Smart roadster 60kW (2003) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | roadster 60kW |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Al een tijdje op zoek naar een leuke kleine fun car voor naast de leasebak. Wat waren de citeria? Eigenlijk heel simpel; cabrio, licht, max 1050kg en max 10k. Wel een probleem, ik ben zelf bijna 1.90m en de vrouw 1.6m. We willen wel graag allebei goed achter het stuur kunnen zitten.
De zoektocht begon halverwege 2008, vanwege de eisen was de shortlist al snel beperkt tot mx-5 en smart roadster. Deze zijn leuk om te zien waardoor auto’s als de barchetta afvielen, niet onze smaak.
Eerste keuze viel op de mx-5 maar door mijn lengte en het gestelde buget kwamen we bij de 1st gen NB uit welke voor mij echt te krap waren. De NB van na de facelift paste beter maar een goede viel helaas buiten het budget. Dan maar eens langs een van de (vele) Smart centers die (destijds nog wel) te vinden waren in de grote steden en tegen onze verwachting in pasten wij hier beiden goed in.
Het moest dus een roadster worden, in 2008 waren de prijzen echter nog aanzienelijk. Voor 12k had je pas iets in onze smaak; leuke kleur, 60Kw en bij voorkeur goed in de opties zoals airco en sportpakket.
Bij Wensink in Zwolle een hele mooie champagne roadster gevonden, bijna full option behalve leer. Erg mooie wagen en bijn gekocht ware het niet dat toen gezamenlijk gekeken werd het bord verkocht op de ramen prijkte. Hierna werd de zoektocht wat minder, wel nog zo nu en dan wat op internet kijken en nadenken over een eventuele import uit het buitenland. Najaar 2008 een deal gemaakt in belgie voor een zwarte met oranje interieur, erg mooie wagen met veel opties zoals regensensor, cc en airco. De trailer was al geregeld en het geld gepint maar helaas.. de avond voor vertrek telefoon, meneer had plotseling besloten de wagen niet meer te verkopen! &!^%!(@^%# alles geregeld en dan dit, had dit al eerder in belgie ervaren zowel zakelijk als prive bij aanschaf van motor dat onze zuideburen wel vaker terugkomen op afspraken.
Nu was het wel even genoeg geweest met de zoektocht, voorlopig even rust. Niet dus! Via een internet bod kreeg ik een reactie, blauwe roadster met zilveren kooi, oranje interieur, cc, airco, sporpakket enz. dit zag er mooi uit! Op een hefstachtige dag in november 2008 was het zover; wij stonden oog in oog met de mooste roadster tot dan toe gezien, precies zoals de eerste foto’s in 2003 maar dan beter want de bumpers voor en achter waren ook meegespoten.
Na een uitgereide proefrit en wat onderhandelen kregen wij een week later de sleutels overhandigd van de eerste eigenaresse.
Touren
De winter van 2008 was mild, lekker wegen toeren en ondanks de kou goed aangekleed open rijden wat een lol is de smart! De auto rijdt comfortabeler dan ik vooraf had verwacht, op de snelweg draait de motor bij 110km/h 3000tpm ik zelf had gedacht dat dit veel meer zou zijn denkende aan andere kleine lichte autotjes op de snelweg. De wegligging is heel strak, met droog weer en de 16inch 205 banden is de auto de bocht niet uit te krijgen. Als de wielen hun grip langzaam beginnen te verliezen zit je met een gezicht wat net zo vervorm als dat van Jeremy Clarkson in de test van de nieuwe McLaren. De auto is voor zijn lengte geen stuiterbak en gaat gemakkelijk over drempels zonder dat je benauwd hoeft te zijn dat je iets aan de grond rijdt. Ik kan mij herrinneren dat in mijn subtiel verlaagde CRX het stuiteren veel erger was en drempels een crime waren.
Prestaties van het blok zijn gewoon goed te noemen, dit komt natuurlijk mede door het gunstige gewicht waardoor de pk gewicht verhouding erg goed is. De karakter van de motor en bak nodigen echter niet uit tot flink doortrappen, je merkt dat de bak dan roet in het eten gooit en alles wat ongecontroleerd gaat. Schakelen met de flippers biedt hierin wel een verbetering maar ik merk dat ik zelf veel lekkerder met de Smart rijdt tot ca. 4000tpm met af en toe een sportief bochtje; touren dus.
Kosten
Inmiddels staat er 60dkm op de teller staat, technisch geen problemen gehad en blok verbruikt 0% olie. Gewoon goed met de techniek omgaan en goed opwarmen en vooral afkoelen spaart de techniek en met name de turbo! Wel is het zaak de auto goed onderhoud te geven, dit is echter allemaal heel eenvoudig zelf te doen en de MB/Smart dealer vraagt niet de hoofdprijs met het pakket systeem waardoor verassingen er nauwelijks zijn.
Met 10d km per jaar zijn kosten bij zelf onderhoud doen ca. 150-200 euro per jaar, mrb 10 euro per maand en een verbruik van bijna 1:20 in de zomer en 1:18 in de winter (wel ron 98 tanken!).
Ik doe alles zelf, is een deel van de hobby voor mij. Op internet is er zeer veel informatie voorhanden over onderhoud, er circuleert zelfs een (digitaal) boek waarin enthousiastelingen alle mogelijke onderhoudstips op een rijtje hebben gezet, zoek maar eens naar JHWS.
Zo had mijn Smart wat last van lekkage, met de tips van JHWS was dit echter eenvoudig te verhelen. Dit schijnt ook de ondergang van de roadster te zijn geworden, kleine problemen met de lekkages. Hier zijn allemaal oplossingen voor, JHWS gaat hierin zelfs nog verder met slimme oplossingen maar Smart was destijds zoveel geld kwijt met oplossen van deze problemen dat de productie is gestopt. Inmiddels zijn deze problemen allemaal op te lossen waardoor je gerust een Smart kan kopen en ook dagelijks goed kan gebruiken.
Hieonder een korte opsomming van de onderhoudskosten:
2009:
Verse olie, versnellingsbak olie, luchtfilter; 144 euro
Apk; 25 euro
2010:
Nieuwe bogies, koelvloeistof, remvloestof, ruitenwissers; 110 euro
Apk; 25 euro
Nieuwe winter banden en velgen (gebruikt); 400 euro
2011:
V-snaar, olie; 114 euro
Apk; 25 euro
De Smart bevalt zo goed dat inmiddels er het gehele jaar door mee wordt gereden, hiervoor in het najaar van 2010 een winterbanden set gekocht op 15inch velgen. Wordt de auto een stuk stiller van dan met de 205 banden versus de 185 van de 15inch.
Concluderend na 22dkm kan ik zeggen dat de roadster goed bevalt, een leuke budget funcar waarvoor je niet de hoofdprijs betaald. Mijn mening is dat de auto een slechtere reputatie heeft dan dat deze verdient.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.