Smart roadster 60kW (2004) #4

autoreview

Smart roadster 60kW (2004)

Signalement

Uitvoeringroadster 60kW
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf10.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een BMW 535 i Executive Tiptronic ingeruild voor een smart roadster?

Ja, heb ik en de eerste reden was dat het voor mij een goede ruil was. Heel eerlijk gezegd vond ik de smart de eerste twee weken helemaal niks. Ja, financieel had ik een goede deal gedaan. Tot ik na twee weken er een keer ’s avonds een verlaten industrie terrein mee op ben gereden, zo rond 11 uur geen mens op de weg. Ik had al door dat de wegligging van de smart uitstekend was, en dat wilde ik wel eens uitproberen. Wat dacht u van haakse bochten die je (wel piepend, moet ik toegeven) met 70 a 80 km/h neemt? Een half uurtje rondrossen op een verlaten industrieterrein en je hebt weer een smile op je gezicht. Dit is geen auto, dit is een skelter die overdekt is! Een versnellingsbak heb je eigenlijk niet eens nodig in de stad, je kunt gewoon alle bochten met de toegestane maximum snelheid van 50 nemen! Hoezo sloom schakelen? Niet schakelen zal je bedoelen!

Ja, u begrijpt het al, na twee weken was ik een fan (mijn vrouw wat minder trouwens, sinds ik alle rotondes met een hogere snelheid dan vroeger neem) mijn vrouw was de eerste twee weken en fan van de auto en daarna niet meer (zal wel mijn mijn rijden te maken hebben).

Over schakelen gesproken, de auto schakelt inderdaad wat sloom in de automaat stand, zet je hem in handbediening en schakel je met de pook of met de flippers dan is hij niet supersnel maar bijzonder acceptabel. (Je wilt tenslotte altijd dat hij sneller schakelt.) De vraag is alleen of ik het zelf sneller zou kunnen dan in de handschakelmodus, en ik denk dat dat er een beetje om hangt.

We hebben de roadster uitvoering, en in het begin heb je het beeld dat er bijna geen ruimte achterin zit, maar wanneer je dit goed inpakt kan er nog bijzonder veel in.
We hebben zelfs een keer twee gereduceerde golfsetjes meegenomen naar Luxemburg. En natuurlijk de rest van de bagage.

Het comfort en de zitruimte zijn echt uitstekend tenminste voor een auto van dit soort, yep, mijn vorige auto was van een andere klasse, maar toch het comfort valt mij erg mee. De stoelen vind ik echt bijzonder goed, hele rit naar luxemburg geen enkel probleem er mee gehad SUPER!

Het geluidsniveau in de auto is goed tot ergens rond de 150. Zeker boven de 160 wordt het overleven, vanwege de herrie, de top lag op 200, en dan is het alsof er een orkaan in de auto bezig is (in Duitsland met benzine met een octaangehalte van 100) Ik zou in deze auto gerust naar Zuid-Frankrijk op vakantie willen gaan, maar dan moet ik niet harder rijden dan 140 150 max.

Ook bij hoge snelheden is de wegligging fantastisch, heb er 16 inch banden onder liggen, en ook bij 200 ligt de auto als een rots op de weg. Een van de leukste dingen aan deze auto is wel het dakje dat je rijdend open en dicht kan doen, we hadden hiervoor ook een slk, maar ja daar moet je eerst stil staan voordat je het dak open kan doen met als gevolg dat het eigenlijk na het eerste jaar altijd dicht zit. Al weer een pluspunt voor de smart.

Nog iets wat me opviel was de kwaliteit van de afwerking, het materiaal is nou niet kwalitatief hoogwaardig, maar er rammelt niks, er kraakt niks, nou dat heb ik ook bij mercedes wel eens anders meegemaakt.

Eigenlijk is het gewoon een grandioze auto, alleen weet de rest van de wereld dat niet, want deze auto heeft het imago dat hij sloom is, en absoluut niet stoer.

Jammer want hij is eigenlijk echt gaaf!

p.s. nog een unique selling point : ik ben 44 en de beste manier om lenig te blijven is een smart roadster kopen !

p.s.2 over kosten moet je niet gaan praten, wanneer je deze auto hebt krijg je binnen de kortste keren een probleem op de bank, namelijk dat er veel te veel geld op komt te staan. Er zijn namelijk geen kosten aan deze auto: wegenbelasting bijna nul, verbruik bijna nul, verzekering bijna nul, onderhoud bijna nul. Ik raak mijn geld hier niet aan kwijt, vandaar dat ik bij gebruikskosten slecht heb gezet.

Zou ik deze auto weer kopen?

Ja, maar dan de Brabus uitvoering! (Niet dat deze niet genoeg vermogen heeft, maar je wilt toch weer meer.)

PROBLEMEN

Er zat nog garantie op de auto, en niet alle fabriekswijzigingen waren al doorgevoerd, smart heeft dit heel netjes opgelost. Verder is er een voorlampje kapot gegaan, jammer dat mercedes niet zelf lampjes maakt dan zou er nog minder kapot gaan.

Ik vind het een kwaliteitsproduct!

En ik snap eigenlijk niet waarom ze met de productie gestopt zijn.

De meest comfortabele auto die ik ooit gereden heb was de bmw e39 535 i executive tiptronic uit 1999, dit sloeg alles op comfort gebied.
De auto die het meeste fun gaf was voor mij deze smart roadster, zou hem zo weer kopen of een lotus elise of donkervoort of zoiets !!!!!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.