Smart fortwo 52kW Passion (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | fortwo 52kW Passion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 67.201 km |
De derde smart
- 14 km
Ook voor de derde keer viel de keus op een smart in de kleur zwart. Ja heus, de merknaam smart schrijf je met een kleine letter. Wanneer je voor de derde keer voor smart kiest moet het wel een betrouwbare auto zijn. In ieder geval is het een kleine zwarte rakker, ze is snel en zeer wendbaar door haar ultra korte draaicirkel. Je lacht iedereen uit. Wanneer je naar deze auto toe loopt met haar lachende grille krijg je direct al een prettig gevoel er een hoop lol mee te kunnen beleven. Ze niet van de goedkope en kost serieus geld. Dat komt hoofdzakelijk door de extra's in deze uitvoering. Van buiten vallen direct de mistlampen op in de voorbumper, bij afslaan functioneren als bochtverlichting, de zwarte lichtmetalen velgen, aan de achterzijde een sportief uitlaatsierstuk alsof ze haar tong uitsteekt naar de achterliggende wanneer je het gaspedaal vloert. Tijd om in deze coupé te stappen. Grote stoelen met aangebouwde hoofdsteunen, doen denken aan de Mercedes-Benz A-klasse. Ze zitten stevig, maar zitten toch anders dan de stoelen uit de A-klasse die er voor model hebben gestaan. Het stuurwiel met schakelflippers is in hoogte verstelbaar. Je hebt een geweldig uitzicht, naar voren, door de beide zijruiten en het grote panoramadak, dat je tegen invallend zonlicht met de zonnerollo kunt afsluiten. Links de toerenteller, die heb je met de motor beslist nodig wanneer je voor het pookje met de hand schakelen kiest. Het klimaat is te regelen met de airco die je op temperatuur kunt instellen. Daarboven de ingebouwde navigatie die je de weg wijst naar onbekende bestemmingen. Kijk ik verder naar rechts dan kom je uit bij een afsluitbaar dashboardkastje die je met de sleutel kunt afsluiten. De leuning van de rechter voorstoel kun je platleggen op de zitting. Verwijder je de bagagerollo dan heb je een bagageruimte onvoorstelbaar groot. De motor is een driecilinder die achter de stoelen gemonteerd zit. Daarboven een goed geïsoleerde bagageruimte. De achterklep is in 2 delen, het deel naar beneden kun je belasten met 100 kg, het andere deel is de van een achterwisser voorziene achterruit, klap je naar boven.
Deze smart heeft een grotere wielbasis dan de vorige fourtwo en is hierdoor wat comfortabeler, maar het blijft overwegend toch een straffe vering. Ook is de zijwindgevoeligheid door de langere wielbasis minder geworden, zonder te zeggen dat je bij stevige rukwinden wel met beide handen moet sturen. Lekker dik stuurwiel overigens! Het automatisch schakelen gaat stukken vlotter dan bij het eerste model smart. Je hebt gewoon het gevoel dat je met méér auto onderweg bent. Ze is wendbaar, snel, past in het meest kleine parkeergaatje. Ze wordt over het algemeen gebruikt voor de kortere afstanden. Hoewel ze soms ook mee gaat op de wat langere stukken. Ondanks dat het een Mercedes-Benz product is wordt ze op de snelweg niet al te serieus genomen, maar blaast wel haar partijtje mee. Het gemiddelde dagelijks gebruik ligt op 5,5 liter op de 100 km, maar dat is erg afhankelijk wie er mee rijdt. Je kunt hierbij kiezen de pook te zetten op de eco- stand, te kiezen voor de S-stand of te gaan de smart het met de schakelflippers te schakelen.
Vervolg duurtest
- 63.131 km
Terwijl ik in februari' 22, de smart eens flink vertroetelde met shampoo en hem opfriste na een winter met een nieuwe laag autowas, zag ik dat de profieldiepte van de achterbanden tegen de minimale grens van veiligheid van 3,0 mm aan kwam. Grip moet je hebben zeker met een smart. Sinds die nieuwe banden gemonteerd zijn gaat het weer perfect, dat heeft blijkbaar meer met het gevoel te maken. Eind juli gaf het gele motormanagement lampje aan dat er iets mis was. De motor van de smart lust wel E10, maar ze wordt er niet echt blij van wanneer je de tank altijd vult met dat milieuvriendelijke goedje met ethanol toevoeging. De motor houdt met hogere buitentemperaturen wat in, is wat aarzelend wanneer je op het gas stapt. Daarom tankte ik in de zomermaanden ook regelmatig E5 van BP of Shell, hier is nauwelijks ethanol aan toegevoegd. Maar aangezien de meedenkende overheid de prijs van E10 niet verlaagde zoals ze dat wel deed met E10, werd er E10 getankt. Dit keer was de vervuilende werking van E10 toch funest voor de EGR klep geweest. Goedkoop is dus duurkoop! Na vervanging van dit onderdeel bij Wensink was het leed weer geleden. De verbruiksmeter blijft een keurig gemiddelde aangeven van 5,5 liter per 100 km. In september was de smart 4 jaar oud en kreeg de auto het voorgeschreven onderhoud en de eerste APK keuring. Verder geen bijzonderheden! Ook al is het een klein autootje, dat betekent niet dat het eindbedrag op de factuur laag is. Wanneer het hierbij blijft en dat doet het tot nu toe, is het rijden met de smart probleemloos van benzinepomp tot benzinepomp. De belasting vraagt niet veel en de verzekeringspremie is laag, wat wil je nog meer. Het autootje is niet bijster comfortabel, maar wel heel handzaam in het verkeer.
Afscheid zonder tranen!
- 67.201 km
Het voorjaar is in het land en dan begint het weer te kriebelen. Sowieso mis ik nog altijd die gezellige AutoRai in Amsterdam. Heerlijk dat proeven en geur opsnuiven van dat nieuwe blik. Het geluid van dichtslaande portieren, motorkappen en kofferdeksels. De beurzen waren succesvoller toen gepland voor februari dan de latere beurzen in april. Alleen al het feit dat er naast de AutoRai in april overal wel wat te doen was zorgde voor een maar mat8g bezoek. Tegenwoordig vermaakt de echte autoliefhebber zich met zoeken naar wat anders door autosites af te speuren.
De smart is inmiddels 4,5 jaar oud en heeft voor ons genoeg boodschappen gedaan. Heeft een kilometerstand waar een volgende eigenaar ook nog lol aan kan beleven. Het proces begon al een paar maanden geleden en zaterdag ging de kogel door de spreekwoordelijke kerk. Achteraf ging het allemaal heel snel, maar wanneer alle seinen bij jouw optie op groen gaan staan, is het weten wat je wilt en beslissen. Ze zeggen ook dat je buurmans grond maar één keer kunt kopen. Zo ging dat nu ook, er was er maar één.
Na drie smart's was het nooit een "smart" er mee te rijden, maar nu het model niet meer gemaakt wordt, is het tijd voor wat anders en een afscheid zonder tranen! Binnenkort wordt de opvolger voorgesteld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren