Skoda Octavia Combi 1.8 Turbo 20V Elegance (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.8 Turbo 20V Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Door het veranderen van werkgever moest er weer een nieuwe auto op de stoep komen. Vanwege goede ervaring met dit merk en type wederom naar de dealer gestapt en e.e.a. binnen het leasebudget ingepast. Motor kon nu met Turbo, uitvoering een type hoger, nl. Elegance, met als extra het halfleder bekledingspakket ’Panama’, uitgevoerd in beige wat erg mooi staat bij de ’Black Magic’ Mica lak. Als opties laten monteren een vaste trekhaak (een afneembare moet je altijd monteren "s avonds in het donker op een blubberig boerenerf waar de aanhanger in opslag staat, dus hij blijft toch gewoon altijd zitten), een spoiler op de achterklep, 16’ LM met 205/50 W Continental banden en er is door de dealer een verlagings set van 60 mm gemonteerd. Dit is een optie waar ik nooit spijt van heb gehad en die ik velen kan aanraden. Ook de redacteurs van Autoweek e.a.
De twee kromme uitlaatpijpjes onder de auto zijn afgezaagd en daar zijn twee RVS pijpen Ø 65mm op gemonteerd die wel onder de bumper vandaan komen. Heeft geen invloed op het geluid maar wel op de aanblik en om andere praktosche redenen.
Er wordt nogal eens gefoeterd op de wegligging van de Octavia in bochten. Wie wel eens in Tsjechië is geweest begrijpt direct waarom deze Tsjech standaard wat hoger op z"n pootjes staat. Maar op het superasfalt van het Koninkrijk der Nederlanden en de meest aangrenzende landen is de lage uitvoering perfect. Is wel wat stug geworden, maar de wegligging is super! Voor het betere gooi-en-smijt-werk.
De totale uitrusting van deze auto"s is goed. Alles erop en eraan, veel opties waar je zo mee verpest wordt dat je niet meer zonder wil.
Sinds een aantal maanden heb ik intern een andere functie gekregen die met zich meebrengt dat er per jaar zo"n 50.000 km gereden zal gaan worden door heel Europa.
Met deze Turbo-benzine zeker geen straf. Top 225 km (gemeten volgens GPS van het route plansysteem)
De volgende zal waarschijnlijk wel een TDI moeten gaan worden, maar de 130PK is ook niet verkeerd. Tuner een keer naar de computer laten kijken en het is weer voor de bakker met de Full-Power.
Of wordt het de Superb TDI Elegance. Na een paar keer deze wagen als vervangend vervoer gehad te hebben......
PROBLEMEN
Scharniervet van de meest gebruikte portieren (LV en de achterklep) droogt erg snel uit of vervliegt gewoon. Klinkt dan als de poort van een spookslot.
Alle vier de bobines van de motor zijn vervangen onder garantie. Schijnt een bekend probleem te zijn van deze serie VAG motoren.
Groter probleem is dat de auto regelmatig niet goed stationair wil draaien direct na het starten, gedurende de eerste kilometer afslaat of niet op het gaspedaal wil reageren en niet vooruit te branden is. Meestal bij wat vochtig of erg winderig weer.
Slangen van de Turbo zijn al opnieuw vastgezet, Computer al -tig keer uitgelezen maar nog steeds geen resultaat/ oorzaak.
Dealer weet het niet;
Importeur zegt dat dit opgelost moet worden door de dealer dus nog steeds geen oplossing.
Je wordt het niet alleen zat om steeds met een soort van bokkenkar het dorp uit te moeten rijden, maar is soms ook gevaarlijk als er "s morgens als eerst gekeerd moet worden op een soort van provinciale weg. Al een paar keer dwars midden op stil gestaan met een motor die niet op het gas reageert.
We blijven moed houden, want eens op een dag zal er een oplossing zijn. (Of een nieuwe auto.)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren