Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Ambition Bus. (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Ambition Bus. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 206.900 km |
Top na gewenningsperiode
- 196.000 km
Het was toch even wennen, na 2 keer een Volvo V50. Het duurde even voordat het vertrouwen er was. Het is van binnen en van buiten toch allemaal een stuk lichter. Maar na onze vakantie met caravan is het vertrouwen er helemaal.
Pluspunten:
Prima motor. Trok onze caravan zonder problemen door de Alpen naar Italie.
Prima rijcomfort. Lekker rustig bij hogere snelheden. Weinig windgeruis of andere geluiden op de snelweg.
Zuinig in stadsverkeer.
Compleet uitgerust. (Vorige eigenaar heeft de originele radio vervangen door een Panasonic met een geweldig geluid. Alleen een navigatie-update is middeleeuws duur.)
Betrouwbaar. Geen rare storingen, problemen of onderhoud gehad.
Ruim. Veel zitruimte voorin en achterin en toch ook een enorme laadruimte. Er kan er vreselijk veel in deze auto vervoerd worden.
Minpunten:
Zachte achtervering. Auto hangt bij belading snel te laag. Spiralen vervangen door extra stevige, zodat we niet de hele tijd met de trekhaak op de drempels zitten. (Vreemd vind ik overigens dat de Skoda garage hier zelf ook een standaard oplossing voor hulpveren biedt. Waarom worden de Skoda's dan niet meteen met betere achtervering uitgerust.)
Onhandige bediening. De Cruise control-knoppen en stuurbediening zijn ronduit onhandig.
Relatief onzuinig op de snelweg, ook bij rustig rijden.
Stoelen niet optimaal. Na een 2 uur rijden krijg ik last van mijn achterwerk.
Nu 40.000 km gereden en geen rare dingen tegengekomen. Ook het normale onderhoud leverde geen vreemde kosten op.
We rijden minder kilometers tegenwoordig. Ik zit nu te denken aan een Nissan Quasqai of een Mitsubishi ASX.
Toch maar niet weer een Skoda
- 206.000 km
De inruilwaarde daalt harder daalt harder dan mijn aandelen aan het begin van de Corona-crisis. Zeker nu ik de 2 ton heb gehaald. De anti-diesel-stemming die er nu heerst zal er zeker ook geen goed aan doen, maar het is toch anders dan bijn mijn Volvo's, waarmee ik beide rond de 220.000 km heb gereden en die toch redelijk waardevast bleken te zijn. En deze enorme afschrijving in minder dan 3 jaar betekent dat ik eerst nog behoorlijk zal moeten bijsparen voor we weer wat nieuws kunnen kopen.
Ik had eerder een Skoda Yeti (benzine) serieus in overweging genomen als opvolger, maar ga dat toch niet doen. Ik vrees voor de hoge afschrijving van Skoda.
Als reparatie is er afgelopen maand bijgekomen dat de rechter wiellagers zijn vervangen. Nog nooit gehad bij een auto, maar het schijnt bij het type wielophanging te horen werd me verteld.
Ingeruild
- 206.900 km
De auto kunnen inruilen bij een kilometerstand van bijna 207.000 kilometer. De auto is heel trouw en onderhoudsvriendelijk gebleken. De inruilwaarde was helaas minder vriendelijk.
Nu trotse eigenaar van een Mitsubishi ASX uit 2011!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Skoda Octavia Combi 1.8 TSI – 2010 – 310.930 km - Klokje Rond

Occasion triotest - Compacte stationcars uit 2012

Rij-impressie Skoda Octavia Green E Line

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Businessline (2010)

Rij-impressie Skoda Octavia Combi RS
