Skoda Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine Businessline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine Businessline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 101.934 km |
Keuze / bestellen / 1ste jaar
- 20.540 km
Na 2 eigen auto's kon ik eind 2010 eerste maal een leasewagen kiezen.
Eisen: ruim, zuinig, stationwagon voor ruime koffer, trekhaak, GPS, bluetooth voor vlot zakelijk bellen.
Concurrenten van de Octavia waren:
Opel astra break: was nog oud model
Renault megane estate: op papier groot, maar vanbinnen was het interieur toch niet zo heel ruim ...
Kia Ceed sporty wagon: zag er ook mooi uit
Seat altea XL: sobere monovolume
Ford focus wagon: niet zo mooi interieur, kleinere koffer
VW golf variant: toch wat minder ruim
Finaal dus keuze gemaakt voor Skoda Octavia, welke voor de prijs per maand heel goed was uitgerust, het is een zeer ruime wagen, en zeer zuinig.
Ervaring na 1jr / 20540km: interieur ruim, koffer gigantisch, verbruik gemiddeld 5,04l/10km. De wagen rijdt toch vlot genoeg. De gps werkt vlot en mp3's af te spelen van SD. Enkel spijtig dat Amundsen systeem enkel Benelux is + hoofdwegen Europa. Maar in buitenland heb ik een portable Garmin bij. De bluetooth werkt voortreffelijk, dat is bij andere merken wel anders merk ik soms.
Enige soms storende nadeel: bij gemonteerde trekhaak opletten voor verkeersdrempels, de wagen hangt al laag, en de haak komt er helemaal achteraan dan nog even onderuit. De vering is ook soms iets te soepel, maar de demping tegelijk wat te stroef, merk je wel op kasseinen.
4 jaar lang voortreffelijke wagen
- 101.934 km
De wagen was na z'n 1ste jaar goed losgereden en een laag verbruik, vooral op langere vakantieritten. Vooral na 50000km daalde het verbruik nog eens. Natuurlijk afhankelijk van de rijstijl. De wagen is betrouwbaar alhoewel er toch 2 minpunten waren.
1) Aircoradiator lek geslagen, vermoedelijk door steenslag. Komt blijkbaar nog voor, radiator niet genoeg afgeschermd.
2) Rond 77.000 km problemen met motormanagement. Soms bleek de motor op noodloop te gaan, met foutmelding om naar garage te gaan. Bij noodloop draait hij op een standaardprogramma, turbo werkt nauwelijks, optrekken heel traag, en max snelheid van ong. 100km/h. Blijkbaar heb je dan maar ong. helft normaal vermogen. Na bezoek garage bleek het de EGR klep te zijn, die zat verstopt. Is dacht ik niet gereinigd maar vervangen.
Ja om een diesel milieuvriendelijk te krijgen nogal wat kunstgrepen nodig, maar de roetuitstoot blijft en verstopt natuurlijk een en ander.
Voor niet te veel km is een benzine beter. Bij ons kan je in leasing echter alleen diesel kiezen.
Buiten deze zaken geen problemen, integendeel, nooit mee langs de kant gestaan, een prima wagen.
En met een gemiddeld verbruik op vakantie van bv 4,24 of 4,33 l/100km mag je niet klagen. Dus een afgelegde afstand van 1291km na de laatste vakantie, en nog bereik 70km, terug volgetankt met 54,79l, met volgeladen wagen. Mooi.
De volgende leasewagen zal binnenkort besteld worden, vermoedelijk weer een octavia.
Nu tijdelijk als vervanger een Renault grand scenic, ben benieuwd hoe dat bolt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.