Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Ambition Businessline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI Ambition Businessline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 49 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Review Skoda Octavia Combi 1.6CRTDI 109gr Ambiente
- 1.595 km
NOOT op voorhand: het betreft hier een handgeschakelde wagen. Ik kan de standaard door AutoWeek opgegeven eigenschap van de automaat niet wijzigen.
December 2010, een brief van mijn werkgever in de brievenbus tijdens volle reorganisatie van het bedrijf. Ontslag? Ik zou niet weten waarom. Nee, een nieuwe leaseauto kiezen. Er was de keuze uit volgende wagens: Ford Focus 1.6 Econetic, Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI Enjoy, Renault Mégane III 1.5 DCi 110 Grand-Tour Expression, de nieuwe Ford C-max 1.6 TdCI Trend, Renault Scénic 1.5 DCi Authentique of deze Skoda Octavia. Dealers van de verschillende merken bezocht en uiteindelijk, na een testrit van amper 5 minuten was ik onmiddellijk overtuigd. De o zo volgens sommigen slome karakterloze OostBlokBakVolkswagenKopie zou ik aanvinken op mijn bestellijst. Na 4 maanden wachten was het dan zo ver... De Skoda werd geleverd bij mijn werkgever.
Na 4 jaar en 130K gereden te hebben in de Opel met constante rugpijn, rammels, pannes en het pantstertankgevoel was het een verademing om in deze Skoda te stappen. Materiaal overtassen, sleutel in het contact en weg.
Wat mij direct opvalt in positieve zin aan deze wagen is:
+ een heel 'smooth' rijgedrag
+ een zee van ruimte op de achterste zitbank qua beenruimte (raar maar waar, meer dan in mijn Zafira)
+ een enorme kofferinhoud (ook weer meer dan in de Zafira)
+ geen irritante kraakjes en piepjes
+ Overzichtelijk dashbord
+ Zeer overzichtelijk navigatiesysteem/Radio/DVD-speler/TMC-systeem met touch-screen (Type Columbus)
+ Zeer goede zithouding als bestuurder en passagier voorin
+ grote buitenspiegels
+ het afwerkingsniveau
+ verhouding buitenafmetingen/binnenafmetingen t.o.v. de concurrentie.
+ fiscaal voordeel
De nadelen die ik reeds heb ondervonden:
- de stugge vering bij oneffenheden in het wegdek (waarschijnlijk te wijten aan het ECO-ontwerp)
- klein handschoenkastje
- ontbreken van zijdelingse airbags
- toch wel wat motor- rij- en rolgeluiden aanwezig t.o.v. zijn concurrenten.
Dit zijn voor mij overigens stuk voor stuk niet echt hinderlijke minpunten dewelke snel zijn vergeten t.o.v. de wagen in zijn geheel.
Verder is dit een heel rustige wagen om echt mee te cruisen. Het lederen stuurwiel ligt goed in de hand. Verder een goede wegligging en betrouwbaar stuurgedrag.
Het lijkt me wel dat deze wagen redelijk snel 'doorzakt' achteraan bij matige belading. De koffer van mijn wagen is beroepshalve steeds geladen.
Op motorisch vlak voel je dat je met een kleinere longinhoud rijdt. Dit manifesteert zich bij lagere toerentallen (-1500 tr/min). Je voelt dan dat er minder koppel voorhanden is. Eens boven de 1500 tr/min is het zeer aangenaam rijden. Algemeen genomen vallen de prestaties toch zeer goed mee t.o.v. mijn vorige 1.9 CDTI. De 5-versnellingsbak schakelt zeer soepel en de verhoudingen liggen goed. Een 6e versnelling is niet aanwezig en hoewel dit in meerdere tests wordt omschreven als een nadeel en ik deze wel had in mijn Zafira, heb ik dit nog niet ervaren als een gemis.
Het verbruik zit op 6l/100km, wat goed meevalt gezien ik tegenwoordig veel korte afstanden met de wagen rijd. Een start/stop systeem is ook aanwezig en werkt overigens na enige gewenning feilloos.
Deze wagen is ook zeer goed uitgerust met o.a. automatische ruitenwissers en ontsteking van de lichten, lichtmetalen 15" velgen, elektrische ruiten vooraan, klimaatregeling regelbaar in 2 zones, automatisch dimmende binnenspiegel, mistlichten vooraan, cruise control en een verstelbare middenarmsteun voor en achter met opbergbox.
Alles functioneert zonder problemen. Ook zijn er oneindig veel instelmogelijkheden aan deze wagen op het gebied van de technische snufjes. Eén van die leuke snufjes is de mogelijkheid om met de afstandsbediening de ruiten van de geparkeerde wagen te openen/sluiten of zelfs op een kier te laten staan. Als het begint te regenen, sluiten de ramen automatisch. Voor elk wat wils dus.
Het klimaatregelingssysteem doet goed zijn werk en is gemakkelijk en overzichtelijk te bedienen.
Voor zeer veel rijders onder ons zal dit onzin lijken, maar voor mij is deze wagen een perfect compromis tussen het franse comfort en uitrusting en de duitse/japanse degelijkheid. Ik durf deze vergelijking maken omdat ik vóór de Zafira (welke voor mij trouwens geen referentie op beide gebieden is) een Renault Mégane II Grand-Tour 1.9 DCi Expression (170K zelf mee gereden en overigens was ik hier ook zeer tevreden over) heb gehad en ik de Golf V mijns inziens ook als referentie mag gebruiken.
Met deze wagen zal ik met plezier 170K en méér rijden...
Nog steeds tevreden
- 2.500 km
Nog steeds tevreden, hoewel de prestaties toch een heel klein beetje tegenvallen bij 4 volwassenen en bagage. Onderin is er toch wat een tekort aan power, wat resulteert in geregeld schakelen bij een vlottere rijstijl. Voor de rest, een zee aan binnen- en beenruimte en een comfortabele zithouding. Mijn eerste indruk van de achtervering is ook bevestigd: De wagen gaat redelijk snel doorhangen bij belasting.
En nog steeds tevreden rijden we verder...
- 12.800 km
Ondertussen al meer km's gereden. Ik blijf zeer tevreden over deze wagen. Dit is een pure cruisebak. Sportief rijden moet je met deze wagen niet doen. Daar is deze volgens mij niet voor ontworpen.
We hebben er een reis opzitten naar het zuiden van Frankrijk (+/- 3000km) en zoals velen reeds hebben beschreven: je stapt bij het vertrek fris in de wagen en bij aankomst moe (11 uren rijden kruipt sowiezo in je kleren) maar niet geradbraakt terug uit.
In de bergen laat deze wagen zich met zijn 1.6 CRTDI vlot besturen en kan je lang in dezelfde versnelling blijven rijden zonder al te veel te moeten terugschakelen. De hellingen zijn dan ook geen enkel probleem. Het verbruik zat op 7,1l/100km met een topkoffer op het dak en een volledig geladen wagen. Ik heb een gewone rijstijl en rijd overal de toegelaten snelheid.
De automatische klimaatregeling doet goed zijn werk. Deze is instelbaar op een normale of krachtige stand. Ik heb deze altijd probleemloos op de normale stand staan bij 21 of 22°C.
Een klein minpuntje dat ik ondertussen wel ondervonden heb, is dat de portieren vrij krachtig gesloten moeten worden om goed in het slot te vallen. Ik refereer hierbij naar onze andere wagen, een Golf V 1.9 TDI 90pk bj. 2006. Zo merk ik ook op dat een VW toch nog steeds dat tikkeltje degelijker aanvoelt dan een Skoda. Het verschil in prijs moet natuurlijk ergens zitten. Toch kan ik absoluut niet zeggen dat de kwaliteit van de Skoda ondermaats is.
Onlangs ook bij een VW/Skoda dealer geweest omdat we de reservesleutels moesten laten bijmaken wegens verlies. Tijdens het wachten eens uitgebreid een Passat binnenin bestudeerd en wonder boven wonder (hoewel de wielbasis van de O2 identiek is aan die van de Golf VI), naar mijn aanvoelen is de Octavia zeker niet veel minder ruim dan de Passat. De kofferruimte van de O2 is zelfs groter.
Op naar de volgende tevreden kilometers...
De winter steekt de kop op...
- 21.500 km
Ondertussen ben ik nog steeds zéér tevreden van mijn O2.
De winterbanden (Goodyear) zijn geplaatst en de wagen produceert minder rolgeluiden.
Ergens las ik ooit in een review dat deze motor bij koude temperaturen zeer traag opwarmt. Dit was de laatste dagen ook mijn indruk (-5°C) en kwam tot de bevinding dat mijn wagen zelfs na 3/4h te rijden niet op bedrijfstemperatuur kwam. Hij bleef steeds hangen rond een motortemperatuur van 55 à 60°c, met als gevolg dat het interieur niet voldoende opwarmde. Sinds ik de airco heb uitgeschakeld, warmt de wagen naar mijn gevoel veel sneller op en komt hij wel op bedrijfstemperatuur (+/- 80°C). Logisch natuurlijk...
Ook nog even bij mijn garage, zonder afspraak, langsgeweest om de ruitensproeivloeistof bij te laten vullen. Het reservoir was leeg. Spontaan werd ook het oliepeil en het niveau van de koelvloeistof gecontroleerd. Er werd 1/2l olie bijgevuld. Een kleine pluim voor garage Leo Jacobs te Merksplas (België).
Op naar de volgende plezierige en warme ritten!
De 'Plok' en 30.000 km onderhoud
- 28.000 km
Vandaag even een review van een Audi A3 1.6 CRTDI Bj. 2012 gelezen en wat blijkt... deze persoon maakt melding van eenzelfde fenomeen als bij mijn O2. Bij het achteruitrijden hoor ik soms een 'plok' in de stuurkolom. Dit geluid is al vanaf het begin sinds ik de wagen in mijn bezit heb af en toe hoorbaar. Ik ben hiermee al bij de dealer geweest maar deze heeft geen onregelmatigheid kunnen vaststellen. Zijn er nog VAG-rijders die dit fenomeen kennen?
Voorts terug de originele zomerbanden laten monteren dewelke meer rolgeluiden produceren dan de winterbanden. Het 30.000km onderhoud is uitgevoerd, geen noemenswaardigheden te melden. We zijn klaar voor een vakantie richting 'La Douce France'.
Op een regenachtige dag...
- 45.723 km
19-12-2012 Tot hiertoe probleemloze kilometers na een zomer - winterbandenwissel behalve... afgelopen donderdag. In een felle regenbui gaf plots de ruitenwisserarm (en niet het blad) aan de bestuurderszijde de geest. Gelukkig hadden we niet ver meer te rijden want het zicht was hierdoor zéér beperkt. De volgende dag konden we terecht bij de garage en daar bleek dat er een tandwiel van de arm was afgesleten (!reeds na 45K!). Men heeft dit onderdeel gelukkig onmiddellijk onder garantie kunnen vervangen. Dit vind ik toch een minpunt mbt. de kwaliteit van de gebruikte materialen. Een sterretje minder wat betreft de betrouwbaarheid dus.
Een reisje Frankrijk en een smeerbeurt verder...
- 62.712 km
07-08-2013 Dit jaar zijn we met z'n vijven op reis geweest naar weerom 'La Douce France' met onze O2; mijn vrouw, 2 kinderen, nog een volwassene en ikzelf + bagage was geen probleem in combinatie met een dakkoffer.
Verder heeft de wagen zijn 60.000km onderhoudsbeurt gekregen. Er was niks speciaals te melden. Enkel kan ik wel opmerken dat de gebruikte materialen niet zo stevig zijn als bij een VW. Met name de lamellen van de verluchtingsroosters breken gemakkelijk af (die in de middenarmsteun achteraan en in het dashbord aan de passagierszijde) en het luidsprekerrooster in het achtertse deurpaneel is ook al gebarsten door een lichte tik. De lamellen van de verluchtingsroosters zijn bij het onderhoud vervangen. Het deurpaneel laat ik zoals het is; het stoort me niet. Kosten: 80€.
Tevreden kachelen we verder...
Aircoperikelen en nagelen
- 74.612 km
20-01-2014 De winterbanden zijn inmiddels terug gemonteerd.
Auto binnengebracht wegens hevig nagelen van de motor bij het vertrek uit stilstand bij een koude motor. Een bijkomende klacht was een geluid in het interieur bij het werken van de airco. Het geluid klonk zoals een oude ijskast waarvan je de vloeistof (freon) hoort lopen.
De garage heeft een software-update van de motor uitgevoerd en de aircovloeistof bijgevuld. Op mijn vraag of het vloeistofverlies normaal was na 70.000 km of 3 jaar bleef mijn garage heel vaag. Ze wisten me te vertellen dat ik zou moeten afwachten tot de zomer en dan bekijken of de airco dan nog goed koelt. Indien er dan problemen zouden zijn, kunnen ze op zoek gaan naar een eventuele lekkage. Afwachten dus...
Einde contract
- 96.000 km
05-02-2015 Sedert de laatste update heb ik geen bijzonderheden meer te melden behalve dat er sinds enige tijd een gekraak uit het onderstel optreedt bij het overschrijden van verkeersdrempels. Ik vermoed dat dit te wijten is aan de draagarmrubbers die ingevet moeten worden. Ik ga hier echter niet meer naar laten kijken vermits het einde van het leasecontract in zicht komt.
Ook wil ik nog melden dat deze wagen geschikt is voor een gezin met 5 personen. 2 kinderzitjes en maxi-cosi in het midden op de achterbank lukken perfect en zonder problemen.
Gisteren heb ik mijn nieuwe wagen besteld.
Ik had de keuze uit:
- Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110 pk Business.
- Ford Grand C-Max 1.6 TDCI 115 pk Trend Style Business. (Valt af: Te karige uitrusting + vind ik dit persoonlijk niet zo'n mooie wagen)
- Opel Astra 1.6 CDTI 110 pk Ultimate Edition Business Pack (Valt af: Eerdere slechte ervaringen met Opel + te klein ruimteaanbod)
- Skoda Octavia Combi III 1.6 CRTDI DSG-7 105 pk Ambition met Pack Amundsen. (Valt af: Ik wilde eens wat anders rijden dan Skoda + downgrade navi; mijn huidige navigatiesysteem is een Columbussysteem)
Het is dus de Renault geworden vanwege de zeer rijke uitrusting en het ruimteaanbod. Ondertussen zijn we in ons gezin met z'n vijven.
Over de huidige Skoda kan ik enkel positief afsluiten. Dit is een betrouwbare no-nonsense wagen gebleken. Echter zou ik privé toch eerder een Volkswagen als gezinswagen aanschaffen. De afwerking en geluiddemping zijn m.i. nog van een tikkeltje hoger niveau.
Echter is dit in een mensenleven enkel bijzaak ...
Overzicht kosten
- 96.000 km
Als laatste geef ik nog een gedetailleerd overzicht van de onderhoudskosten van de wagen. Als kleine kanttekening maak ik hierbij dat deze kosten volledig door de leasingfirma betaald werden en uitgevoerd werden door vakmannen in erkende garages. De vermelde prijzen zijn excl. BTW (in België bedraagt dit voor een particuliere klant 21%):
- Aanschaf + plaatsing winterbanden: 398,12€
- Controle vloeistofniveau's: 32,65€
- Wisselen winterbanden: 72€
- onderhoud 30.000 km: 187,27€
- Vervangen lampjes dagrijverlichting: 23,69€
- wisselen winterbanden: 72€
- Controle vloeistofniveau's + ruitenwisserblad voor: 93,28€
- Ruitenwisserarm: 63,31€
- Wisselen winterbanden: 76€
- Controle vloeistofniveau's: 31,31€
- Onderhoud 60.000 km: 235,88€
- wisselen winterbanden: 76€
- Vervangen lampjes dagrijverlichting: 32,14€
- Controle verstuiver: 87,99€
- Controle + bijvullen airco: 85,10€
- Herstellen lekke band: 19€
- Wisselen winterbanden: 76€
- Herstellen lekke band: 19€
- Controle vloeistofniveau's + vervangen lampjes nummerplaatverlichting: 28,95€
- Onderhoud 90.000 km (incl. remblokken voor + remvloeistof): 450,55€
- Wisselen winterbanden: 76€
- Nieuwe sleutel na verlies/diefstal: 121,30€
- Vervangen afgebroken verluchtingsroosters interieur: 71,88€
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.