Skoda Octavia Combi 2.0 Comfort (2002)

autoreview

Skoda Octavia Combi 2.0 Comfort (2002)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf214.000 km
KM-stand laatst219.450 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

met de Skoda aan de hand, door het ganse land ( en

  • 219.000 km

Zo, na 6 jaar Opel Astra moest er iets nieuws komen. De Astra was na 371000 kilometer op en met de hulp van een kleine kettingbotsing werd de zoektocht gestart.

Alles moest een beetje op stel en sprong, want er zou een aanhangertje mee moeten op vakantie, maar die paste na het bezoek van een Golf bovenop mijn trekhaak niet meer.

Haastige spoed is zelden goed, maar niet geschoten is altijd mis. Eerst eens wezen kijken bij een Alahmbra, lekker groot en ruim en het aanhangertje zou dan zelfs achterin de auto passen ;) De auto reed wel lekker, de binnenkant zag er echter niet heel erg goed meer uit. Ook was een eerdere schade erg slecht gerepareerd met daarbij de veel hogere MRB zorgde ervoor dat de Alhambra niet door de keuring kwam.

Ineens zag ik deze Skoda Octavia staan. Prijs was netjes genoeg om voor naar Oegstgeest te rijden en een proefrit was na telefonisch overleg geen enkel probleem. Hij stond op de achterplaats van het autobedrijf , maar na een minuutje of 5 was hij op straat aangekomen.

Het 2 liter motortje deed wat er van hem gevraagd werd, maar over verkeersdrempels was er een vervelend geluid te horen. De auto is t.o.v. de Astra een stuk nerveuzer, maar daar is wel aan te wennen.

Bij terugkomst melding gemaakt van het geluid en op de brug bleek dat de rechterachterveer gebroken was. Als ik hem zou kopen werd dat netjes in orde gemaakt en aangezien de APK nog tot september loopt hebben we een mooie prijs afgesproken en 24 uur later kon ik de auto op komen halen.

De raambediening linksvoor was lam en er moest nog een nieuw set inkomen, maar met een beetje priegelen kon ik het raam wel open en dicht maken, dus geen probleem, dat is iets van latere zorg. Ook waren er een paar andere kunststof dingen niet meer in nieuwstaat, maarja, 14 jaar oud, dan kan zoiets gebeuren. Geen onoverkomelijke dingen dus rijden met dat ding. Ook blijft met motorstoringslampje branden, maar dat was ik bij de Astra wel gewend

De terugreis was al een avontuur, want bij Den Haag in de bocht naar Rotterdam hield de auto ineens in???? oowwjee, iets elektronisch misschien, draadje wat beweegt ofzo? Gastank gaf nog vol aan, dus dat kon het niet zijn...... dacht ik nog. 3 km verderop hield hij op het rechte stuk ineens in en alleen met een heel klein beetje gas geven was de snelheid enigszins vast te houden... voor een kilometer ofzo. Vanaf daar ging dat ook al niet en maar met alarmlichten aan op de vluchtstrook. Daar rijdend contact even uit en weer aan en hop, daar ging de Octavia weer vooruit.

Maar ook dat duurde slechts enkele honderden meters.

HHhmmm, gastank vol, geen vermogen, wat kan het zijn.... maar eens naar benzine schakelen en hoppa, probleem verdween als sneeuw voor de zon. Zou het gas systeem misschien een storing hebben door het lange stilstaan? Nouja, lang leve de benzinetank met benzine en door naar huis.

Thuis aangekomen verteld wat er gebeurde en daar kwam een sip gezicht "nieuwe auto en meteen problemen" Nouja, we gaan er morgen wel even naar kijken en anders maar eens bellen met de garage.

De volgende ochtend eerst maar eens getankt, misschien is de meter wel defect. En jahoor, voor 25 euro een volle tank LPG en hij rijdt weer als een zonnetje. Het vervelende is wel dat hij bij een lege tank niet zelf naar benzine schakelt (na het starten schakelt hij wel zelf van benzine naar LPG) dus daar hebben we twee dingetjes die aandacht vragen.

Klein lijstje van puntjes:
* LPG meter werkt niet* LPG schakelt niet zelf naar benzine als tank leeg is
* motorstoringslampje blijft branden
* Schakelaar linkerportieren werkt niet, dus geen licht in het donker en als je niet meteen instapt springt hij na enige tijd zelf weer op slot
* Asbak mechanisme hapert
* Middenarmsteun deksel defect
* Raambediening linksvoor lam ( nwe unit, dus gefixt)
* Raambedieningvergrendelknopje werkt niet ( gefixt)
* Ruikt in de auto zo nu en dan een beetje naar benzine
* Bij het smorgens starten heeft auto soms ochtendhumeur. soort van noodloop lijkt het wel.
* bekleding bestuurdersstoel kapot en vulling is ingezakt

Vakantie:

Met een hele grote dakkoffer op weg naar Italië. Ik was voor onze club motorrijders namelijk verantwoordelijk voor het bagagevervoer en naast al deze bagage moest ik ook nog iemand meenemen die vlak voor de reis zijn achillespees had afgescheurd en zodoende niet op de motor mee kon. In Italië moest ik ook nog iemand van het vliegveld oppikken, dus een hele grote dakkoffer was wel wenselijk.

Eerst rondje door Nederland om een heel groot deel van de bagage op te pikken en daarna meneer brekebeen oppikken in Duitsland. Lekker knallen over de Autobahn. Boven de 140 wel even overschakelen op benzine, want hij hoeft niet meteen kapot ;)

De volgende ochtend via Luxemburg naar Frankrijk voor de eerste echte overnachting met de groep. Het viel op dat het ABS lampje brandde, maar ook dat het motorstoringslampje uit was. Na even het contact uit en weer aan te hebben gedaan en de motor in de versnelling de koppeling op laten komen zorgde er ook voor dat het ABS lampje uit ging.

De hele rondreis door Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en weer Duitsland beviel het autootje wel goed. In de bergen ging het motorlampje wel weer aan en de terugweg door Duitsland was nu overdag, dus snelheid was wat meer beperkt resulteerde niet in het weer uitgaan van het lampje.

In de 5000 kilometer ongeveer 3/4 liter olie verbruikt en dat is volgens mij wel netjes met snelheden van 170+ en steile berg op en af.

Verbruik is met zo'n dubbele schoonmoederplek op je dak wel fors te noemen en bij de hoge snelheden werd hij wel voelbaar lichter qua besturing maar dat mocht de pret niet drukken.

Alles werkte nog steeds bij het weer thuiskomen en afgelopen week maar even een nieuwe schakelunit voor de ramen besteld. Voor minder dan 40 euro was ik klaar en daardoor zijn er nu twee dingen van mijn lijstje geschrapt. De raambediening linksvoor en de blokkeerknop voor de raambediening achter zijn nu weer nieuw en werken perfect.

Ik hou jullie op de hoogte van de rest van de dingen.

Ik zag een andere review met een 2 liter motor en het branden van het motorlampje, dus misschien de lambda maar eens vervangen. Sowieso komt er binnenkort nieuwe olie in, ben zeer te spreken over de Mobil1 olie, maar gezien de oorzaak en gevolg van het olieverbruik, misschien geen 0W40, maar 15W50 of 10W60 gebruiken, tips zijn welkom.

Ook eens verdiepen in het lichte sturen, is dat bij elke Octavia of zit hem dat misschien ook in de banden of iets anders?

slangetje van de dampretour ook even fiksen en kijken of de benzinelucht dan wegblijft.


Tot later

APK

  • 219.450 km

219450:

De APK keuring achter de rug. Zo maar even gedaan om te kijken wat er nog gedaan moet worden en de lijst viel reuze mee ;)

3 banden die tussen de 1,6 en 2,5 mm zit en verder een niet goed werkende handrem aan de linkerkant. Hij komt niet goed vrij. Ze hadden het er bj de garage over dat het waarschijnlijk een kwestie is van schoonmaken en misschien wat smering op het mechaniek.

Nu was mij in de vakantie al een keer een zacht piepend geluid opgevallen tijdens het rijden en misschien is hier wel de connectie. Het piepen was er niet iedere keer, dus verwacht niet heel veel werk. Ik hou jullie op de hoogte. ( Ja, moet nog terug voor de herkeuring op dat ene puntje.

En die banden....... daar waren sowieso al 4 nieuwe voor gepland. Als ik niet teveel hef te rijden kunnen het wel 4 winterbanden worden. Nu alleen even beslissen welke banden het gaan worden. Ik heb goede ervaringen met de Continental T850, maar die slijten ook best wel, dus misschien een Michelin Alpin proberen, wie het weet mag het zeggen, uiteraard veiligheid is belangrijk, maar als ik geld in overvloed had kocht ik natuurlijk geen auto uit 2003 met 2 ton op de teller ;)

Groetjes,

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens