Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 110pk Comfort (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI 110pk Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 245.000 km |
ERVARINGEN
- 245.000 km
In 2006 was ik toe aan een andere auto. Mijn Suzuki Baleno (een diesel) had al de nodige problemen gegeven en was met veel te veel reparatiekosten op ruim 200K gekomen. Deze diesel uitvoering van de Baleno kom je niet veel tegen en inmiddels weet ik waarom. Echt triest was het toen ik er achter kwam dat ik dit voor de aankoop eigenlijk allemaal had kunnen weten door internet beter te raadplegen. Het stond er allemaal op. (oa. my review)
Na heel veel uren surfen op het net en het lezen van tests etc, leek mij een Skoda Octavia de beste keus. Veel auto voor relatief weinig geld en een goede kwaliteit en een grote eingenaars-tevredenheid.
Na veel wikken en wegen ging ik op zoek naar een station van 110 pk diesel. Ik rij meestal 30k per jaar en soms meer. Omdat er ook een caravan achter moet viel de keus op de 110 pk. Bovendien is deze (volgens de fabriek) zuiniger dan de 90 pk. (Tot nu toe alleen maar een kort stukje gereden met de caravan. Even afwachten hoe dit van de zomer gaat, kom ik nog op terug)
Toen was het dus even zoeken naar een exemplaar met niet al te veel kilometers en liefst voor weinig geld. Uiteindelijk vond ik er een bij Directlease. Een Octavia uit de lease met onderhouds historie, 82k km en 4 jaar oud. Bij directlease kun je alleen niet inruilen en je krijgt alleen garantie voor 3 maanden op de draaiende delen. Maar de Baleno was ik al kwijt en voor het prijsverschil tussen de oficiele dealer en Directlease kun je wel een reparatietje laten doen. Bij de dealer hadden de meeste diesel van 4 jaar ruim 100k gelopen en waren ze meestal 2.000 Euro, of meer, duurder dan die van Directlease. (de garantie bij de dealer is dan natuurlijk wel uitgebreider)
Jammer was alleen de kleur, donkergroen. Maarja de kilometerstand en prijs maakten veel goed. Het is het basismodel maar deze is al behoorlijk luxe. Cruisecontrol verbruiksmeter, airco, armsteun, electrische ramen etc. Bovendien zag de auto er ook keurig uit, bijna geen krasjes ed. en nog zeer nette bekleding.
Jammer alleen dat er boven de achterbank geen lampje zit in het plafond en er hadden meer opbergvakken in mogen zitten. Verder prima auto, goede stoelen veel ruimte, mega kofferbak etc.
Tot nu toe bevalt de auto prima. De 110 pk rijdt heel vlot als je dat wilt maar je kan ook ontspannen rijden. Zuinig rijden kan ook. Meestal rij ik 115 km/h op de cruisecontrol en op de langere ritten haal ik dan 1 op 23. Bij ongeveer 94k heb ik de auto voor een beurt gebracht bij een universele garage. Dit is een klein bedrijfje waar men nog normale prijzen kent. Er was door hun geen enkel mankement gevonden. Heb wel een set nieuwe banden achterop laten leggen (toen was het vlak voor de winter) de andere banden waren nog zo goed als nieuw.
28/07/07
Net terug van vakantie in Ouddorp aan zee. Afstand ongeveer 220 kilometer. Gereden met een caravan (is nu te koop) van circa 1000 kg. Was voor de auto geen enkel probleem. Op de gevolgde route diverse tunnels bij het uitrijden even terug naar zijn vier en daarna weer naar zijn vijf en weer op de cruisecontrol. Gemideld verbruik 7.2 ltr op 100 km. Snelheid circa 95 km/h (met de vrachtwagens mee)
31/08/2007
Inmiddels 120k op de klok en de auto moest voor de APK. Weer naar mijn vertrouwde garage met normale prijzen. Probleemloos door de APK en sinds de vorig beurt bij 94k was er een halve liter olie doorheen gegaan. Op ruim 25k km lijkt me dat te verwaarlozen. Ook even naar de distributieriem laten kijken. Deze moet officieel, bij dit type, pas bij 150k vervangen worden. De riem zag er nog als nieuw uit. Vermoedelijk zal ik bij de volgende APK wel aardig richting de 150k zitten dus dan kan dat gelijk met een grote beurt.
Tot nu toe dus alles perfect en ben ik zeer tevreden met mijn aankoop!
17/03/2008
Begin maart naar de wintersport in Oosterijk gweest. Winterbanden op de auto gezet, sneeuwkettingen mee en gaan. Ideaal dat je heel ruim op 1 tank naar Oostenrijk kan rijden, scheelt toch.
Voor mijn doen redelijk door gereden, 120 / 145 km/h maar natuurlijk ook file gehad. Toch niet meer verbruikt dan 5.1L/100 km, niet slecht dacht ik. De auto rijdt ook in de bergen, haarspeldbochten en steile hellingen, uitstekend.
09/04/2008
Bij 144k De distributieriem plus alle spanrollen etc en de waterpomp laten vervangen. Ook nieuwe remblokken aan de voorzijde laten monteren.
26/09/2008
Bij circa 160k APK geen bijzonderheden.
07/01/2009 en 171k km
Inmiddels (zomervak) met het hele gezin naar Italie gereden via Zwitserland. Het wordt eentonig maar de auto deed het perfect, ook in de bergen richting Pisa, Florance, Senna etc. Alleen jammer dat ik werd aangereden van achteren door een Italiaan. Gelukkig wel met een kleine auto. Niet veel zichtbare schade dat was bij zijn Lanciatje wel anders. Bij thuiskomst netjes laten repareren Nieuwe trekhaak bumper etc (857.62 E)
Ook een roetfilter, kostte 100 E (verder subsidie) laten installeren.
In september (08) nog met collega's naar Derborence (Zwitserland)gereden voor een meerdaagse wandeltocht in de bergen. cruisecontrole aan netjes gereden circa 1 op 20.
In december bij de Skoda dealer de auto laten uitlezen voor evt storingen, gelukkig geen storingen. Vandaag nog een kleine beurt laten uitvoeren bij mijn eigen merkloze garage. Waarschijnlijk moet er binnenkort ook een wiellager vervangen worden linksachter. We zullen zien.
Sinds kort rijdt de auto wel iets minder zuinig. Volgens kenners kan dat met het koude weer te maken hebben. Ik ga komende week winterbanden aanschaffen Vredestein snowtrac schijnt een goede keus te zijn. We zullen zien.
Tot nu toe nog steeds veel kwaliteit voor een redelijk prijs,
24/01/2010 inmiddels 205.000 kilometer
Hoogste tijd voor een update.
Vorig jaar (2009) oktober APK en grote beurt laten doen. Geen bijzonderheden, alleen halve liter olie verbruikt en achter nieuwe remblokken.
Van de zomer (2009) naar Spanje, alles goed gegaan. (tip, ga in het hoogseizoen nooit op zaterdag)
Met de kerst gereden naar Tjechie, winterbanden er op Vredestein snowtrac. (tip, ook niet op zaterdag gaan. Ik heb mensen gesproken die er op zaterdag 15 uur over deden. Ik deed er op zondag 10 uur over (max 120 km/h gereden). Zorg ook dat je auto in orden is. Het was fors koud, ik heb min 17 graden gezien en veel mensen langs de weg die hun ruit kennelijk niet meer schoon kregen, zelf probleemloos gereden)
Heb momenteel wel het idee dat er een lager aan zit te komen, was al eerder voorspeld. (zie hierboven) Ik kijk het nog even aan. okt 2010 alle lagers doen het nog. Niks aan de hand kennelijk. Gereden naar de Jura Frankrijk en Zwitserland.
April 2011, de lagers doen het nog steeds allemaal. In maart naar Oostenrijk gereden.
Een grote beurt bij de Skoda dealer uit laten voeren. Vaste prijs €385. Kwam natuurlijk toch nog wel iets bij. Remvloeistof laten vervangen, wisserblad achter en wat laswerk aan een steuntje voor de uitlaat. Dat was dan €474.
Volgens de dealer was ook de remschijf rechtsachter ingesleten. Vermoedelijk een remcylindertje wat blijft hangen. Dit ga ik toch maar even op een voordeliger adres laten nakijken. Wel jammer ook dat de dealer 0.2 ltr ruitenspoeier vloeistof bijvult en op de rekening zet. Ik had het nog nagekeken voor ik de auto bracht en het leek mij dat er toch eigenlijk niks bij kon, tja.
Dec 2012
Zoals gezegd een apk gehad, zie elders in de revieuw. De auto doet het op zich nog steeds prima, zit wel een rammeltje in bij drempels en gaat een beetje olie gebruiken. Ik vind het echter nog steeds een prima auto voor de prijs die ik heb betaald.
Dec 2013 337.000 km
APK en beurtje. Lampje van de kentekenplaatverlichting stuk, verder alles ok.
Was denk ik wel mijn laatste APK voor deze auto. Ik ben er nog steeds blij mee, veel kilometers en amper problemen of kosten. Ik heb er nu dan circa 250.000 km mee gereden in 7 jaar tijd en wil toch wel wat anders. Een Superb, 1.6 diesel Greenline lijkt me wel wat. Ik heb op zich een dergelijke grote auto niet nodig maarja jezelf een beetje verwennen moet kunnen.
Maart 2014, inmiddels heb ik een andere auto gekocht. De Octavia was een fijne reisgenoot en ik heb er met veel plezier heel veel kilometers mee gereden. Het is natuurlijk wel zo dat een auto van 2002 en bijna 350.000 km ook rijdt als een auto van 2002 met bijna 350.000 km. Daar bedoel ik mee dat het beste er wel vanaf is. Ik had er best nog een keer mee naar Rome kunnen rijden of naar Tsjechië en vast ook nog heel vaak naar mijn werk, maarja ik wilde graag wat nieuwers. Inmiddels heb ik een Superb aangeschaft en ik hoop daar ook weer heel veel kilometers mee te gaan maken. Ik ga van die auto ook een review bijhouden.
Ik hoop dat de Octaaf nog een goede volgende eigenaar krijgt, ik weet zeker dat die er nog heel wat kilometers uit kan halen. (ik kreeg nog 1650 euro inruil) Octafie bedankt!!!!
PROBLEMEN
- 245.000 km
Tot nu toe alleen een probleempje met de electrisch verstelbare (en verwarmde)spiegels.
Als ik de linker spiegel wil verstellen dan gaat de rechter ook mee.
(27/04/2007 oeps, ik begrijp dat dit zo hoort. Bedankt voor de reactie)
Toch een probleem!
Bij 139000 km had ik het idee dat de motor wat moeite had met starten en dat de auto meer gebruikte dan normaal. Bij de merkdealer de auto aan de computer gelegd en vervolgens bleek de sensor van het koelwater defect. Op het daschboard gaf de koelwatermeter wel een juiste temperatuur aan maar dat is kennelijk van een andere sensor. Nieuwe sensor (was zo gepiept) en ongeveer 55 Euro later deed alles het weer goed en liep de auto weer mooi zuinig.
Blijkbaar heeft deze sensor ook invloed op de inspuiting ofzo.
Nog een probleem.
Het lampje op het portier wat knippert als de auto op slot zit bleef constant branden. Kennelijk iets niet goed met de vergrendeling ofzo. Na enig dagen begon de centrale vergrendeling soms open en dicht te klikken. Ook gingen de ramen een keer spontaan open. Bleek dat de regelunit van de centrale vergrendeling en de ramen helemaal was aangetast door vocht. Reperatie 526 euro, ai.
Maar goed, heb zelf nu bijna een ton met de auto gereden en nog geen 600 euro aan onvoorziene kosten gehad. Valt eigenlijk wel mee.
Een probleem 225k.
Ergens rechts onder de motorkap is een snerpend geluid hoorbaar. Even goed gekeken en er lag hier en daar was ijzer vijlsel (ofzo) Kennelijk ging er ergens ijzer over ijzer. De monteur bij mijn boerengarage zag al snel dat het de dynamo was. De as schoof horinzontaal heen en weer en daar door liep er ijzer over ijzer. Nieuwe dynamo €229 ex BTW. Kortom meteen nieuwe APK, spanrol en multieriem bij elkaar €600.
Gelet op de kilometerstand lijkt me dit nog acceptabel. Ik blijf er voorlopig in elk geval nog lekker in rijden.
April 2011, 245k.
De auto was net voor een beurt geweest en vervolgens valt het raam linksachter naar beneden. (electrisch)
Zelf het paneel verwijderd en toen de dealer laten kijken. Bleek dat een kunststof klem was afgebroken. Hierdoor was het raam naar beneden gevallen. De dealer heeft de constructie vervangen en gerepareerd. €130. Het paneel heb ik er zelf maar weer opgezet en dit koste nogal wat moeite. Volgens mij heb ik veel geld bespaart door dit zelf te doen.
Bij de laatste beurt bleek ook dat de remschijven achter tamelijk ver ingesleten waren en aan de rand waren ze behoorlijk verroest. Ander adres opgezocht om ze te laten vervangen, de Skoda garage had tijdens de beurt mijn volle ruitensproeier reservoir toch weer weten bij te vullen en daar had ik eigenlijk de balen van. Uiteindelijk betaalde ik 170 euro voor 2 nieuwe remschijven + montage. Dat was maar 10 euro onder de prijs van de Skoda garage.
Nov 2011, 265000 km
Tijd weer voor de APK. Blijkt ook een wiel lager, linksachter versleten, meteen laten vervangen. APK, roetmeting, lager etc. 337 euro. Verder geen problemen.
Juli 2012, 290.000
Distributieriem laten vervangen + grote beurt, prijzig maar noodzakelijk. Bleek ook een motortje van de koplampstelling stuk en een ventilator bij de radiator loopt heel zwaar, lijkt dus ook stuk maar ik vond de rekekning voorlopig even hoog genoeg.
December 2012, 300.000
APK. Kreeg helaas de rechterachterdeur niet meer van het slot (centrale vergrendeling). Hierdoor geen apk keuring. Na heel lang tobben een truck gevonden. Deurpaneel deels slopen. Tegelijkertijd tikken op de CV unit, aan de deurklink trekken en de CV open/dicht/open/dicht enz enz. Na enige tijd sprong het slot weer open. Opgelost door de CV voor deze deur maar te laten vervallen. (scheelt 130 e)en ik wil volgend jaar misschien een andere auto kopen.
Dit probleem blijkt rechtsachter vaker voor te komen bij VW en Skoda.
Verder doet de achtergrond verlichting van de kachelbediening het niet meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia BWJ 2007 | 1.6 FSI 116PK Business AUTOMAAT LPG-G3 | CLIMA | TREKHAAK | XENON | PDC | NAVI | CARPLAY |
- 2007
- 257.321 km

Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance/lage km met nap/psensor/airco/trekhaak/
- 2006
- 182.931 km

Skoda Octavia Combi 1.6 Comfort Airco Cruise APK NAP
- 2002
- 168.128 km