Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Greentech Style Business (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Greentech Style Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 119.000 km |
De alleskunner
- 113.000 km
De ruimte
De skoda Superb gekocht toen de tweede op komst was. In de tests komt de Skoda steevast naar voren als auto met de meeste beenruimte voor achterpassagiers. Nu zijn de kinderen nog niet groot, maar die maxi cosi's die achterstevoren gemonteerd moeten worden, vragen meer beenruimte dan een volwassen man van 2 meter. Ik ben zelf niet lang, maar bij veel auto's kon ik niet comfortabel achter het stuur zitten met zo'n maxi cosi achter me.
Daarnaast is een grote bagageruimte essentieel met 2 kinderen. In veel auto's is het passen en meten om de ingeklapte kinderwagen in de bagageruimte te leggen; in de Superb station past hij er werkelijk uitgevouwen in, zonder de bank op te klappen. Doen we niet, maar het geeft wel aan hoe veeel ruimte er is. Oké, ruimte is dus meer dan voldoende, dat was ook al bekend, maar hoe zit het met de rest.
De uitrusting. Onze auto heeft bijna alles, behalve een open dak (jammer). De bekleding Is half leer en het midden alcantara, voor mij veel prettiger. Leer wordt warm in de zomer en koud in de winter én is glad. Multi-media? Apple car play en android auto, goede stereo, voice commando's, gratis zelf nieuwe navigatiekaarten kunnen uploaden, mogelijkheid tot spelen van muziek op SD-kaart en USB-stick. Connectiviteit met de app op telefoon: altijd kunnen zien waar de auto staat, of die op slot is, inzicht in de alle ritten: zeer compleet.
De keuze voor de sterkste motor was vooral ingegeven doordat we wél een automaat wilden, maar niet de als problematisch bekend staande DSG-7. In eerste instantie viel de Superb daarom af, totdat ik erachter kwam dat de 280 pk benzine een andere, sterkere versnellingsbak had. Zouden we daarmee ruimte, rijplezier en betrouwbaarheid kunnen krijgen?
Eerder had ik al in een Superb gereden en vond de achterkant zeer zacht gedempt. Maar nu stond er een te koop met de goede opties: camera voor achteruit rijden, parkeersensoren voor en achter, DSG-6 bak (!) met schakelflippers, elektronisch instelbaar onderstel.
Dat laatste bleek essentieel om het een behoorlijk goede stuurmansauto te maken. De schakelflippers vind ik als actieve bestuurder erg prettig, al merk ik ook dat de sportstand van de automaat het echt goed doet - soms nog iets beter omdat de versnellingsbak al weet dat je hoge toeren wilt. Met flippers lijkt het of de versnellingsbak soms verbaasd is om het verzoek terug te schakelen en dan moet nadenken.
In de test lees je vaak dat instelbare rij-eigenschapen van een auto niet nodig zijn. Immers, je past ze nooit aan. Het tweede deel klopt, maar hierdoor kun je de auto wel helemaal naar je hand zetten. Zo vind ik de auto enorm deinen op een andere stand van het onderstel dan dynamisch, en glijdt de auto door met ontkoppelde motor als je de versnellingsbak in eco zet: beide niet prettig voor mijn rijstijl.
Het is een zeer snelle auto. Denk niet dat je met 280 pk en vierwielaandrijving qua rij-eigenschappen meteen Subaru WRX hebt: de vierwielaandrijving geeft grip ook in bochten, maar even de achterkant "omzetten" is lastig. De snelheid is heerlijk en verslavend: je weet dat je (bijna) altijd sneller kunt zijn dan de rest van het verkeer.
Verbruik is alleszins redelijk voor zo'n snelle auto. Met wisselend gebruik, weinig lange stukken, zit het verbruik rond 1:12 van super (RON98 of beter).
Op de lange afstand is het een ideale metgezel. Adaptieve cruise control en actieve rijstrookassistent zorgen dat je in principe de auto "hand and feet off" kunt rijden, totdat de auto aangeeft dat je de handen weer aan het stuur moet houden. Dat sturen doet hij ook behoorlijk goed. Ik rijd meestal met de handen aan het stuur (waar kun je ze anders laten?), maar met even niet opletten corrigeert de auto zichzelf heel comfortabel.
Betrouwbaarheid? Hij heeft ons 2x laten staan, waarschijnlijk met dezelfde kwaal, een slechte accu. Met thuiswerken werd die niet voldoende bijgeladen. Nu die vervangen is, hebben we geen klachten meer.
Daarnaast is het in details niet zo verzorgd als de Lexus die we hiervoor hadden. Mark Levinson stereo is beter dan zelfs het beste Skoda systeem. Verder klein ongemak: de lijntjes op de parkeercamera staan net niet goed (je parkeert dus steeds 30 cm te ver opzij als je erop zou vertrouwen), de parkeersensoren beginnen heel soms opeens te piepen en het navigatiesysteem is soms letterlijk de weg even kwijt.
Kortom: zeer tevreden. Opties die we waarderen:
- sterke motor
- dynamisch onderstel
- rijhulpsystemen
Nog steeds een alleskunner
- 119.000 km
Zoals al aangegeven in de reacties: we gebruiken de Superb niet zo veel als we gedacht hadden in verband met de beperkende maatregelen. Een Superb als (grote) boodschappenauto. Door de onzekerheid zijn buitenlandse reizen lastiger (niet gedaan) en afgelopen 2 jaar hebben we ook - ver - familiebezoek minder frequent gedaan. Dat heeft als voordeel dat de Superb lekker fris blijft :)
Ondertussen rijden we iets meer, en met langere snelwegritten en lagere maximumsnelheid zakt het verbruik naar 1:15. Niet slecht voor zo'n grote en snelle auto.
De auto was zijn tijd (of in elk geval Android) vooruit. Sinds kort kunnen we officieel gebruik maken van de Android Auto functionaliteit van de auto, nu Google die voor Nederland vrijgegeven heeft. De auto heeft ook een mogelijkheid tot draadloos opladen, maar mijn telefoon nog niet...
We waarderen nog steeds dezelfde eigenschappen als in het begin. Ruimte, snelheid, rijhulpsystemen, comfort. Ik blijf bij het idee dat de auto echt het dynamische onderstel met regelbare demping (in sport) nodig heeft. Zonder dat is het net een boot. Ik heb een tijdje flinke last van mijn rug gehad, waardoor alle klappen pijn deden. Toen was het wel heel fijn dat de auto de mogelijkheid had alle hardheid uit het onderstel te halen. Dus hoewel ik het nooit gedacht had te zullen doen, gingen de dempers in comfort en veerde ik zachtjes over de weg.
In tegenstelling tot het eerdere bericht is de achteruitrijcamera is wel te vertrouwen (de eerdere opmerking was bij struiken op hoogte en dan vertekent het). Automatisch inparkeren werkt ook soepel en dat is wel zo makkelijk. .
We hebben 1 gek probleem gehad: benzine die (omhoog!) naar buiten loopt terwijl de tank niet vol is. Dat bleek bij de 280pk versie een bekend probleem en er is een ander, verbeterd onderdeel ingezet. Was waarschijnlijk niet essentieel (was niet heel veel), maar lekkende benzine vonden we niet prettig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb 2.0 TDI Sportline Business Apple Carplay, Android auto, Adaptieve cruise control, Voorstoelen en achterbank verwarmbaar
- 2017
- 176.707 km

Skoda Superb 1.8 TSI Sportline Business|PANO|CANTON|LED|MEMORY|KEYLESS|DODEHOEK|CARPLAY|DAB|
- 2018
- 65.452 km

Skoda Superb 1.5 TSI ACT Style Business Airco ECC | Xenon | Panorama | Leder | Canton | Sfeer | Cruise Control | Apple Carplay Android Auto | Isofix | NAP |
- 2019
- 74.212 km