Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Skoda
  • Octavia Combi

Skoda Octavia Combi 1.8 Turbo 20V L&K 4x4 (2002)

Baanveger

Skoda Octavia Combi 1.8 Turbo 20V L&K 4x4 (2002)
  • Autotest
20 augustus 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dat Skoda allang geen armetierig Oostblok-merkje meer is, daar vertellen we u absoluut niks nieuws mee. Maar menigeen zal toch minstens even een wenkbrauw optrekken bij het horen van de chique L&K-uitvoering allemaal aan boord heeft...

We noemen verwarmde voorstoelen (bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar), leer/alcantara bekleding,climatronic, cruise control, parking distance-
verklikker, radio/6-cd-speler, elektrische raambediening. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Aardig lijstje, niet? Dat mag ook wel voor zo'n € 33.200, waarmee deze Octavia Combi 4x4 L&K zo'n beetje de duurste Octavia is – samen overigens met de 1.9 TDI Combi L&K – het scheelt een paar pieken.
De bekende geblazen 1,8-liter motor rakelt in de Octavia een respectabele 150 pk op, waarmee het prima opschieten is.
Er is altijd voldoende power beschikbaar. In feite is deze auto geen echte 4x4 omdat 'ie normaal gesproken de aandrijfkrachten over de voorwielen verdeelt. Alleen als de nood aan de man is, worden de achterwielen om assistentie gevraagd.
Maar genoeg gepraat nu over de stilstaande Octavia. We gaan rijden! De Octavia ontpopt zich al snel als 'n lekkere, handzame reisauto die ons in no-time richting Oostenrijk brengt. De zit-postie is goed in te stellen, maar in de stoelen zelf – alhoewel heerlijk verwarmd – kunnen we onze draai niet echt vinden. Voor de rest rijdt de Tsjech met VW-techniek prima en degelijk. De handbak schakelt goed, al heeft 'ie er 's ochtends een beetje moeite mee als het echt koud is geweest. Dan gaat het allemaal nogal zwaar. Met de 1.8 turbomotor kun je zowel op de snelweg als in de bergen goed meekomen, en ook de remmen zijn ruim voldoende. Het onderstel is aan de comfortabele kant, maar houdt in de lange, doordraaiende Autobahn-bochten de auto goed in balans. Eenmaal van de snelweg af reageert de Skoda als een betrouwbaar afgestemde voorwielaandrijver. Licht onderstuurd dus. Ook als we wat meer richting de grenzen van de grip gaan. Op het moment dat de neus begint te glijden, gaat via de Haldex-koppeling geleidelijk wat aandrijving naar de achterkant. Je merkt daar echter weinig van. Hij blíjft gemoedelijk glijden over de neus, heel veilig dus. Komt overigens mede door het relatief zachte onderstel. Ga je van het gas af, dan trekt de voorkant weer naar binnen.

Geen klimgeit
Ook als we in de sneeuw gaan vegen, blijft de wagen als een voorwielaandrijver handelen. Komt de kont om, dan is het een kwestie van gasgeven, en via een tijdelijke vierwieldrift gaat de balans redelijk snel weer over op onderstuur. Toch levert de vierwielaandrijving wel degelijk heel goed werk. Als op diverse plekken langs de weg mensen aan het ploeteren zijn met sneeuwkettingen, kunnen we met onze Octavia nog gewoon vooruit komen. Als een echte steile besneeuwde top gescoord moet worden, mist de Skoda helaas de mogelijkheid om 'm in een lage gearing te zetten. Maar goed, voor bergbeklimmen is 'ie niet gemaakt. Dit 4WD-systeem zit er met name op voor de veiligheid. En dat werkt. Als 't écht glad is, maakt het geen moer uit hoeveel vermogen je onder je rechtervoet hebt, maar komt het aan op grip, tractie en handelbaarheid. Waarbij ook de banden een belangrijke rol spelen. We hebben op een ijzige sneeuwplaat eens alles uitgeprobeerd: remmen bergaf, dan een ultrakorte hairpin, vervolgens weer 'n stukje klimmen en tenslotte een lange doordraaiende bocht. De met Dunlops SP Sport 2000 E (205/55 16") geschoeide Skoda doet het redelijk. Deze banden zijn natuurlijk niet echt geschikt voor de aalgladde omstandig-heden, maar door de vierwielaandrijving doet de Octavia het keurig. Natuurlijk wordt het allemaal een ander verhaal als we winterbanden onder de auto zouden schroeven. Om dit uit te vinden, hebben we de Dunlop Sports van de Skoda verruild voor een setje Dunlop SP Winter Sport in dezelfde maat. Een wereld van verschil. De winterbanden scoren op alle fronten beter!
Na een paar dagen stoeien met deze vierwielaandrijver kunnen we concluderen dat je onder slechte (weg)omstandigheden met 4WD altijd in het voordeel bent. Je hebt simpelweg meer grip, waardoor je op plekken kunt komen waar een tweewielaandrijver nooit zal komen, op normale banden althans. In bergachtige gebieden een absolute aanrader. Maar ook in ons vlakke landje biedt 4WD de
nodige extra's. Op droog asfalt maakt het weinig verschil; op nat wegdek des te meer. Met een 4WD ben je verzekerd van een veiliger weggedrag en zal de auto minder snel uitbreken of gaan glijden in grenssituaties. Toch voldoet een tweewielaandrijver in Nederland prima en is het puur persoonlijke voorkeur om voor 4X4 te kiezen en het iets hogere verbruik voor lief te nemen.

Signalement

Merk Skoda
Model Octavia Combi 1.8 Turbo 20V L&K 4x4
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 33.670

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.513 mm / 1.731 mm / 1.481 mm
Wielbasis 2.512 mm
Massa leeg 1.365 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 211 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,7 s / 13,5 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 211 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
Skoda Skoda Octavia

Uitgelicht aanbod

    Skoda Octavia COMBI 1.8 TURBO 20V ELEGANCE

    Skoda Octavia COMBI 1.8 TURBO 20V ELEGANCE

    • 2001
    • 283.647 km

    € 1.250

    Skoda Octavia Combi 2.0 Elegance

    Skoda Octavia Combi 2.0 Elegance

    • 2002
    • 295.992 km

    € 1.250

    Skoda Octavia 1.6 Kompas

    Skoda Octavia 1.6 Kompas

    • 2003
    • 162.482 km

    prijs op aanvraag

Meer Skoda Octavia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Octavia

    110
    • 12 maart 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Octavia specificaties
  • Skoda Octavia occasions
  • Skoda Octavia video's
Advies en informatie
  • Skoda Octavia tests
  • Skoda Octavia gebruikersreviews
  • Skoda Octavia index
PREMIUM
Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Ambition Business (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech...

    4
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business Edition (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business...

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    3
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    3
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business...

    4
    • 9 januari 2022
meer reviews
Videoflashback: Skoda Octavia 2.0 - 666.433 km - Klokje rond

Videoflashback: Skoda Octavia 2.0 - 666.433 km - Klokje rond

36

Bij Klokje Rond is de eigenaar vaak nog belangrijker dan de auto. Dat is hier zeker het geval....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    26
    • 20 juni 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van de Duitse troon

    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van...

    113
    • 8 december 2021
  • Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    • 16 oktober 2021
  • Nieuws
    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    15
    • 19 augustus 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    37
    • 9 april 2021
  • PREMIUM
    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi -...

    • 30 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    159
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    22
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    71
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    26
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    41
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    21
    • 2 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden