Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance Businessline (2010)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 TSI Elegance Businessline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst31.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG-7 Elegance Busines

  • 31.000 km

Sinds een jaar rij ik een Skoda Octavia als lease auto. Mijn vorige wagen was een VW Passat Variant 2.0 TDI. Op zich een prima auto met veel ruimte en genoeg power onder kap. Groot nadeel van deze auto was de bijtelling die aanzienlijk is. Daarom heb ik niet voor een andere Passat gekozen.

Na de afweging tussen een Insignia Sports Tourer, Mondeo Wagon, Golf Variant is de Skoda Octavia Combi als winnaar uit de bus gekomen. Van mijn werkgever mocht ik omschakelen van diesel naar benzine. Mede op basis van ervaringen van een collega met een Audi A3 met deze motor, heb ik voor een 1.8 TSI gekozen. Een 160 pk turbo geblazen blok. Naast de motor levert Skoda ook het meest luxe pakket aan opties voor de laagste bijtelling (wat toch een hele belangrijke factor is). Omdat ik een gezin met 2 kleine kinderen heb, heb ik ook ruimte nodig wat je niet genoeg in de Prius gedrochten van deze wereld vindt.

Motor
De ervaringen met de motor zijn super. In combinatie met een DSG-7 bak is het een snelle auto. Ik rij regelmatig voor mijn werk naar Zuid-Duitsland en kom op de Autobahn geen kracht te kort. Sterker nog bij de 200 km/h nog niet met het gaspendaal op de grond. Ook het schakelen van de DSG bak is een genot. Meestal merk je niet eens dat ie schakelt. Je ziet het alleen aan het display tussen de klokken dat er versnelling hoger gekozen wordt. In de D-stand schakelt de bak snel op om zoveel mogelijk brandstof te besparen. Je rijdt dus al in z'n 4 als je 50 km/h. Doortrekken naar een hogere snelheid is geen enkel probleem door het koppel van de motor 250 Nm bij 1.500 toeren. Ook schakelt de DSG razendsnel terug als het nodig is. Altijd kracht! De DSG bak is alleen wat schokkerig bij het optrekken in z'n 1. Bij een stoplicht merk je een schokje van het overschakelen van 1 naar 2, maar daar is prima mee te leven.
De sport stand is leuk, maar niet voor dagelijks gebruik. Het maakt de motor nerveus en doet teveel afbreuk aan het comfort.

De uitvoering elegance business line is prima uitgerust:
* Automatische lichtschakeling
* Automatisch dimmende binnenspiegel
* Mistlampen voor
* Dagrijverlichting via de mistlampen
* Regensensor (heeft soms wat vreemde opvattingen over regen)
* Xenon verlichting met meedraaiende koplampen en was installatie
* Uitgebreid in te stellen stoelen
* Columbus navi met 30 Gb harde schijf en touchscreen. Super ding! 12 Gb voor navi, de rest staat bij mij vol met muziek. Ook via de SD ingang muziek af te spelen (max 2 Gb kaartje). Werkt snel met de berekening van de route. Alleen is de software hier en daar erg verouderd. Jammer dat een update niet mogelijk is en een nieuwe navi dvd ca. € 300,00 moet kosten.
* Bluetooth telefoon installatie. Werkt perfect met mijn Nokia telefoon. Neemt telefoonboek over en heeft een goede ontvangst, ook voor degene waarmee je belt.
* 16 inch lichtmetaal. Prima voor het comfort.
* Bandenspanning controle systeem
* Park pilot voor en achter met scherm aanduiding in de Columbus radio.
* Gescheiden automatische airco.
* Inklapbare en verwarmde spiegels.
* Lederen stuur met div. knopen voor boordcomputer, telefoon, e.d.
* Maxi dot boordcomputer
* 12 volt aansluitingen voorin en in de achterbak. Handig met vakantieritten.
* Bagagenetten. Bij veel merken moet je hiervoor veel extra betalen.
* Cruise control.
* Electrische ramen voor en achter.

Comfort en rijeigenschappen
Het comfort in de Octavia is prima. Je merkt wel dat een korter onderstel is dan de Passat, maar de besturing is directer en je hebt meer communicatie met de weg dan in de Passat die toch een wat vager weggedrag heeft. Een bocht kan met hogere snelheid genomen worden. De stoelen zijn prima en geven voldoende steun. Ook na een lange rit van ca. 850 km stap je nog redelijk fris uit.

Conclusie
Skoda levert met de Octavia een prima auto op basis van prima VW techniek. Ik kan geen reden bedenken waarom ik voor een Golf variant zou kiezen (die dezelfde basis heeft als de Octavia) als ik voor een vergelijkbare uitvoering een paar duizend Euro meer moet betalen (en dus ook meer bijtelling). Dat is alleen maar de schijn bij de buren ophouden.
Het verbruik van deze motor is prima. Een gemiddeld gecombineerd verbruik van 1 op 14 km is geen uitzondering. Ook na een Duitsland rit waarbij ik veel stukken rond de 150 a 160 km/h rij op de Autobahn, haal ik een verbruik van 1 op 14. Als je binnen NL rond 100 a 110 km/h rijdt, haal je gemakkelijk 1 op 15 a 16 op snelweg ritten. Dat vind ik niet slecht voor een 1.8 turbo. Mijn vroegere Opel 2.0 turbo kwam nooit onder de 1 op 11.
Kortom over de kwaliteit van Skoda hoef je niet te twijfelen. Alles netjes en goed afgewerkt. Ik ben overtuigd en er is een grote kans dat de volgende weer een Skoda wordt.

-- UPDATE 29 oktober 2013 --

Inderdaad, de volgende auto is weer een Octavia geworden. Nu versie III en ditmaal een hatchback met een 1.4 TSI motor en DSG. Over deze auto volgt een aparte review.

Na 104.500 km mocht ik deze auto weer inleveren bij de lease maatschappij. Terugkijkend is dit een goede auto geweest. Bijna probleemloos. Slechts 2 mankementen:

* tot 2 maal losrakende gasveer van de achterklep. (vast laten zetten bij de garage)
* een kapot wiellager links voor rond 97.000 km.

Verder geen garage gezien, alleen voor regulier onderhoud.

Het verbuik lag gemiddeld op 13,8 km op een liter en ik heb een redelijk sportieve rijstijl. Dat komt ook door de 1.8 TSI die daar wel toe uitnodigt. Menig stoplicht sprintje gewonnen, ook van mannetjes met petjes op in opgepompte Golfjes. Grappig om die verbaasde bekkies te zien bij het volgende stoplicht :-).

Kortom, zoek je een ruime gezinsauto met een hoop comfort en een motor met pit? Ga op zoek naar zo'n auto als dit.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.