Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)
Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst3.728 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voorstellen

  • 3.728 km

Ik lees de reviews van anderen altijd met veel plezier en heb veel leuke reacties gehad op de review van mijn voorgaande auto’s, een Renault Megane estate en Skoda Superb 2.0TDI Hatchback. Daarom schrijf ik ook voor deze auto weer een review, hopelijk helpt het in de overweging of voorpret. Mochten er nog vragen onbeantwoord zijn gebleven, stel ze gerust!

Een stukje achtergrond, ik ben werkzaam als consultant en rij ongeveer 35 a 40 duizend kilometer op jaarbasis. Vader van twee dochters, op moment van schrijven 5 en 7 jaar oud en zomers gaan we kamperen. Dat is een van de redenen waarom het dit keer een Superb Combi is geworden in plaats van een Hatchback. Ik vind de Hatchback een prachtig model, maar met een grote katoenen tunneltent, tafel, stoeltjes, matjes, etc werd het toch wel erg proppen. Hopelijk gaat het deze zomer makkelijker mee (terug). (en ja ik verwacht dat als het makkelijker past, er ook weer meer zooi meegesleept gaat worden… 😊)

Ok terug naar auto’s, wat waren mijn overwegingen?
Mijn wensenlijstje bestond uit: ruime stationwagen, automaat, D segment, vergelijkbaar vermogen en snelheid als de Superb Hatchback. Optioneel grote velgen (18”+) en zoveel mogelijk gadgets en hulpsystemen.

Overwogen auto’s:
- BMW 3.18i M Sport Corporate Lease edition
- Volvo V60 T4 Momentum Pro
- Skoda Kodiaq Sportline 1.5TSI DSG
- Volkwagen Passat Variant R-line 1.5TSI DSG
- Skoda Superb Combi Sportline 1.5TSI DSG

Van boven naar beneden:
- Ik heb altijd een zwak gehad voor de BMW 3 serie. Het uitzwaaimodel is voorzien van 8traps automaat, lederen bekleding, M sport goodies en 18” velgen. Bij de proefrit had ik de motor nog niet gestart of ik had al van 3 dames een nee te pakken. Qua looks fantastisch, maar eerlijk: veel te klein. Niet onverwacht, maar toch jammer.
- De Volvo V60 vind ik de mooiste auto uit het rijtje. Qua kofferruimte iets groter dan de 3 serie, maar echt aanzienlijk kleiner dan mijn Hatchback. De grootste dakkoffer die op de V60 past, gaat weer niet rechtop in de schuur en ah ja… discussie thuis. Weten we ook gelijk wie de broek aan heeft….
- De Skoda Kodiaq viel me echt aan alle kanten mee! Mooie wagen en erg ruim! Zelfs meer liters dan de Superb Combi. Ik was vooraf skeptisch over een SUV, past dat wel bij mij? Proefrit heeft me overtuigd dat dit geenszins het geval is. Twijfelpunten: plastic portiergrepen en door zijn lompe vorm en gewicht iets langzamer dan de Superb en last but not least, de astronomische levertijden. Deze liepen op tot 1 jaar! Al met al is dit tot het laatst de runner up geweest.
- De Passat kan ik kort over zijn. Deze was niet bestelbaar, de prijslijst van de facelift was er nog niet. Ik was bang dat hij nog duurder zou worden dus heb hem voorbij laten gaan. Als ik op moment van schrijven opzoek zijn naar een auto zou ik hem zeker overwegen. De 2.0TSI met DSG is flink in prijs verlaagd en serieuze concurrentie voor de Superb met slechts een 1.5TSI. PON blijft op dit vlak lastig te doorgronden.
- Skoda Superb Combi Sportline. Prachtige uitvoering, veel opties, ruimte en iets sneller dan de Superb Hatchback die ik hiervoor reed. Maarja, 2x dezelfde auto rijden en ook nog eens duurder dan de Kodiaq? Ik wist het zo net nog niet.

Toen was daar in April ineens de DSG actie op de Superb. Dit zette alles in een stroomversnelling. In overleg met wagenparkbeheer mocht ik 2 weken eerder dan toegestaan bestellen en is de bestelling er in rap tempo doorheen gejaagd.

Bestelde wagen, Skoda Superb Combi Sportline 1.5TSI DSG met onderstaande opties:
- Navigation Plus pakket
- Function pakket
- Comfort pack
- 19” Vega lichtmetalen velgen
- Wegklapbare trekhaak
- Variabele laadvloer
- Kleur: Business Grey Metallic
- Winterbandenregeling
30 augustus ging de Hatchback uit de lease en kon ik mijn nieuwe auto in ontvangst nemen. Na een uitgebreide uitleg heb ik tot groot vermaak van de dealer in de showroom direct de mistlampen vervangen voor LED verlichting. Bij thuiskomst heb ik ook de achterlichten onder handen genomen.

Wat bevalt er?
- De Sportline versie vind ik echt een prachtige uitvoering. Zwarte details, zwarte hemelbekleding, LED sierstrip, afgevlakt sportstuur, Virtual cockpit en alcantara interieur. Echt een stap voorwaarts ten opzichte van mijn voorgaande Superb.
- De sportstoelen zitten hebben meer zijwaartse steun, het alcantara leder is stroef en houdt je goed op zijn plek. Ik vind ze fijner zitten dan de comfort stoelen uit de Style Businessline.
- DSG. Wat rijdt dat toch fijn! Helemaal in combinatie met lane- en traffic jam assist. Erg prettig in de spits en op lange afstanden.
- Nieuwe navigatie unit. Sneller en hogere resolutie.
- Vitual cockpit. Bij mijn voorgaande Hatchback heb ik me meermaals verwonderd over de weergave van een Octavia in het display bij o.a. de cruisecontrol instellingen. Dit hebben ze nu opgelost door prachtige 3D animaties van de Superb.
- Pirelli Cinturato P7 banden. Deze hebben veel meer zijwaartse grip dan de Continental ContiSportContact banden die standaard op de Hatchback zaten.
- Ruitenwisser achter! Die heb ik echt gemist op de Hatchback.
- De motor is aanmerkelijk stiller dan de Hatchback.

Wennen:
- Het onderstel: dit heeft echt niets met een sportonderstel te maken. Week, deinerig en doet serieus afbreuk aan de sportuitstraling van de rest van de auto. Door de tijdsdruk bij het bestellen ben ik uiteindelijk naar een dealer aan de andere kant van het land gereden om daar een proefrit te maken in een Sportline zonder DCC. Ik heb van 17:00 – 17:45 gereden, vol in de avondspits. Een aardige combinatie van snelweg, waar ik door de spits niet boven de 90km/u heb kunnen rijden en wat binnen weggetjes. Ik heb dit tijdens de proefrit niet echt gemerkt, maar nu ik ruim een maand rondrijd weet ik het niet zo. Zelf mijn vrouw heeft zich beklaagd dat de auto voelt als een waterbed als je met snelheid verkeersdrempels overgaat.
- Nep sportuitlaten. Ziet er een stuk beter uit dan de ‘kale’ plastic bumper van de Style versie, maar… er zitten 2 echte uitlaten links- en rechtsachter. Waarom dan de keuze voor een nep bumper waar de gebogen uitlaten net onderuit komen?
- Rijwind. Ik heb het idee dat de auto gevoeliger is voor wind en bij niet al te extreme zijwind ontstaat er veel geluid in de auto. Het doet me een beetje denken aan de Hatchback met dakdragers. Opvallen, maar niet heel storend.
- De carkit is minder goed dan die van de Hatchback. Bij mijn voorgaande auto was de reactie vaak verbaasd dat ik in de auto zat. Bij de nieuwe Superb heb ik al meermaals de vraag gehad of ik mijzelf kan muten in calls. Geen idee of dit exemplarisch is, ik wil er in ieder geval nog even door de dealer naar laten kijken.

Al met al voelt het als een grote stap voorwaarts ten opzichte van de voorgaande Hatchback. Ik hoop dat het onderstel went en ik me kan verzoenen met het feit dat ik dit gemist heb tijdens de proefrit. Ik ben altijd lovend geweest over het onderstel van de Hatchback, DCC op sport rijdt echt zo ontzettend fijn en strak. Ik snap niet dat DCC niet leverbaar is op de Sportline, dit zou de auto echt recht doen.

Nu flink kilometers maken en ik kijk uit naar de eerste vakantie met deze auto! Betrouwbaarheidsscore heb ik op 5 sterren gezet. Ik ga uit van een positief scenario, zodra er problemen zijn stel ik de score bij.

De komende maanden cruise ik lekker verder en zodra er bijzonderheden zijn maak ik weer een update! Mochten er nog vragen zijn, let me know!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens