Smart Fortwo (2014)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 35.000 km |
KM-stand laatst | 39.000 km |
Eerste elektrische auto
- 38.500 km
Omdat ik ben verhuisd is mijn woon-werkverkeer gedaald naar 20 km voor een enkele reis. Minder dan de helft snelweg. En mijn Private leasecontract loopt eind dit jaar af. Wil ik daarna een elektrische auto? Maar een manier om erachter te komen. Er nu eentje kopen voor niet teveel geld om dat uit te proberen.
Dan is er niet veel keus. Dus dan koop je een Smart ForTwo electrive drive van een oude generatie. In Duitsland een heel fatsoenlijke gezien op Mobile.de, bij de officiële MB-dealer en garantie. Pas 35000 km op de teller en smetteloos op de foto's. Stoute schoenen aangetrokken en gekocht.
Geen idee hoever zo'n ding komt op een lading. Ergens rond de 100 km had ik gelezen. Eerste rit van importeur naar huis was 65 km. Vond ik behoorlijk spannend en daarom voor alleen binnenwegen gekozen. Easy! En een leuke eerste indruk van het bakkie. Ik werd er direct gelukkig van.
Helaas bleek ook dat de airco niet werkte en dat een achterlicht kapot was. Via de Nederlandse dealer op kosten van de Duitse leverancier laten maken. Garantie bleek te werken.
Inmiddels ruim vier maanden en een kleine 4000 km verder.
Ik vind het een genot. Bij het stoplicht als eerste weg, super overzichtelijk, door de batterijen zwaarder dan een reguliere Smart Fortwo en daardoor veel stabieler op de weg en minder last van (zij)wind, altijd een plek om te parkeren.
Verder spartaans natuurlijk. Een radio en stoelverwarming. Dan houdt het op. Maar voor mijn korte ritjes blijk je verder niks nodig te hebben. Stap dagelijks met een grote glimlach in.
Kosten zijn vrijwel nul na de aanschaf. Geen wegenbelasting. Verzekering (WAplus) net €20/maand. Onderhoud vrijwel niet op wat banden en controles na. Ideaal.
Natuurlijk ook minpunten. Ventileren doet hij slecht dus de ramen beslaan snel. Dan doe je de airco aan en ben je in een klap 20 km reikwijdte kwijt, want geen warmte pomp. Bij de actieradius van dit bakkie een substantieel verlies.
Over die actieradius: in de zomer makkelijk 120 km, dus drie keer op een neer naar mijn werk zonder een laadpaal te zien. In de winter met temperaturen rond 0 graden mag je blij zijn met 80 km en dan de verwarming niet teveel aan zetten. Stoelverwarming is echt een must! En toch vergeef ik het hem omdat ik er zoveel lol aan beleef. Lekker basic autorijden tegen heel lage kosten.
En ik blijk heel veel ritjes te doen in de omgeving. Er gaan weken voorbij zonder dat ik mijn benzine auto aankijk, laat staan er in rij.
Dus als aan het eind van het jaar de lease afloopt vermoed ik dat er een elektrische komt. Ik denk nu aan een BMW i3 (120 Ah). Voor echt lange afstanden neem ik toch de trein of het vliegtuig, dus daar moet ik een heel eind mee komen.
Als laatste een irritatie van de Smart. Hij lekt rond het achterraam en ik kan niet vinden waar. Iemand ervaring mee en een tip?
Ingeruild
- 39.000 km
Na een klein half jaar de elektrische Smart ingeruild voor een BMW i3. Elektrisch rijden is me dus heel goed bevallen. Deze Smart ook. Wat een heerlijk bakkie. Als tweede auto superfijn. Omdat mijn 'eerste' auto binnenkort weer terug gaat naar de leasemaatschappij, op zoek gegaan naar iets met wat meer actieradius. Maar de Smart zeker in mijn hart gesloten. Op de lekkage rondom de achterruit na, helemaal niks mis mee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.