Skoda Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 161.000 km |
Eerste meters
- 2.550 km
Toen mijn vrouw in het begin van dit jaar van werkgever veranderde en ze heel het land door moest, zou ze een lease-auto ter beschikking krijgen. We wisten niet hoe we dat zouden inkleden. Moest zij in een leuke 2e auto erbij en kon ik mijn grotere gezinsbak houden of zou zij een gezinsbak in de lease nemen en ik een andere leuke auto als prive auto kopen. Een aantal auto's hebben de revue gepasseerd: Fiat Bravo, Lancia Delta, Ford Focus Wagon, Golf Variant, Volvo C30 en de Volvo V50. Maar hoe langer we zochten, des te meer kwamen we tot de conclusie dat we misschien beter een grotere station konden kiezen die ook goed was om veel spullen mee te nemen van het werk en daarnaast als familie auto prive gebruikt kon worden. Mijn vrouw kwam toen met de voor mij verrassende optie in de vorm van de Octavia. Een collega van haar reed er ook in en het was dan misschien niet de meest spannende auto, hij bood wel heel erg veel value for money. Ik vond het echt helemaal niks! Maar goed, het was haar keuze en ze heeft deze auto en uitvoering dan ook helemaal zonder mijn bemoeienis uitgezocht. Ik zou wel zien wat er voor de deur kwam te staan.
De keuze was gevallen op een Octavia 1.6 TDI Greenline met business pakket. De 20% bijtelling was een mooie bijkomstigheid van deze Greenline-uitvoering. De voor mij opvallende extra's: Amundsen (kleuren)navigatie met blue tooth geintegreerde telefoon, stoelverwarming, sportonderstel, aparte licht metalen velgen, verduisterde achterramen, regensensoren, parkeersensoren met visualisatie op het beeldscherm van de navigatie (echt handig!) en zilveren dakbeugels.
Twee weken geleden was het dan zover. De Octavia werd opgehaald en de dag erop kon ik hem van mijn vrouw al een dagje van haar lenen omdat mijn auto bij de garage stond. Ik moest heel Nederland door, dus ik heb op 1 dag bijna 800km gereden en ik ben om! Wat is dit een fijn rijdende en prima zittende luxe auto zeg! Alles klopt aan deze auto, zelfs het uiterlijk!
Wat wegligging betreft vind ik hem VW-achtig strak in de vering en wendbaarheid. De down-size 1.6 TDI (schijnt een nieuwe motor te zijn) pakt lekker vlot op en heeft voldoende accelleratievermogen. Je trekt er geen klinkers mee uit de straat, maar hij staat toch echt wel z'n mannetje deze lichte motor. Verbruik ligt nu rond de 1 op 22, maar het schijnt dat je dat pas op de langere termijn echt kunt beoordelen. Voorts is deze uitvoering wat stoelen en stuur betreft volledig in te stellen op een stand die stevig en lekker zit. Stoelen zijn goed instelbaar en geven voldoende steun in de lenden. Na een hele dag karren stap je er gewoon lekker fris uit. Via de boordcomputer kun je vervolgens allerlei instellingen nog aanpassen, zoals de daglichtlampen, automatische vergrendeling bij een bepaalde snelheid, regensensoren enz...
Al met al dus een goede eerste indruk. Voordat we de Octavia kregen hebben we voorloopauto's gehad in de vorm van een Polo en Golf Variant. De variant vonden we een vergelijkbare auto wat prestaties, comfort, uitrusting en ruimte betreft, maar als we die variant op hetzelde niveau hadden willen krijgen, was de aanschafwaarde bijna 5 mille meer geweest. En dan is het prettiger voor de bijtelling dat deze Octavia Combi nog onder de 30 mille kost. (Wat een bak geld trouwens, welke particulier kan nog nieuw in dit soort normale auto's rijden vroeg ik me nog even af).
Update volgt...
De winter door
- 28.000 km
De Octavia heeft ons prima de winter door geloodsd! Zonder problemen een flink aantal kilometers gemaakt en de Octavia is daarbij echt een fijne metgezel.
Opvallend: De verwarming komt op winterse dagen heel moeilijk op temperatuur. Het doet het allemaal wel en je hebt er wat rijden betreft geen last van, maar pas na een tijdje wordt het echt aangenaam wat temperatuur betreft in de auto. Gelukkig wilde mijn vrouw er stoelverwarming in en dat maakt alles goed. We waren ook Zweedse auto's gewend en die hebben dat extra goed voor elkaar. De navigatie is minder nauwkeurig dan een TomTom. We zijn toch wel eens het bos in gestuurd door meneer Amundsen. Op donkere winterse dagen is de verlichting in combinatie met de verstralers echt super!
Ik blijf het van de zotte vinden dat je voor het vervangen van een lamp in de koplamp je moet melden bij Huiskes Kokkeler. Zeker bij zo'n complex en groot bedrijf als HK duurt zoiets dan ook weer een uur. Ik kan het in onze andere auto met 5 minuten zelf. Bedenkelijk....
Weer een winter in/carkitperikelen
- 58.000 km
Het gaat hard met de kilometers. Mijn vrouw kachelt heel het land door in de Skoda en de Octavia bevalt nog steeds bijzonder goed. Tot nu eigenlijk nog geen enkele klacht of onvolkomenheid. Na ja, de carkit, die houdt niet van nieuwerwets spul als een iPhone. iPhone en Amundsen zijn dus niet compatibel te krijgen! Dus moest ze daarvoor wel een Bury C9060 carkit erbij in laten bouwen. Die werkt als een tierelier. Amundsen is daarnaast een makkelijk werkend navigatiesysteem, maar toch blijft TomTom een betere compaan. In een eventueel volgende skoda koopt ze er in geen geval meer een geintegreerd navigatiesysteem in. Gewoon een TomTom!
Ook in deze winter merk je wel dat de Octavia niet een echte winterauto is. Zeker nu we prive een Saab 9-5 rijden. Die is in no time op bedrijfstemperatuur en heeft ook veel minder moeite met het ontdooien en ontwazemen van de ruiten. Maar goed, das misschien ook wel geen eerlijk vergelijk met een auto waarvan de belangrijke bedieningsknoppen zo groot zijn uitgevoerd omdat er rekening gehouden wordt met berijders die ze bedienen met handschoenen aan. In Zweden wordt het nu eenmaal een stuk kouder dan in Tjechie :-)
Voor de rest, Octavia still going strong en laat je niet in de steek. Dus hulde voor Skoda!
Over de ton
- 112.000 km
Octavia is nu ruim de ton over gegaan. En eigenlijk geheel probleemloos. Helaas wel een parkeerschade opgelopen en een vreemde storing in de cruisecontrol waar ze niet direct uitkwamen bij de dealer. Maar gelukkig nu wee oke. Schadeherstelbedrijf van de dealer bestaat daarnaast uit een stel mafketels die van het principe uitgaan dat je blij mag zijn dat ze jouw schade willen herstellen. Voor de rest Octavia blijft enorm z'n best doen en is een uiterst betrouwbare metgezel! Alleen maar lol met deze auto....
Stug doorgaan
- 146.000 km
Wat is de Octavia toch een geweldige auto. Hij wordt dagelijks en intensief bereden, maar hij heeft tot op heden nog geen enkel mankement vertoont. Voor de winter weer de beurt en de winterbanden erop en vol vertrouwen weer naar het voorjaar kachelen.
De Octavia rijden we ook prive (leaseauto van het bedrijf waar mijn vrouw werkt) en daarom rijden we mijn dienstauto niet prive en dat is niet voor niets! Van mijn baas krijgen we de standaard dienstauto in de vorm van een Golf Plus en die is niet alleen 7 mille duurder in aanschaf, maar ook nog eens minder comfortabel, minder ruim en minder mooi. Ik snap echt niet waarom mensen nog in een VW stappen, want Skoda is dan wat imago betreft op een lager niveau, maar wat betreft gebruikt materiaal (ik kijk naar dezelfde klokken, navigatie, stuur en stoelen als in de Golf, waar ook nog eens exact dezelfde motor in ligt) is de Octavia volledig vergelijkbaar. Laat dan voor mij die VW badge maar lekker zitten.... No nonsens rules. Enne... met verlaagd onderstel, getinte ramen, titanium dakrails en in de zomer stoere velgen is de Octavia ook nog eens een representatieve verschijning op de weg! Veel auto voor je geld!
De laatste fase
- 161.000 km
Krijg je dan toch opeens een bericht dat je de Octavia in september moet inleveren, want hij is over de 160K heen. En zou je normaal denken, ha wat fijn, is het nu wel wat dubbel. Hij had van ons nog wel een jaartje of twee mogen blijven.
Na de winter bleek overigens wel de aircopomp het begeven te hebben. Dat verwacht je natuurlijk niet bij een nog zo verse auto. Gemiddeld gaat een pomp wel een jaar of 8 mee. Airco doet het nu weer prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.