Skoda Superb 1.9 TDI 100pk Kompas (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 1.9 TDI 100pk Kompas |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 534.000 km |
De eerste 9 maanden
- 177.000 km
Feiten in 2008:
31.945 km gereden met 1.843 liter diesel (1:17,3).
* 145.000 km: grote beurt, 4 banden € 999,
* 170.000 km: nieuwe verstuiver (garantie), automatten, olie € 57.
De emotie in 2008:
De vorige auto betrof een Passat 1.9 TDI van 90 pk en deze total-loss gereden bij 328.000 km. Beviel erg goed dus gezocht naar hetzelfde maar dan groter. Een ex-taxi gevonden op internet met 145.000 km op de teller. De eigen dealer in Lemele bereid gevonden de auto tegen de internet vraagprijs te leveren met 6 maanden BOVAG garantie. Garantie gebruikt omdat bij 153.000 een verstuiver het begaf (in Zuid-Duitsland). Heerlijke reisauto voor de lange afstand.
Het tweede jaar
- 215.000 km
Feiten in 2009:
39.857 km met 2.237 liter diesel (1 : 17,8).
* 177.000 km: grote beurt € 1.545 ( 4 banden, distr riem, waterpomp, slot, airco vullen, filters)
* 182.000 km: kabelboom motorblok € 132
* 193.000 km: olie € 59
* 211.000 km: grote beurt € 261
Emotie in 2009:
De auto bevalt goed maar de Continental banden slijten erg snel: na 32.000 km toe aan nieuwe banden; hetgeen erg snel is voor mij. Vanaf dat moment weer de vertrouwde Energy Savers erop (druk 2,5 BAR elke 2 weken check-up). Michelins zijn rustiger en zuiniger (zie verbuik in loop der jaren). Een bluetooth microfoon laten inbouwen hetgeen erg goed bevalt.
Het derde jaar
- 251.000 km
Feiten in 2010:
gereden 35.970 km met 1877 liter diesel (1 : 19,2).
* 218.000 km: APK en verlichting € 61
* 234.000 km: Olie en lampjes € 55
* 251.000 km: Olie, lampjes en wassen € 91
Emotie in 2010:
36.000 km rijden met een gemiddeld verbruik van 1 : 19,2 en met jaarlijkse onderhoudskosten van € 207 zegt genoeg dunkt me. Weinig nieuwe auto's doen de SuperB dat na denk ik. Koplampjes worden vervangen na 28k en 50k km. Totdat er overgeschakeld wordt op Philips long life - 100.000 km. Die zitten er nog steeds in....
Het vierde jaar
- 290.000 km
Feiten in 2011:
gereden 37.165 km met 1.859 liter diesel (1 : 20,0).
* 257.000 km: Grote beurt € 1349 (homokineet, 2 Michelin Energy Savers (na 80k), remslangen, -schijven, -blokken, ruitenwisserbladen, matten)
* 275.000 km: Wynn's reiniger € 14
* 279.000 km: Kleine beurt en 2 Michelin energy savers (na 102.000km en spijker erin) € 355
* 286.000 km: remlichtschakelaar € 46
De emotie in 2011:
Een Michelinband raakt middels een spijker lek, na 102.000 km..... Pech met de SuperB zullen we maar zeggen. Geregeld gebruik ik Wynn's dieselreiniger (nadat de dealer dat standaard bij een grote beurt erin gooide), hetgeen een positief effect heeft op het verbruik.
Het vijfde jaar
- 337.000 km
Feiten in 2012:
gereden 47.568 km met 2.620 liter diesel (1 : 18,2).
* 291.000 km: brandstofreiniger Wynn's € 21
* 302.000 km: Grote beurt € 1.644 (carterpan, riemen, radiateur, waterpomp, remblokken, remschijven)
* 311.000 km: wieldop en originele mattenset € 105
* 337.000 km: matten, olie, wasstraat € 135
Emotie in 2012:
De auto wordt flink gebruikt en rijdt geweldig. Door een wat forse steen dient de carterpan te worden vervangen. Het olieverbruik is eigenlijk altijd laag geweest: maximaal 1 liter tussen de grote beurten door. Gebruikt wordt Hema 5W40. Vermeldenswaardig is nog dat ik de tank per ongeluk helemaal een keer heb leeg gereden. Hij viel op de A325 richting Arnhem stil en ik wist zonder aandrijving zo het Shell tankstation binnen te rijden: volgens de handleiding bevat de tank 62 liter, ik tankte toen 72,4 liter diesel (niptje naar beneden). Dat geeft dus een actieradius van > 1.300 km met gemak!
Het zesde jaar: motorrevisie
- 354.000 km
De feiten in 2013:
gereden 17.761 met 984 liter diesel (1: 18,0).
* 351.000 km: Grote beurt € 1.620 (4 schokbrekers, 2 Michelin Energy Savers (na 94.000 km), droger airco, filters, kentekenplaathouder, aircovulling)
* 351.000 km: € 109 (koplampherstel, snaren airco, injectorreiniger)
* 352.000 km: Motorrevisie € 1.689 (koppakking, waterpomp, snaren, gloeibougies, cilinderkoprevisie, afdichten pompverstuivers, olie, koelvloeistof)
* 352.000 km: thermostaat € 27
De emotie in 2013:
En dan gebeurt het: door een lekke koppakking staat de auto lang stil. Moet het nog wel gerepareerd? De auto is net voorzien van 4 nieuwe schokbrekers en een grote beurt. In Nijmegen wordt een geweldig auto restauratiebedrijf gevonden: Autoresto. Gespecialiseerd in Porsche en Jaguar. Geen 300 pk plus moet nu gedemonteerd worden, maar slechts een 100 pk dieseltje. Dat gebeurt op een hoog niveau tegen aanvaardbare kosten. Intern blijkt de motor door het gebruik van de cleaner zeer schoon van binnen (zie foto). Dat spul loont dus. In december rijdt de auto weer, maar nu als nooit tevoren. Tsjonge wat goed.
Zevende jaar: over de Gross Clockner
- 378.000 km
De feiten in 2014:
gereden 24.499 km met 1.339 liter diesel (1 : 18,3).
* 353.000 km: versleten paneel raambediening € 37
* 355.000 km: nieuwe voorruit € 65 ER
* 357.000 km: 2 Michelin Energy Savers (na 78k km), olie (5W30 Kroon) € 409
* 361.000 km: In Dubrovnik-Kroatië nieuwe motorsteun, riemspanner, V-riem, snaren € 924
* 364.000 km: wassen, telefoonhouder Action € 14
* 366.000 km: Telefoonhouder Samsung en inbouw usb3 kabel € 60
* 369.000 km: APK, Kroonolie, slot achterklep, rubbers, beurt € 471
* 371.000 km: Cylinderkoprevisie, koppaking, geluidsdemping, Kroonolie € 1.759
* 374.000 km: Wynn's diesel cleaner3 € 26
* 376.000 km: Koelslang vervangen, luchtinlaat vastzetten, motorafdekpolaat, geluidsisolatie € 325
De emotie in 2014:
Sinds het motorblok uit elkaar is geweest rijdt hij weer geweldig. Het idee doemt op om eens begin mei over de Gross-Clockner te gaan: in veel testfilmpjes gezien en begin mei gaat de weg open. Voor € 34 rijd je door 8 meter sneeuw op 2.600 meter hoogte. Heerlijk. De motor trekt als een beer. Dat blijkt ruim 1.000 km later tegen de grens met Albanië dan ook meer dan waar. Een bout (zie foto onderdelen) diep in het motorblok heeft het na 361k km begeven en de auto lijkt total-loss (?). De Renault dealer in Dubrovnik-Kroatië haalt nieuwe onderdelen uit Duitsland en repareert voor € 924 (waarvan € 80 arbeidsloon!)in 6 dagen de TDI. Dit motorblok is super: vele taxi's rijden door Europa met deze motor. Daar zijn het vooral Octavia's. In het tweede halfjaar blijkt de reparatie nog niet het gewenste resultaat op te leveren. Heel 2014 is er € 4.137 in de auto geïnvesteerd. Nu - eind 2015 - heb ik er nog steeds geen spijt van, zalige auto. Kijk op LinkedIn op mijn naam en je snapt mijn fiscale gedrag....dit is de auto van (mijn eigen) zaak.
Het achtste jaar
- 407.000 km
De feiten in 2015:
Gereden 29.324 km met 1.640 liter (1 : 17,9)
389.000 km: onderhoud kleine beurt, uitlaat vanaf motor tot halverwege, onderplaat, dimlichten preventief (na > 105.000 km! Philips eco), matten, wassen, etc € 1.669;
400.000 km: investering door reparatie krassen, wieldop, ventiel € 1.152;
406.000 km: investering door installatie topHiFi, Pioneer DAB+, 4 x Focal K2165KR2, Mosconi 4 kanaals, vandenHull CS122, geluiddemping in deuren etc. ad
€ 2.721.
De emotie in 2015:
Begin 2015 een AstraG cabrio aangeschaft en helemaal gerestaureerd. Net als deze Skoda tiptop maken; leuk. De Skoda rijdt heerlijk en voelt als nieuw aan, maar dat mag ook wel natuurlijk. Totaal in 2015 uitgegeven € 5.541, waarvan regulier onderhoud € 1.669 en € 3.873 aan investering. Kwam fiscaal gunstig uit nu. Goed: auto begint nu op te vallen tussen de clientèle in 85D, 6RS, A7 en X5. Haha: maar leuker dan dit kan ik het niet maken: geen sjoemeldiesel (pffff, kan ik niet maken natuurlijk; zie mijn naam LinkedIn) en nog steeds goedkope auto van de zaak in vergelijking met prijs nieuw. Op de HiFi beurs in Munchen in mei 2015 klonk de R-R Wraight nog niet zo fraai als deze oude bak....de Panamera inclusief Burmester wel overigens.... Die maandelijkse afschrijving zijn mijn jaarkosten; het is maar welk referentiekader men heeft natuurlijk. Gebruikskosten sterretje lager gezet lijkt mij redelijk zo.
2016: Het "negende jaar"
- 433.000 km
Feiten: gereden: 26.000 km, kosten € 2.755. Verbruik 2016:
1 : 17,7.
408.000: afronden Hifi € 100
409.000: reparatie airco € 348
419.000: beurt en onderhoud € 1.607
425.000: voorlopige reparatie schade € 700 (afgerond 2017).
Emotie: het blijft een heerlijke auto. Top hifi afgerond (€ 2.835: € 2.735 in 2015, € 100 in 2016; wie verwacht dat in een dergelijke auto aan de buitenkant). Ik probeer de auto volledig en in topconditie te houden door te laten doen wat er technisch mogelijk is. Schade gereden in 2016 en auto in 2017 gespoten en weer top.
2017: Het tiende jaar
- 455.000 km
2017: 22.000 km, uitgaven € 2.939, waarvan € 1.845 onderhoud en € 1.094 reparatie. Vorig jaar ook al € 700 aan reparatie betaald. Verbruik 1 : 18,3 over het hele jaar. Onderhoud:
Beurt 1; transponder sleutel, beurt, APK € 511
Beurt 2: vacuümleiding turbo, terugslagklep, slang, afsluitkap, drukleiding, magneetklep, drukomvormer, slangen, Skoda dealer Nijmegen € 712
Beurt 3: 4 x Michelin Crossclimate (na 96.000 en 45.000km)
€ 622.
Emotie: auto rijdt heerlijk en ik vind vaak zo'n kaartje onder de ruitenwisser of ik hem wil verkopen. Nee natuurlijk niet; zal een fiscaal verhaal worden but not technical driven. Achterbanden nog lang niet op, maar ik wou de nieuwste Cross Climate Plus hebben nu, erg fijn. Verbruik stijgt van 18,zoveel naar 17,zoveel heb ik het idee; we zullen zien.
2018: Het "elfde" jaar
- 479.000 km
Feiten: gereden 25.000 km., kosten € 1.983. Verbruik 2018:
1 : 18,0.
466.000: APK, distributie-& multiriemen, spanner, filters, olie, remschijven&blokken, stabilisatorstangen voor € 1.798.
472.000: H7 lampjes gekocht, nog niet gemonteerd (april 2019!) € 36.
477.000: Eigen risico All-risk verzekering (Ja, bij deze auto!) € 150.
Emotie: superauto, nog steeds erg goed en heel leuk. Mijn vrouw gaf bij het invoegen op de A12 geen voorrang aan een vrachtauto en dat was een flinke schade. Perfect hersteld door autoherstelzuid.nl in Nijmegen. Eigenlijk ook niet over getwijfeld.
2019 t/m medio april: Het "twaalfde" jaar
- 485.000 km
Feiten: gereden 6.000 km., kosten € 584. Verbruik 2019:
1 : 18,2.
482.000: nieuwe EGR klep an afstellen achterklep € 355.
484.000: magneetventiel EGR klep en alle slangen 3,5 & 5,5 mm vervangen
€ 229.
Emotie 2019: hij rijdt erg goed. De 15 jaars en 20 jaars regeling van "de oude" diesels gaat hem parten spelen wellicht, maar technisch TOP. Erg fijne auto. Wij wonen in het centrum van Nijmegen, dus dat wordt nog wat....snik, snik.
2020: Het dertiende jaar
- 522.000 km
Feiten: gereden 21.000 km., onderhoudskosten € 1.741. Verbruik 1 : 19,0.
503.000 km. Aircoreparatie, achterklep gerepareerd, recirculatiefilter € 573
511.000 km. Grote beurt: dreunplaat, APK, Turbo-demontage, olie-, lucht-en interieurfilter € 980.
515.000 km. Koelslang, rechterstoel gangbaar maken € 188.
Emotie 2020: Kosten zijn natuurlijk niet laag, maar wat is het toch een fantastisch fijne auto. Grotendeels nog steeds zakelijke km's.
2021: Het viertiende jaar
- 534.000 km
Feiten: gereden 12.000 km., onderhoudskosten € 2.024. Verbruik 1 : 18,9.
528.000 km: Grote beurt; Homokineet rechtsvoor, APK, olie, filters, slang koelsysteem, voorbanden (na 74k), airco gevuld en gemeten. Michelin Cross-country+. 2 draagarmen voorzijde € 1.824.
530.000 km: raammechanisme LV vervangen € 200.
Emotie 2021: Door Corona minder km's gereden. Auto in perfecte conditie voor zijn leeftijd, stil, rammelvrij, zuinig, alles doet het. Lichte slijtage aan linker voorstoel. Tsja....> 100 kg..... Wegenbelasting wordt een dingetje ooit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.