vaak 1 of 2 verzetten terug waardoor je aan 6000rpm de heuvel oprijdt. Toegegeven: uitermate fijn is dat niet. Voor de lage landen of voor iemand die besluit dat je op de snelweg aan 90km/h ook snel genoeg een heuvel beklimt, vormt dit minder een probleem.
Het verbruik varieert sterk. Bij rustig rijden op de snelweg is 1 op 12 perfect haalbaar, maar bij stadsverkeer of voortdurend 130 willen rijden, zal je de benzinemeter snel zien zakken en kom je uit op 1 op 10 tot zelfs 1 op 7.
De automaat is voor normaal gebruik goed en in het hoogste verzet draait de motor bij elke snelheid rustig rond. Door de grote sprongen in de bak is het bij optrekken natuurlijk niet altijd makkelijk om het 'juiste' verzet te kiezen. Schakel dan eventueel de semi-manuele modus in en kies zelf.
Al bij al is het een fijne wagen die degelijk in elkaar zit, waarin je voldoende ruimte hebt en die ik als de ideale allrounder zou bestempelen. Niet te groot voor in een stedelijk omgeving, maar prima in te zetten voor een roadtrip.
15 maanden in bezit
- 150.500 km
Sinds aanschaf heb ik naar volle tevredenheid met de Forester rondgereden. De Outback heb ik tot nog toe niet gemist. Toch was er één 'probleem' waar ik me zorgen over maakte, namelijk een erg vaag stuurgedrag. Na een iets langere rit (45min of langer) dan voelde het stuur vaak erg licht en leek het alsof de wagen zichzelf wilde corrigeren.
Deze generatie Forester is in 2.0 uitvoering (zowel diesel als benzine) uitgevoerd met elektrische stuurbekrachtiging. Op het internet vind je voldoende literatuur over problemen die hieraan gerelateerd zijn, maar weinig concrete oplossingen. In veel gevallen waren de problemen na vervangen van stuurhuis en/of bijhorende elektronische module niet weg.
Navraag bij twee Subaru dealers: 'ja, dit gedrag is herkenbaar'. Oplossing: 'vervangen stuurhuis en module'. De onafhankelijke specialist die vorig jaar de distributie had vervangen, raadde me aan om alle ophangrubbers te controleren en de wagen uit te laten lijnen (ook al was de slijtage van de banden gelijk).
Ik monteerde 4 nieuwe banden (om zeker te zijn) en ging van 225/55/17 naar 215/60/17 (iets smaller en iets meer wang). Wagen werd ook uitgelijnd.
Conclusie:
- het 'auto-corrigeren' was weg
- hoewel nog steeds licht, voelde het sturen normaal
- het verbruik daalde
De lange rit naar Spanje vorige zomer was de ultieme test en er deden zich geen problemen voor.
Voorts werden de vloeistoffen uit voor- en achter diff. vervangen, net als de automaatvloeistof. Gelukkig zijn er meer en meer fabrikanten die de correcte bakvoeistof produceren voor 'onze' wagens.
Terug een Outback
- 157.000 km
Na twee fijne jaren met de Forester heb ik terug de overstap gemaakt naar een Outback. Dit keer eentje van 2016 met één vorige eigenaar.
Het was absoluut niet de bedoeling om van wagen te wisselen, maar ik kreeg de Outback aangeboden voor een scherpe prijs en bovendien is deze dankzij de euro 6 norm in alle Belgische steden welkom, ook na 2027.
Even terug naar de Forester: wederom was de wagen tijdens de zomermaanden een fijne en betrouwbare reisgezel naar het Zuiden. De ruimte aan boord blijft toch het grootste pluspunt van deze generatie Forester. Als er dan toch minpunten moeten genoemd worden zijn het:
- het geluid aan boord vanaf 110km/h
- de automaat komt echt een versnelling te kort
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Subaru Forester 2.0 X Intro AWD, Volledig onderhouden met boekjes en facturen, NL auto, 2e eigenaar, Hoge instap, Trekhaak, Airco, Cruise control, Lichtmetalen velgen, Dakrails
- 2011
- 119.519 km

Subaru Forester 2.0 Luxury 4x4 // Panorama Dealer-Oh NL
- 2008
- 219.876 km

Subaru Forester 2.0 Luxury - Lage gearing - Trekhaak -
- 2009
- 244.646 km