Smart roadster 45kW (2004) #2

Uitvoeringroadster 45kW
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2014

Elektrische Smart Roadster

De elektrische auto is aan een mooie opmars bezig nu, maar toen ik 8 à 9 jaar geleden een EV wilde kopen, moest de eerste Leaf nog geïntroduceerd worden. Wel was er een aantal Peugeots 106 (of Saxo's) Electrique te koop uit midden 90-er jaren, maar dat was het wel een zo'n beetje.

In de VS zag ik dat veel EV liefhebbers zelf aan het ombouwen waren geslagen en dat wilde ik in Nederland ook wel gaan doen. Helaas in 2010 bijna geen enkele garage te vinden die daarbij kon helpen, dus toen maar zelf aan de slag gegaan. In Zwitserland vond ik een leverancier van Chinese lithium cellen en in de VS een bedrijf dat motor plus controller (eigenlijk voor golf carts) en bekabeling verkocht. Even later stonden al die spullen afgeleverd door DHL in mijn gang thuis en toen moest ik gaan bedenken hoe dat in een auto te krijgen...en ja: wat is eigenlijk een geschikte auto om om te bouwen. Ik heb toen een mooie citroen CX uit Frankrijk gehaald. Dat leek me een hele goede kandidaat aangezien je de stuur- en rembekrachtiging en de vering niet hoeft aan te passen: van een zwaar accupakket achterin gaat de auto niet achterover hangen ... het hydraulische veersysteem houdt de auto steeds horizontaal. Dezelfde (constante) oliedruk activeert ook de remmen en de stuurbekrachtiging...heel handig. En het is een hele ruime auto. Als je de motor en de bak en de koeling (ook niet meer nodig) eruit haalt, kun je gewoon zelf in de motorruimte gaan staan bij het sleutelen. Nu had ik nog nooit een motor uit een auto gehaald en hoe nu bijvoorbeeld precies de aandrijfstangen in de wielen zitten was me ook een raadsel. Gelukkig kon Eric van de Citroen dealer in Diemen een flinke hand helpen, anders was het niet gelukt. Ook de hulp van Harry die DS versnellingsbakken aanpast in Limmen was heel belangrijk...een elektromotor op een bestaande 5-bak monteren is nog niet zo simpel. Enfin met die omgebouwde CX heb ik een tijdje met veel plezier rondgereden totdat de APK er weer aan kwam. Zo'n CX rijdt echt geweldig en als je dan ook muisstil kan toeren is het 'zwevend tapijt' verhaal compleet. Inmiddels had de RDW nieuwe regels ingevoerd in het voorjaar van 2011 voor dit soort zelfbouwprojecten en toen bleek dat mijn elektromotor en andere componenten niet aan de nieuwe regels voldeden (voor de regels voor EMC - elektro magnetische straling). Ik had niet veel zin om alles weer aan te passen of te vervangen dus de CX verdween in de opslag.

Niet lang daarna heb ik de E-aandrijving uit de CX gehaald en de auto laten ophalen door een sloper. Vervolgens leek het mij interessant om diezelfde aandrijving in een Volvo 343 met een CVT te plaatsen en zo gezegd zo gedaan (dit klinkt makkelijk maar vergde veel puzzelen en sleutelen. Zonder de net zo enthousiaste EV sleutelaar Flores met een brug in eigen garage in Almere was het nooit gelukt). Zo'n CVT blijft een fascinerende vinding en naar mijn overtuiging heel geschikt voor een EV (met een kleine aandrijfmotor tot zo'n 50 kw of zeg 68 pk). Alleen achteraf een ongelukkige keuze om de oude vaccuum gestuurde CVT te nemen, had beter een latere Volvo met een CVT vóórin kunnen nemen. Enfin, veel van geleerd, de hele cardanas met een grote knal stukgereden en de 343 ook weer laten ophalen. Om nu geen vaste klant te worden van de sloperijen in Amsterdam, maar inmiddels veel wijzer geworden met het ombouwen van brandstof auto's naar EV's, werd het tijd een paar serieuze keuzes te maken.

Bij een EV draait alles om het reduceren van de (rol- en lucht) weerstand en het gewicht van de auto, tenzij je voor een vermogen accu's wil installeren, maar dat was niet de bedoeling. Een relatief kleine E-motor (nominaal 30 Kw) en een klein accupakket (20 Kwh) dwingt tot een (hele) lichte en kleine auto. Tjsa, welke auto neem je dan. Vervolgens een BX aangeschaft voor de ombouw maar die was nog zo origineel en hagelnieuw dat ze bij Ordas zeiden: dat is echt heel zonde en daar hadden ze wel gelijk in. De brandweerrode BX 14E aan een blije liefhebber weggedaan en vervolgens een Smart Roadster aangeschaft met zo'n geinig uitneembaar targadak voor in de zomer. Met de BX was er overigens iets wat ik pas na de koop ontdekte: de 1400 motor heeft geen losse versnellingsbak die je van het blok kan afhalen. Uitgerekend die motorversie (anders dan de 1.6 en de 1.9) heeft de versnellingsbak en motor geïntegreerd en voor mij was dat heel onhandig (al kun je makkelijk een losse bak elders op de sloop halen).

Vincent van HE-cars uit Dordrecht (nu EV Europe in Delft) had ook al een Smart Roadster omgebouwd. Dat gaf het voordeel dat ik mooi kon afkijken hoe je dat (snel) doet en Vincent heeft geweldig geholpen met de ontwerpen van de accubakken en de op maat gemaakte motorsteunen bijvoorbeeld. Anders dan bij zo'n ruime CX (of BX) is het bij een Smart wel enorm woekeren met de cm3! Om alle accu's kwijt te kunnen is nog een hele puzzel. Maar een Smart is ook wel weer makkelijk uit elkaar te halen: met 4 bouten heb je het hele achterchassis inclusief motor los en schuif je zo onder de auto vandaan, heel praktisch. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik na 3 jaar prutsen een beetje klaar was met het ombouwen en halverwege heb ik ook geprobeerd de auto te verkopen maar ik kon er niemand voor vinden. Toen heb ik de auto toch maar afgemaakt met flink wat extra hulp zoals van Onur is de auto nu gekeurd en klaar.

Tegen de keuring bij de RDW in Lelystad zag ik ook erg op maar achteraf gezien verliep die vlekkeloos. Wat beslist hielp is dat de RDW medewerkers weliswaar erg strikt waren (en dat is maar goed ook, je wil toch een veilige auto) maar ook erg behulpzaam en geïnteresseerd. Dus dat is hem: een echte Smart Roadster Electric, één van de twee in Nederland (in Europa rijdt er nog een handjevol van rond).

Hoe rijdt dat dan? Hij is behoorlijk vlot en de actieradius is rond de 100 km bij rustig aan en met de verwarming uit. Ik heb er ongeveer 120 mee gereden op de snelweg en omdat je zo laag zit (het lijkt wel een kart) heb je wel het gevoel héél hard te gaan. Maar het allerleukste is natuurlijk om in je eigen ombouwproject rond te rijden. Als je staat te laden bij Fastned (ik gebruik dan de kabel voor een Zoe) heb je direct aanspraak van andere EV rijders. Moet nu nog wel wat onvolkomenheden aanpassen (de controller wordt te warm) en ik heb de E-motor luchtgekoeld, maar die heeft wel de optie voor vloeistofkoeling. En de warmte van die motor moet ik eigenlijk gaan hergebruiken voor de verwarming van de cabine. Zeker in de winter kost de elektrische verwarming veel energie ... en dus actieradius. De koppeling zit er niet meer in: ik rij nu constant in de 4e versnelling. Misschien toch maar weer een CVT monteren? Zo'n kleine versie als uit een Nissan Micra zou mooi passen.

Als ik wat meer kilometers heb gereden, zal ik deze review updaten. Een veel gestelde vraag is ook: wat heeft dat nou gekost? Veel te veel natuurlijk maar dat weten veel mensen al: als je kosten wil besparen moet je niet elektrisch gaan rijden (en al helemaal niet zelf gaan ombouwen).

Ik ben overigens benieuwd (de Smart staat op de zaak) of ik nog bijtelling moet betalen over de waarde ná ombouw of over de originele aanschafprijs van de Smart in 2004...even afwachten wat de belastingdienst gaat doen! Over een jaar is de auto overigens 15 jaar oud... youngtimer dus...en ook weer aantrekkelijk voor de bijtelling.

3,3