Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessli (2014)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessli (2014)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessli
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst181.720 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 40.000 km

Eerste review van de nieuwe (mijn 2e) Skoda - Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline. Sinds november 2014 rijd ik in deze Superb en is qua uitvoering gelijk aan mijn vorige Skoda Superb. Enkele opties zijn toegevoegd en ook enkele zijn verdwenen. Omdat het een voorraad auto 2014 betreft was er niet veel te kiezen, maar dat heeft ook een prijsvoordeel. T.o.v. de vorige Superb bouwjaar 2011 is de catalogusprijs met - € 4000,- verminderd en dat scheelt een netto bijtelling van - € 70,-. De opties die ik op deze auto heb zijn een park assist en 18 inch lichtmetalen velgen. Kleur is magnetic brown en krijg daarvoor veel complimenten (vooral van mijn Duitse collega’s die alleen de kleur zwart mogen kiezen). De optie electrisch verstelbare bestuurders stoel met 3 geheugens mis ik het meeste vooral omdat andere gezinsleden ook wel eens met deze auto rijden. De elektrisch aangedreven kofferklep is ook weg, maar daar wen je weer snel aan om met de hand even de klep dicht te drukken.

Net als de vorige Superb maak ik weer snel vele comfortabele kilometers en ben vooral te spreken over dat deze Superb nog stiller is dan mijn vorige. Ook is het comfort en ondersteuning van de stoelen verbeterd, maar dat is mijn persoonlijke mening en zal iedereen voor zich zelf moeten testen. Verbruik tussen de 1 liter diesel op 17 – 18 KM, dit is meer dan de eerste Skoda Super Greenline, maar dat komt door de brede banden die als optie zijn gemonteerd. Wat ook opvalt, is dat de radio niet meer stoort door de mobiele telefoon die (per toeval) te dicht bij de radio ligt.

2e review, de 100.000 KM voorbij

  • 102.874 km

Even een bericht over de ervaringen met mijn Skoda Superb 1.6 TDI Greenline. De 100.000 KM grens is gepasseerd en ik kan niets anders melden dat dit probleemloos is gegaan. Alleen naar de garage voor een beurt en tussendoor alleen tanken. Het verbruik blijft tussen de 1:16 – 1:18 dit is afhankelijk van snelle Autobahn ritten of rustig in Nederland 130 KM/h op de cruisecontrol.

Ook mijn auto heeft een dieselmotor met sjoemelsoftware, hiervan in 2015 al 2 brieven ontvangen van de importeur met excuses en een belofte dat de motor met een software aanpassing en een rooster in de luchtpijp aangepast gaat worden. We zijn nu meer dan een jaar later en tot nu toe nog niets aangepast. Het antwoord van de dealer is; de 1.2 TDI en 2.0 TSI zijn als eerste aande beurt, de 1.6 TDI komt daarna. Afwachten of dit nog gebeurt voor dat de Superb weer ingeleverd word (begin 2018). Ik zou graag mijn ervaringen over de gewijzigde motor met de lezers van Autoweek delen.

De auto is nog net zo solide als nieuw, geen kraakje of piepje te horen. De motor is lekker los gereden en is nog zeer stil. Een puntje van kritiek is de carkit, specifiek de instelling voor het volume spraak en het oproep signaal. Deze zijn niet appart van elkaar in te stellen. Voor de spraak moet het volume hoog afgesteld worden voor een goede verstaanbaarheid. Maar wanneer daarna er weer een oproepsignaal komt schrik je jezelf rot tijdens het rijden. Ik heb gevraagd of de dealer dit kan inregelen, maar daarvoor hebben zij ook geen mogelijkheden.

Ik ga nu het laatste jaar in met de Skoda en houd u op de hoogte.

3e Review, auto uit de lease

  • 181.720 km

De Skoda Superb is na 3.5 jaar trouwe dienst ingeleverd voor een nieuwe lease auto. Tot en met deze datum en KM-stand geen enkel probleem gehad op een klein mankement na: de achterste ruitenwissermotor ging kapot bij 130.000 KM.

Na vele kilometers deze super auto ingeleverd voor een nieuwe Karoq 1.6 TDI die bijna een half jaar te laat is geleverd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.