Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Skoda
  • Octavia Combi

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Businessline (2010)

Groene zakelijkheid

46
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Businessline (2010)
  • Autotest
13 juli 2010 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De zakelijke markt vraagt om zuinige en schone auto's die onder het twintig-procenttarief van de fiscale bijtelling vallen. Skoda speelt daarop in met de Octavia Greenline Businessline, die bovendien is voorzien van een royale uitrusting.

De Skoda Octavia is gebaseerd op een auto uit het C-segment, de Volkswagen Golf. De onderstelmaten van beide concerngenoten komen dan ook overeen. Toch biedt de Octavia zowel voor de inzittenden als voor hun bagage veel ruimte. Vooral de hoofdruimte is royaal. Dankzij de hoog doorlopende daklijn zit je niet snel met je kruin tegen de hemelbekleding en ook voor de knieën hebben de Tsjechen  genoeg plaats weten te creëren. Als het om het  verstouwen van bagage gaat, ben je met de Skoda eveneens goed af. Dankzij de grote achterklep is de bereikbaarheid van de achterbak uitstekend en je kunt er veel spullen in kwijt. Met de achterbank normaal overeind past er 580 liter onder de bagage-afdekhoes. Een afdekhoes die overigens keurig in rails loopt en met een klein tikje op de achterste lip automatisch oprolt, zoals we dat ook zien bij veel stationwagons van goede komaf. Met de rugleuning van de achterbank plat kun je in de Skoda 1.602 liter bagage stapelen. Instappen in de Skoda gaat gemakkelijk en eenmaal achter het stuur is het geen probleem om de ideale zitpositie in te stellen.

De auto is voorzien van stoelen die veel ondersteuning geven en ook na een langere rit nog prettig zitten. De Octavia beschikt over een duidelijk afleesbaar instrumentarium en de bediening gaat vrijwel intuïtief doordat de bedieningsorganen logisch zijn geplaatst. Skoda heeft bij de laatste facelift ook het interieur van de Octavia licht aangepast. Met succes, want alles is naar een hoger plan getrokken. Door gebruik te maken van andere plastics is de wat sobere uitstraling verdwenen en komt de auto vanbinnen een stuk chiquer over. Het ziet er niet alleen beter uit, het voelt ook allemaal goed aan.

Groen gemaakt

De Octavia is 'groen' gemaakt volgens het recept dat we tegenwoordig steeds vaker zien. Zo kreeg de Skoda onder andere aangepaste aerodynamica, banden met een lagere rolweerstand en een versnellingsbak met langere overbrengingen om de zuinige turbodieselmotor minder toeren te laten maken. Dit levert een CO2-uitstoot op van slechts 114 gram. In de praktijk toont de 1,6-liter dieselmotor, die goed is voor 105 pk en 250 Nm, zich een soepele machine. Hij is goed bij de les wanneer je het gaspedaal intrapt en maakt een heel levenslustige indruk, ook tijdens de tussensprints. Dat is opmerkelijk gezien de relatief lange overbrengingen. De Greenline-TDI draait bij 20 km/h in de vijfde versnelling namelijk maar 2.250 toeren per minuut. Dat is gunstig voor het brandstofverbruik. Om dat nog verder terug te brengen, beschikt de Octavia over een schakelindicator die aangeeft wanneer je moet schakelen.

Om de luchtweerstand terug te dringen heeft Skoda de Octavia Greenline verlaagd. Dit heeft een gunstig bijeffect op het weggedrag, maar evengoed neigt het onderstel eerder naar comfortabel dan naar sportief. Dit overigens zonder een al te gezapige indruk te maken. Met de aandrijfkrachten van de diesel weet het onderstel wel raad. De Octavia is stabiel in rechte lijn en keurig koersvast wanneer hij de bocht om moet. De stuurinrichting geeft voldoende door van wat er zich tussen de wielen en het asfalt afspeelt. Niks mis mee.

Signalement

Merk Skoda
Model Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine Businessline
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.350

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.569 mm / 1.769 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.285 kg
Laadvermogen 685 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 650 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 11,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 8,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,4 s / 13,6 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
Skoda Skoda Octavia

Uitgelicht aanbod

    Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance Business DSG 7 // Rijklaarprijs incl 6 maanden garantie

    Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance Business DSG 7 // Rijklaarprijs incl 6 maanden garantie

    • 2013
    • 74.857 km

    € 13.250

    Skoda Octavia 1.2 TSI 105pk DSG-7 Comfort

    Skoda Octavia 1.2 TSI 105pk DSG-7 Comfort

    • 2012
    • 192.381 km

    € 8.950

    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition | Clima | Navi | Cruise | Parkeersens.

    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition | Clima | Navi | Cruise | Parkeersens.

    • 2010
    • 137.306 km

    € 7.750

Meer Skoda Octavia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Octavia

    110
    • 12 maart 2021

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Octavia specificaties
  • Skoda Octavia occasions
  • Skoda Octavia video's
Advies en informatie
  • Skoda Octavia tests
  • Skoda Octavia gebruikersreviews
  • Skoda Octavia index
PREMIUM
Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business Edition (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business...

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    3
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    1
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business...

    4
    • 9 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech...

    • 4 januari 2022
meer reviews
Occasion triotest - Compacte stationcars uit 2012

Occasion triotest - Compacte stationcars uit 2012

96

Vier jaar geleden waren de compacte stationcars met 14% bijtelling niet aan te slepen in Nederland....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van de Duitse troon

    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van...

    113
    • 8 december 2021
  • Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    • 16 oktober 2021
  • Nieuws
    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    15
    • 19 augustus 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    37
    • 9 april 2021
  • PREMIUM
    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi -...

    • 30 maart 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    11
    • 9 maart 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Skoda Karoq - Rij-impressie

    Skoda Karoq - Rij-impressie

    57
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe topman voor Skoda

    Nieuwe topman voor Skoda

    2
    • 4 april 2022
  • Nieuws
    Skoda slaat nieuwe designrichting in

    Skoda slaat nieuwe designrichting in

    31
    • 22 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden