Skoda Superb Combi 2.0 TDI Businessline Style (2015)

Tussen limo en pakezel

Skoda Superb Combi
Skoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb Combi
Wij Nederlanders zijn dol op stationwagons met veel ruimte. De gloednieuwe Skoda Superb Combi biedt die zowel óp als áchter de achterbank.

Van oudsher staat de Superb bekend als een zeer ruime auto voor een redelijke prijs. Daarnaast oogt het nieuwe model fraai, vooral dankzij de chique koplampen in de brede neus, flink wat chroom en hier en daar stijlvol zwart. Ook de achterlichten zijn veel eleganter dan voorheen.

Het interieur verraadt overduidelijk dat de Superb uit de Volkswagen-stal komt. Veel van de gebruikte knoppen vind je ook in de Passat. Hier en daar doet de kunststof wat goedkoop aan, maar de stoffen bekleding is smaakvol. Het gebruiksvriendelijke multimediasysteem met het grote aanraakscherm kennen we eveneens uit andere VW-producten. Ronduit verrassend is het aparte plateau voor een smartphone onder in het dashboard. Het helpt niet alleen om de telefoon op te bergen, maar draagt ook bij aan een betere ontvangst, aldus Skoda. Minstens zo bijzonder is de houder voor een tablet in de armsteun op de achterbank. Andere praktische details zijn opbergzakken aan de zijkant van de stoelleuningen, een verplaatsbaar prullenbakje en paraplu's in de voorportieren en een ruitenkrabber aan de binnenkant van de tankklep. Naast de tankopening voor diesel zien we daar ook een vulopening voor Adblue, het spul dat helpt om het uitlaatgas van diesels schoner te maken ...

De beenruimte achterin is spectaculair en bevindt zich op limousine-niveau. Jammer alleen van die enorme middentunnel. De toegang tot de laadruimte is royaal en het afdekzeil rolt automatisch op zodra je de rand ervan omlaag drukt. Als je een simpele voetbeweging onder de achterbumper maakt, gaat de klep automatisch open. Overigens gaat dat wel traag. Met zijn enorme bagageruimte verslaat de Superb vrijwel alle concurrenten. Maar liefst 14 verhuisdozen passen erin. Wie de bank omklapt, wordt helaas wel geconfronteerd met een ongelijke laadvloer.

De 2,0-liter dieselmotor levert 190 pk, maar is toch nog goed voor 20 procent bijtelling. Zijn kracht en souplesse zijn overtuigend. Bovendien schakelt de Superb prettig en veert hij comfortabel.

Met deze sterkste dieselmotor is de Combi te koop vanaf €38.690. De testauto heeft het Businessline Style-pakket en kost €42.690. Standaard zijn dan onder andere een achteruitrijcamera, navigatie, stoelverwarming, een elektrische achterklep, DAB-radio en bixenonlampen.

Video

Oordeel

4 sterren

De Superb Combi maakt korte metten met de concurrentie op het gebied van ruimte en veercomfort. Daar voegt deze versie nog een uitstekende aandrijflijn aan toe. De Tsjech is echter niet zo voordelig geprijsd als je misschien verwacht.

Signalement

Merk Skoda
Model Superb Combi 2.0 TDI 190pk Greentech Style Business
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 45.230

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.856 mm / 1.864 mm / 1.468 mm
Wielbasis 2.841 mm
Massa leeg 1.425 kg
Laadvermogen 665 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 8,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,3 s / 5,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,4 s / 11,1 s
Brandstofverbruik 4,2 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (72) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum