Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 161.000 km |
Een ruim jaar ervaring met de Superb
- 55.076 km
De Superb hebben we gekozen om twee redenen, die allebei zo ongeveer even zwaar tellen. We zochten een ruime auto en de Superb vonden we gelijk een mooie auto.
Ik rijd veel km's, dus moest het een diesel worden. De vorige auto, een Ford Galaxy, was een benzine en dat kwam te staan op een maandelijkse brandstofrekening van €700-€800. Ook wilde ik toch weer graag terug naar de automaat, gewoon heerlijk in fileverkeer. Bovendien stonden een goed verstelbare stoel, een goed geluidssysteem en de "grote" navigatie op de verlanglijst. En zo kwamen we uit bij een 1.6tdi dsg in Style Businessline uitvoering. In die uitvoering is de auto al heel compleet, dus hoefde er gelukkig weinig meer bij. Verdere opties zijn adaptieve cruise control (acc), elektrisch verstelbare passagiersstoel, donker getinte achterramen (sunset), bagagenet en een wegklapbare trekhaak.
Rijden
Het rijden bevalt me goed. Het onderstel is comfortabel, sommigen zouden het week noemen, maar gezien ik dagelijks meer snelweg zie dan uitdagende bergweggetjes vind ik dat prima. De 1.6tdi dsg is in de praktijk vlot zat en met een gemiddeld verbruik van rond de 1:18 mag ik niet klagen, zeker gezien het formaat van de auto. Net terug van een vakantie met de caravan en ook daarvoor voldoet de TDI verrassend goed. Voor wat betreft ruimte, comfort en luxe dus nog geen spijt van de keuze.
Minpunten
Een wel zwaarwegend minpunt is de kwaliteit van de dsg. Ik heb eerder een dsg gehad in een Golf. En hoewel aan die auto alles stuk ging was de dsg probleemloos. Nu is het andersom. Bij 45.000 km was het raak. Slippen van de koppelingen (beiden) bij koude motor en ook het tweemassavliegwiel rammelde er al vrolijk op los. En dat bij vrijwel alleen snelweggebruik, en de caravan had er nog niet één keer aan gehangen. Onder garantie zijn dsg koppeling en tweemassavliegwiel vervangen. Dus het reed weer als nieuw, helaas heeft dat niet lang geduurd. Vanaf ca 52.000 km slipt de koppeling opnieuw bij koude motor. De toerenteller gaat dan in "schokjes" en er zijn trillingen en gedreun te voelen door de hele auto.
Gezien het eerst alleen af en toe was, en ik inmiddels heb geleerd dat bij Pon de bewijslast driedubbel bij de bestuurder ligt voor er überhaupt wordt nagedacht over actie, heb ik me de moeite gespaard gelijk terug te gaan. Nu bij 55.000 op de teller is het slippen en dreunen weer een dagelijks fenomeen en wordt het tijd om maar weer eens langs te gaan. Ik ben benieuwd, bij meer nieuws zal ik de review updaten.
Kleinere ergernissen zijn een krakend onderstel op drempels (is al eens verholpen en ook alweer terug) en een radar van de adaptieve cruise control die soms spontaan de voorganger niet meer ziet. Erg vervelend bij langzaamrijdend verkeer, de auto gaat dan onverwacht op het gas. Hiervoor is de auto al meerdere malen terug geweest en er is niets gevonden. Inmiddels al enkele maanden niet meer waargenomen, dus ik hoop eigenlijk dat het nu gewoon wegblijft ;-)
Al met al dus een auto waar ik overwegend heel blij mee ben. De dsg is echter een teleurstelling. Gezien de meerprijs van dsg (€3.800 meerprijs bij lagere CO2 uitstoot dan de handgeschakelde versie) mag je toch wel een kwalitatief goed stukje techniek verwachten. Tot nog toe valt dat dus tegen. Ik hoop dat daar wel een goede (blijvende) oplossing voor wordt gevonden
Afscheid nadert
- 161.000 km
Na ruim 160.000 km hebben we besloten om afscheid te nemen van de Superb. Niet om hoe het rijdt, want het comfort en de ruimte zijn nog steeds heerlijk. En hoewel ik bij de vorige review het ergste vreesde voor de tweede DSG koppeling, zit die er nog steeds in. Ik weet het, dat mag je ook wel verwachten, maar het slippen en trillen van de koppelingen bij de eerste 20-30 kilometers na koude start gaven weinig vertrouwen. De dealer reageerde voorspelbaar (we merken niks meneer, maar hebben wel een software update gedaan) en wegens ernstig gebrek aan zin in ellenlange discussies hierover heb ik toen besloten het maar aan te kijken. Bij 80.000 km werd het slippen en trillen minder, bij 100.000 km was het weg en bij 120.000 km weer terug. Sindsdien wisselt het nogal. Bij elke beurt maak ik er melding van, het antwoord varieert van "we merken niks" tot "hebben ze allemaal", afhankelijk van de monteur die je te spreken krijgt.
Toch is de DSG alleen niet de reden van het afscheid. Het gaat om het geheel dat meer is dan de som der delen. De auto is nu onder de streep niet duur geweest in onderhoud, maar dat gaat wel komen vrees ik. Waarom dat gevoel?
- Ik ben een rustige rijder en vooral snelweg en lange afstanden. Toch neemt het olieverbruik merkbaar toe in de laatste 50.000 km. Nog niet dramatisch (2-3 keer een liter bijvullen tussen de beurten), maar toch een duidelijke stijgende lijn in olieverbruik
- Ik moet nu ook koelvloeistof bijvullen tussen de beurten (waterpomp?)
- Luide resonantie bij accelereren, lijkt achter het dashboard vandaan te komen
- Wanneer de climate control de kleppen van de ventilatie verstelt hoor je dat deze zwaar lopen, soort gekraak (klinkt als een reeks scheten)
- Hoge pieptoon uit de ventilatie bij lange ritten (gekmakend, komt dwars door de radio heen)
Die geluiden uit het dashboard zijn natuurlijk vooral irritant, maar dan wel in een mate dat als ik ermee doorrijd het dashboard er echt uit moet om het te fiksen. Samen met olie- en koelvloeistofverbruik, gebrek aan vertrouwen in de DSG en de irritatie over het immer krakende onderstel bij drempels (producteigenschap meneer) maakt dat ik eens ben gaan rekenen.
Ik rijd nog met de eerste remmen (ja ook de blokken) en de eerste set zomer- en winterbanden, dus remblokken en schijven + twee sets banden zijn de eerstvolgende kostenpost. Als dan ook de distributieriem vervangen moet gaan worden (samen met die waterpomp??) dan komen er al best wat kosten aan voordat we beginnen met oplossen van de irritaties.
Als ik de balans opmaak blijft me van deze auto bij dat het naast de ruimte en de luxe ook een heel zuinige auto is. En ik vind het nog steeds een mooie auto om te zien. Kijkend naar de techniek dan voelt dit een beetje gammel, dit past in mijn beleving niet bij een auto van €45.000.
Jammer vind ik de manier waarop de dealer omgaat met klachten. Ik heb als klant steeds het gevoel afgewimpeld te worden met een smoes als er klachten zijn. En als een klacht dan eindelijk wordt erkend, wordt al snel "producteigenschap" geroepen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.