AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Skoda Superb Combi 2.0 TDI 170pk Elegance (2014)

autoreview

Skoda Superb Combi 2.0 TDI 170pk Elegance (2014)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 2.0 TDI 170pk Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Super(b) of niet zo super(b)

  • 150.000 km

Na een omzwerving van 13 jaar bij Volvo, een V40 van 2003 en een S60 van 2007, ben ik terug terecht gekomen bij Skoda. De S60 was een wagen met een haat-liefde verhouding. Liefde wanneer de Volvo netjes presteerde, die 5 cilinderroffel, haat wanneer we weer eens voor een herstelling naar de garage konden bollen. En dat was op het einde meer dan me lief was. De techniek interesseert me wel, ik heb het alleen niet in de vingers en dan wordt het snel een dure aangelegenheid. De S60 is vertrokken met bijna 300.000 km op de teller en een waslijst aan problemen. Jammer maar helaas.
Ik was al een tijd aan het uitkijken naar een waardige vervanger voor de Volvo, maar enkele voorwaarden moesten wel vervuld zijn. Namelijk na 7 jaar puzzelen om alles in de koffer te krijgen moest het een stationwagen worden, trekhaak voor het plezier van een aanhanger te sleuren, open dak om de steeds dunner wordende haardos door elkaar te laten waaien, voldoende vermogen, xenon verlichting. Voor de rest zag ik wel wat er op het scherm verscheen met deze opties. Als 2e handskoper heb je niet te kiezen wat er nog aan en afwezig op een wagen wanneer er een interessante aanbieding de revue passeert.
Aangezien we zeer tevreden zijn van onze Fabia, de combiversie, tevreden waren van de Octavia van 2001 die we voor de V40 hadden terug beginnen kijken naar Skoda’s, maar dan de Superb. Gewoon omdat deze de grootste kofferbak heeft op de E-klasse na. Maar een Mercedes, dat is buiten budget en daar loop ik persoonlijk niet wild van qua looks en kosten. Niet vergeten dat ik een gewone werkmens ben die alles zelf mag bekostigen, met een verbouwing achter de hand en 2 voltijdse pubers moeten er opofferingen gebracht worden. Soms dan toch.
De Superb heb ik gevonden via een 2e hands site en ben snel gaan kijken hoe de wagen erbij stond. Dit was geen teleurstelling met 144.000 km dieselervaring alhoewel er een aantal zaken opvielen. Met name rooklucht in de wagen van sigaretten, borduurschade aan de velgen (18”) en een beschadiging op de achterbumper. Zo kwamen we weer met de voeten op de grond. Foto’s op het web geven toch nooit een volledig beeld van de toestand van de wagen. Na een proefrit en korte bedenktijd waarin het nodig rekenwerk op financieel gebied wordt gedaan heb ik de knoop doorgehakt en de wagen gekocht.
De schades zijn aangepakt voor de wagen in mijn bezit kwam, de rooklucht heb ik zelf zo veel mogelijk trachten te verwijderen maar een professionele tussenkomst met ozongenerator is toch nodig gebleken. Een verbetering is het wel maar het duurt lang om de typische geur van ozon uit de wagen te krijgen. Gelukkig dat de cabrio-modus veel doet, alle ramen constant open en verluchten maar. De ventilatie-sleuven van de airco zijn ook gereinigd.
Volgende zaken zijn op korte termijn aangepakt:
• Toch maar 4 nieuwe banden, het voorste paar had niet veel profiel meer over en het achterste paar maakte veel lawaai en waren volgens mij gecupt. Een hele verbetering met de nieuwe set. De wagen rijdt nu zoveel stiller dan voorheen. Ik vermoed trouwens dat de garagist de mensen van de autokeuring goed kende en zo de wagen zonder opmerking door de keuring kreeg hiervoor. Zo gaat dat in België…
• Ruitewissers vooraan
• Lampen van grootlicht, ik heb liever Phillips dan Osram.
Gaat er op langere termijn gebeuren:
• Xenons wisselen voor Phillips extreme visions, deze geven echt wel meer licht. Deze had ik in de S60 ook zitten, zeer content van. Ik moet nog eens uitzoeken welk type lamp deze zijn en dan bestellen maar op Amazon, goedkoper dan in de winkel halen.
• Chiptuning stage 1, de eco-tuning. Dwz koppel gaat omhoog van 350 naar 420 nm, 170 pk blijft hetzelfde. De volvo was door Rica uit Waalwijk gedaan (163 werd 226 pk en 350 werd 460 nm) en dat was zeer plezant rijden, maar op het einde van zijn carrière toch vaak veel te snel mee gereden op de snelweg op risico van byebye rijbewijs. Waarom dan toch tunen, ik rij ongelofelijk schakellui met deze wagen en wat meer kracht onderaan zou welkom zijn. Ik heb al een verbruik gescoord van 4,1 l/100 km, 1 op 24,4 over 1093 km maar misschien kan de wagen nog beter?
Is het dan allemaal de goed nieuwsshow? Neen verdekke. Op vrijdag 28/8 stond het weekend voor de deur en net toen ik wilde vertrekken op het werk gaf na het starten de wagen de melding niveau koelvloeistof. Ik dacht dat kan niet, dus opnieuw gestart en weer prijs. Motorkap open getrokken en jaja, het expansievat bijna leeg. Gelukkig dat ik nog een bidon van 25 liter met gedemineraliseerd water kon vinden en zo het vaatje terug aangevuld en naar huis gereden. Onderweg de garage gebeld voor een afspraak. Het gekke was dat ik nooit een roze plas onder de wagen heb zien liggen alhoewel deze elke nacht in de garage slaapt. Na het weekend de wagen gebracht en het ijskoude verdikt was natuurlijk wat de meeste lezers ook van ver zien komen, lekke waterpomp. Mooi is dat, want dan gaat alles eraf en wordt in 1 vlotte beweging vervangen. 860 € kosten voor de hele santenboetiek en een serieuze deuk in het vertrouwen in de Skoda. Dikke pech volgens de garagist want het lek was redelijk groot, geluk dat ik de garage nog gehaald heb.
Een ander nadeel van de wagen is dat wanneer de kinderen op de achterbank ruziën, ik er niet meer bij kan. Ze zitten bijna in een andere tijdzone… Dreigen met stoppen en terugkeren is het enige dat overblijft. Je zou toch denken dat op dergelijk ruime zetels, ook met verwarming achteraan, dat ze gelukkig zijn met hun personal space? Pubers…
Dit is het relaas van de eerste 6000 km, ik zal proberen de review wat bij te houden over langere periode. Voor de mensen die op details letten, de centercaps op de velgen zijn geplaatst na het nemen van de foto’s.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum