Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury (2008)

autoreview

Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury (2008)

Signalement

UitvoeringB9 Tribeca 3.0R Luxury
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf217.000 km
KM-stand laatst230.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Odd ball

  • 217.000 km

Dit is mijn 3e Subaru en zeker niet mijn laatste!
De B9 Tribeca, in tegenstelling tot de gefacelifte Tribeca, variant heeft mij vanaf het moment dat hij uit kwam getriggerd:
- een "love it or hate it" uiterlijk;
- een bijzonder (fraai) interieur;
- 6 cilinder boxer in combinatie met permanente vierwiel aandrijving.

Waarom nu tot aanschaf overgegaan?
Ik heb hem precies op zijn 15-jarige leeftijd gekocht als youngtimer, met bijkomende fiscale voordelen. De BMW cabrio, zijn voorloper, werd in de winter als 2e auto genegeerd, want; mijn vrouw vond het zicht naar achteren rampzalig en door lage rugklachten werd de uitstap een kleine marteling. Dus moesten we "omhoog".

De alternatieven:
Uiteraard was er een shortlist; de BMW X3/X5, Volvo XC90/XC70 en Subaru Outback/Tribeca.
De Outback en XC70 vielen al snel af, omdat die teveel in het vaarwater van mijn Saab 9-5 estate zitten en bij de X5 was twijfelde ik over het uiterlijk en de uitstraling van deze auto. Dus bleven er 3 over en kon ik gaan starten met het proefrijden .....
De X3: die beviel me in meerdere opzichten prima. Fijne 6 cilinders in lijn, goede zit. Maar het comfort, wat ik in een hoge auto met langere veerwegen verwacht, dat was er niet. Het eerste type X3 vind ik onnatuurlijk stug geveerd.
De 2e proefrit was de Tribeca die ik ook heb gekocht. Wat een comfortabele ruime reisauto is dit. Sportiviteit hoef je niet te verwachten, maar daar is deze auto niet voor bedoeld.
Uiteindelijk heb ik geen XC90 gereden. Binnen mijn budget was geen exemplaar te vinden met een redelijke kilomterstand en net interieur. Helaas, want ik vind dit wel een mooie auto.

Ervaringen in de eerste 5.000km:
Wat een comfortabele luxe auto is dit. Fijne stoelen, prima audio. Alles zit erop wat ik echt nodig heb: climate control cuise control 5-traps conventionele automaat een schuif-/kanterldak en stoelverwarming. Dit is een 5-zitter, waarbij de kids de stoelen kunnen verschuiiven en de hoek van de rugleuning kunnen aanpassen.
De boxer motor is geruisloos en soepel, tot je vol gas geeft, dan geeft hij een behoorlijk kenmerkend gejank.
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn?
het verbruik is na huidige maatstaven "dorstig" te noemen. 1:8 a 1:9 bij een gecombineerd gebruik binnen Nederland. Over 2 weken naar Zuid-Frankrijk, ben benieuwd.
Het overzicht aan de achterzijde is een minpunt en de achteruitrijcamera geeft een te donker beeld.
Onder garantie heb ik een koelvloeistof lekkage gehad, gaatje, door roest onstaan, in een stalen leiding van het koelsysteem.
Volledige stalen hogedrukleiding van de airco is vervangen door een nieuw origineel exemplaar. Dit was denk ik een duur grapje, want voorkant auto moest worden uitgebouwd en de leiding zal ook niet goedkoop geweest zijn.
Met dank aan autobedrijf Koos Pellegrom in Waardenburg, fantastische service!

Na de vakantie komt er een vervolg!

terug van vakantie!

  • 226.000 km

Op en neer naar Zuid-Frankrijk.
Zoals ik al verwachte, dit is een ideale reisauto. Stil, ruim, comfortabel, luxe overzichtelijk. De auto is comfortabel geveerd, maar niet zweverig. heel prettig, oneffenheden worden weg gefilterd, maar bochten worden overtuigend genomen. Uiteraard is het geen lage sportauto, maar de permanente 4-wiel aandrijving geeft flink grip en het stuurgevoel, alhoewel redelijk licht, is trefzeker.

Op de tolwegen kun je redelijk doorrijden. Met snelheden tot 160 km/u op de teller, merk je wel dat het verbruik iets hoger is. Aan de andere kant, met 4 personen en een volle kofferruimte is 1:9 netjes (vind ik).

Onderweg buitentemperaturen van 42 graden gehad en lange files; de Sub geeft geen krimp.

Ondergewaardeerde auto die niet iedereens smaak zal zijn. In het half jaar dat ik hem nu rij, nog geen 2e tegen gekomen. Wel aangesproken wat voor een auto dit is (type-aanduidingen zijn weg).

In de tussentijd geen onkosten.

hij is weg

  • 230.000 km

fijne auto, maar naast een Saab 9-5 (die zeker niet weg gaat), toch wel een zwaar, niet zuinig vervoersmiddel. Daarnaast merkte ik toch dat een "lagere" auto mij beter past, dus!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.