• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Skoda Superb III

D Elzinga

Gebruiker
Heel netjes inderdaad. Over het algemeen vind ik dankzij de huidige designtaal Skoda's zowaar aantrekkelijker dan Audi's...

brg

Gebruiker
Ik blijf het net een Kia Optima vinden...
Dus hopelijk brengt Skoda eerstdaags een station uit die op die concept Kia station lijkt... dat moet dan haast wel een verkoopstopper worden!!!

MrX

Gebruiker
Daar waar een Octavia best een Audi A4 kon zijn, kan deze Superb een A6 zijn. Krachtige design van een Audi, interieur en kwaliteit van een VW.
Skoda slaagt waar Seat faalde (Exeo die een ex. A4 was..).

Deze Superb vind ik een mooie wagen. Vind mooier vormgegeven dan de Passat. VAG doet er goed aan: relatief weinig meerkost voor ontwikkeling en kan de potentiele klanten binnen de groep houden.

autoleip

Gebruiker
De Passat kan wel inpakken. Dit ziet er zo veel beter uit en zal hoogst waarschijnlijk ook nog ruimer en goedkoper zijn.

Nog meer plaatjes.
https://www.autoforum.cz/predstaveni/skoda-superb-2015-tohle-je-ona-unikla-prvni-fotka-celeho-auta/

P Klieder

Gebruiker
British Racing Green zei:
Dus hopelijk brengt Skoda eerstdaags een station uit die op die concept Kia station lijkt... dat moet dan haast wel een verkoopstopper worden!!!

Ook niet verwonderlijk. De Kia designer komt bij VAG vandaan (peter schreyer)

RobEU

Gebruiker
Ik ben bang dat hetzelfde gaat gebeuren als met de vorige/huidige Superb: in het begin vond ik 'm erg mooi, maar hoe beter ik de details en verhoudingen in me opnam, hoe meer die waardering verdween. Voor nu vind ik het dus een heel mooie auto, waarbij ik de verhoudingen van schuin-achter nu al enigszins 'opvallend' wil noemen...

Skoda_Superb_III_2015_nova_unik_komplet_06_800_600.jpg

Wouter82

Moderator

b12yxxfb4cz4.jpg

kjcyaqob93et.jpg

2exyldqbaljc.jpg

k6fy8i5b8wrh.jpg

[size=x-large]*UPDATE* Gelekt: Compleet nieuwe Skoda Superb![/size]

Skoda wilde hem eigenlijk nog tot later vandaag onder de pet houden, maar de hagelnieuwe Superb is nu al te vroeg op internet verschenen. Skoda heeft een behoorlijk uitgebreide teasercampagne opgezet om autoland op te warmen voor de nieuwe Superb. Later vandaag wordt het nieuwe Tsjechische vlaggenschip uit de doeken gedaan, maar website Worldcarfans heeft naar eigen zeggen een door Skoda per ongeluk geplaatste - maar nu verwijderde - afbeelding te pakken kunnen krijgen. Het uiterlijk van de nieuwe Superb was na de hele rits teasers geen heel grote verassing meer. We zien een forse Skoda met scherp gesneden lichtunits en een grille die behoorlijk overeenkomt met die van de Fabia en Octavia. Op meer informatie moeten we nog even wachten. Houdt onze website goed in de gaten, later vandaag wordt de nieuwe Superb namelijk officieel gepresenteerd.

***UPDATE*** De Tsjechische website Skodahome heeft meer beeld en informatie over de nieuwe Superb te pakken gekregen. We kunnen nu melden dat de Superb en 80 mm langere wielbasis heeft dan z'n voorganger terwijl de overhang aan de voorzijde met 61 mm is afgenomen. Led-techniek is aanwezig in de lichtunits, interessanter is wellicht de bagageruimte. Die is volgens de gelekte informatie met 30 liter toegenomen en meet nu 625 liter.
https://www.autoweek.nl/nieuws/31877/update-gelekt-compleet-nieuwe-skoda-superb

Bender

Gebruiker
Als autoliefhebber, dit is een echt mooi wagen. Een degelijke berline met een mooie zijlijn. De Octavia en de Superb zullen zeker het merk Skoda een beter imago geven.

R W D

Gebruiker
81983287642fca05b5f91aefb8fe1b27.jpg

Meer Audi dan ooit, dit had ook de achterkant van de A6 kunnen zijn.

Mooie auto, ongetwijfeld een meer dan uitstekende aanbieding in z'n segment. VAG maakt het zich wel steeds moeilijker om een Audi nog voldoende onderscheidend te houden t.o.v. een Passat, Superb enz. De Volkswagens en de Skoda's zien er steeds beter uit en worden steeds luxer afgewerkt, terwijl de Audi modellen maar weinig veranderen t.o.v. hun voorgangers.

Rembrandt

Gebruiker
British Racing Green zei:

Dat was ook het eerste dat ik dacht toen ik die Kia concept zag.;)

Erg mooie auto dit. Veel meer dan slechts een grote Octavia.

Assenaar

Gebruiker
@Rob0032: "Ik ben bang dat hetzelfde gaat gebeuren als met de vorige/huidige Superb: in het begin vond ik 'm erg mooi, maar hoe beter ik de details en verhoudingen in me opnam, hoe meer die waardering verdween". De huidige Superb heeft een beetje een verlengd dak, alsof er een stukje tussen gezet is. Dat is bij deze verdwenen, dus dat valt dan al weer mee.

Ik dacht eigenlijk dat Skoda aangekondigd had dat het middenscharnier in de achterklep zou vervallen; het zou dus een soort Saab-klep worden. Als ik deze foto's bekijk zie ik een kofferdeksel dat onder de achterruit scharniert, zoals bijde VW en Audi broertjes. Als dat klopt is het jammer; dan kan die beer van de reclame er niet meer in.

RobEU

Gebruiker
Die daklijn is inderdaad 'normaal' geworden, maar ik vind de wielbasis in combinatie met de C-stijl iets minder geslaagd. Vooral op de foto die ik postte zie je dat goed terug. Ik weet nog niet of ik het storend vind, meestal kom ik daar later pas achter.
Bij mijn weten was al een poos bekend dat 'ie een normale sedan-kofferklep kreeg, en niet meer de dure klep van de vorige.

Guest
Mooie wagen! Wordt inderdaad moeilijk voor een merk als Audi om dit te toppen, maar dat zal Audi gaan lukken, daar hoeft verder geen twijfel over te bestaan.

eeuwige student

Gebruiker
Het filmpje op https://www.skodahome.cz laat zien dat de hele achterruit met de klep meegaat. De beer past er dus nog in. Met 625 liter?? Zal die ook wel passen :)

RobEU

Gebruiker
Oh verrassend, ik zou toch zweren dat ik ergens had gelezen dat het weer een sedan zou worden. Kennelijk niet. Wel handig als je beren vervoert. ;)

Barri

Moderator

manman, wát een laadruimte zeg! Ik kan 'm wel waarderen. Prachtige auto eigenlijk. Simpel, gewoon goed.

brg

Gebruiker
eeuwige_student zei:
Het filmpje op https://www.skodahome.cz laat zien dat de hele achterruit met de klep meegaat. De beer past er dus nog in. Met 625 liter?? Zal die ook wel passen :)

Wat een schitterende wagen!!!
Enkel jammer dat er met neergeklapte achterbank geen vlakke laadvloer tevoorschijn komt.
Maar het filmpje met stijgende bewondering bekeken.

MBdoubleyou

Gebruiker
Wat een prachtige strakke auto! Die koplampen zijn erg fraai. De achterkant vind ik alleen een beetje te A6. De achterlichten hadden meer op die van de Vision C mogen lijken.

Hier gaat Skoda mee scoren en wordt de interne concurrentie binnen VAG wel op scherp gezet. Hier gaat de Passat echt last van krijgen. Als er straks een dikke Combi leverbaar is al helemaal.

PSA rules

Gebruiker
Ik herken wel het nodige van de A8 pre-facelift in deze Superb. Het uiteindelijke model is wel behoorlijk anders dan het studiemodel, laat staan dat deze "te mooi" geworden is, maar deze zou wel mijn voorkeur hebben boven de Passat.

Dash is wel een tegenvaller, simpel op de verkeerde manier.

Guest
Mooie auto, echt een Skoda. Strakke, zakelijke lijnen waardoor het design voor een flink aantal jaren goed zal blijven. De auto ziet er van opzij bijna uit als een echte sedan, toch is het een praktische vijfdeurs hatchback. Weer flink wat motorenkeuze, voor elk wat wils.

Hoop dat ze deze auto ook al hebben tijdens Autoweek Live, dan wil ik hiermee wel over de kombaan!

iDS

Gebruiker

1b84d48707313571ab91c1999e4abde3.jpg

Even een vergelijking van de concernbroeders hun profiel.
Los van het feit dat dat wit afschuwelijk is op de Superb, zie ik toch een erg gelijkende lijn, ook al kan ik i detail dan weer geen lijntje ontdekken dat identiek is.
De overhang lijkt bij de Superb zowel vooraan als achteraan kleiner dan bij de Passat. Welke de mooiste/lelijkste is van beiden? Ik kan het zo niet direct zeggen.

MrX

Gebruiker
Je moet wel echt zwaar je best doen om gelijkenissen te gaan vinden tussen beiden, te ver gezocht in mijn ogen. Psychologisch omdat je weet dat deze dezelfde techniek deelt als een Passat, Golf, Leon, Jetta, TT, A3, Golf, Octavia, Lamando..

Wheel Critic

Gebruiker
Mooier dan Passat, maar dat is ook niet zo moeilijk :)
Bij de koplampen hebben ze Seat in gedachte gehad.
Achterportierlijn bij Skoda vind ik niet geweldig. Dat opstaande kantje aan het eind, nee dank u. Beetje van Lexus gejat.

Barri

Moderator

Ik vind het wit juist erg gaaf op de Superb!

Naast de Passat valt de hoogte van de deurgrepen/taillelijn mij op. In de lijn staat nét iets krachtiger.

Wybertje

Gebruiker
Op zich vind ik dit een mooie nette strakke auto. Alleen van de voorkant ben ik niet zo gecharmeerd. Zo van voren ziet het er naar mijn mening niet echt logisch uit... De achterkant vind ik dan weer wel lekker strak echt een mooie achterkant. En van binnen is het VAG... je moet er van houden...

Convertible

Gebruiker
Via de onderstaande link kom je op een site waar je halverwege de pagina, de kleuren en velgen kan toepassen op de nieuwe Superb!

Ik ben dit jaar weer toe aan een nieuwe lease auto. Ik ga zeker kijken. Ik ben mijn 320i EDE echt zat. Kaal en krap voor de hoofdprijs. Ik heb al in een 2015 Passat Highline gereden en was positief verrast. De Skoda lijkt mij nog mooier!

Configurator Superb

Pjötr

Actieve Gebruiker
Waar ik de eerste SuperB een erg mooie auto vind, en de tweede generatie eigenlijk lelijk vind, de Combi vind ik harmonieuzer, vind ik deze nieuwe heel erg tof!

Gewoon kloppend, niet "too much" . Wat een beer van auto! ooh nee Beregoed ontwerp :)

Dat filmpje wat op die Tsjechische site stond heb ik ook vol verbazing bekeken, gave noviteiten (alhoewel misschien enkelen al lang gemeengoed zullen zijn, nieuw voor mij). de sensor om de achterklep te openen, erg slim!

Wouter82

Moderator

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Het is inderdaad een prachtige sedan liftback geworden!

;)

Mooie auto! Opvallend dat dit "mag" van VAG. De vorige Superb was natuurlijk ook een Passat-concurrent maar die auto had nog wat vreemde verhoudingen. Nu zit het onderscheid hem echt alleen in uitrustingdetails lijkt het, zoals digitaal dashboard en full-led-verlichting dat de Passat wel en de Superb niet heeft.

DagDromer

Gebruiker
iDS zei:

1b84d48707313571ab91c1999e4abde3.jpg

Even een vergelijking van de concernbroeders hun profiel.
Los van het feit dat dat wit afschuwelijk is op de Superb, zie ik toch een erg gelijkende lijn, ook al kan ik i detail dan weer geen lijntje ontdekken dat identiek is.
De overhang lijkt bij de Superb zowel vooraan als achteraan kleiner dan bij de Passat. Welke de mooiste/lelijkste is van beiden? Ik kan het zo niet direct zeggen.

Hmmm, kan er iemand de knik van het 3e zijraam van de Passat in de Superb shoppern ?
Zouden de achterportieren passen ?? Dan zou die perfect zijn.

Dikke kar. Als ik in dat segment mocht shoppen wist ik het wel. Maar ben zowiezo een Superb fan.

R W D

Gebruiker
DagDromer zei:
Hmmm, kan er iemand de knik van het 3e zijraam van de Passat in de Superb shoppern ?

Juist die achterportieren van de Superb zie ik liever dan die van de Passat, die teveel wannabe-BMW zijn. De Superb heeft door deze ruitlijn veel meer een eigen gezicht.

DagDromer

Gebruiker
R W D zei:
DagDromer zei:

Juist die achterportieren van de Superb zie ik liever dan die van de Passat, die teveel wannabe-BMW zijn. De Superb heeft door deze ruitlijn veel meer een eigen gezicht.

Over dat eigen gezicht ben ik het zeker met je eens. Die knik bij een Passat is wel erg sterk op een Hofmeister-geinspireerd. Aan de andere kant, het is een mooi detail. Wat ik er mooi aan vindt is dat het net een beetje meer visuele lengte geeft aan de auto (de onderlijn van de ramen is namelijk recht). Maar goed, het zal wel met een reden zijn. En wat weet ik er nu van. Ben geen auto-ontwerper of designer. Ben maar een simpele handelsreiziger in machines ;)
Overigens ben ik benieuwd hoe de auto er IRL uit gaat zien. Zoals die Passat hierboven, op de foto echt een mooie auto, maar op straat, in het echt vindt ik het ontwerp lang niet zo overtuigend overkomen.

danielauto

Gebruiker
Ik ben vooral heel benieuwd naar het interieur. Daar heeft Skoda mij nog nooit echt kunnen overtuigen. En tot op heden heb ik alleen 1 behoorlijk bewerkte foto van de cockpit gezien. De buitenkant is geslaagd!

Zelfde motoren als de Passat, zelfde uitrustingsniveau maar iets goedkoper?

Bender

Gebruiker
Deze nieuwe Superb is 15 cm langer dan een A4 en 7 cm korter dan een A6. De vorige had al een interieurruimte die rianter was dan een A8. Puur op afmetingen past deze Superb in het rijtje van de E-segmenters.

De zijlijn van de Superb vind ik meer bij een A6 passen, dat is een compliment. Ik vind de zijlijn zelfs mooier dan de A6.

b12yxxfb4cz4.jpg

Audi-A6-C7-BMW-5er-F10-Bildvergleich-Seite-655x465.jpg

Guest
Erg mooie auto, maar die achter ruitenwisser doet er wel enorm afbreuk aan. Dat ding zit zo vreselijk in zicht in de configurator. Optie?

MrX

Gebruiker
dirk28 zei:
Deze nieuwe Superb is 15 cm langer dan een A4 en 7 cm korter dan een A6. De vorige had al een interieurruimte die rianter was dan een A8. Puur op afmetingen past deze Superb in het rijtje van de E-segmenters.

De zijlijn van de Superb vind ik meer bij een A6 passen, dat is een compliment. Ik vind de zijlijn zelfs mooier dan de A6.

b12yxxfb4cz4.jpg

Audi-A6-C7-BMW-5er-F10-Bildvergleich-Seite-655x465.jpg

Dat is heel mooi om te zien: de huidige A6 ziet er opeens verouderd uit naast dit model. Indien dit model uit kwam als opvolger van de A6, met de Audi logo's was dit een sterke opvolger. Mooi dat ze inderdaad bij VAG Skoda een mooi design toestaan.

Lagere kosten zullen dan te danken zijn aan: minder goed imago, gebruik van bestaande en beproefde techniek, minder franjes en tierelantijntjes wat het saaier/degelijker maakt binnenin.

danielauto

Gebruiker
Wel heel benieuwd hoe ze dit gaan positioneren qua prijsniveau etc.
Groter dan een Passat, maar daar tegenover weer minder luxe waarschijnlijk, minder uitstraling, minder restwaarde.

Bovenaan