Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Style Busine (2018)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.6 TDI 115pk Greentech Style Busine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De tweede Octavia

  • 6.500 km

Nadat ik bijna vier jaar naar tevredenheid in een Skoda Octavia combi (Greenline Businessline, de bekende 14% bijtelling-versie van 2014) had gereden, werd het eind vorig jaar tijd voor een nieuwe leaseauto. Na lang wikken en wegen ben ik toch weer voor een Octavia gaan, met name vanwege de hoeveelheid ruimte die je met de Octavia krijgt in verhouding tot de prijs.

De gekozen uitvoering is een combi 1.6 TDI Style Business DSG, met daarnaast de volgende opties:

- Metallic lak (zwart)
- Adaptive Cruise Assistant
- Driving Mode Assistant
- Elektrische achterklep
- Kinderpakket
- Panoramisch glazen schuif-/kanteldak
- Sunset (getinte ramen achter)
- Trekhaak

Algemeen
Met de Octavia krijg je nog steeds heel veel auto voor je geld. Het gat met bijvoorbeeld een VW Passat (die qua binnenafmetingen vergelijkbaar is!) is echter wel kleiner geworden. In de Style Business uitvoering met genoemde opties kost de Octavia ruim € 37.000 en is daarmee niet echt goedkoop te noemen, voor een paar duizend euro meer heb je ook (iets minder aangeklede) Passat, of bijvoorbeeld een Opel Insignia of Renault Talisman. Desondanks ben ik voor de Octavia gegaan, omdat 22% bijtelling over een paar duizend euro toch nog wel behoorlijke extra kosten met zich meebrengt, en omdat ik een auto met veel opties fijn vind.

De verschillen tussen deze 'gewone' Octavia en de 14%-versie van de Octavia die ik hiervoor reed, zijn opvallend. Pas sinds ik de nieuwe Octavia rijd, valt mij op in hoeverre de vorige versie was uitgekleed om de uitstootnorm te halen. Maar daarover hieronder meer.

Rijden
De auto is uitgerust met de 116 pk sterke 1.6 TDI, die gekoppeld zit aan een 7-traps DSG. Deze DSG schakelt soepel, alleen bij het wegrijden wil de koppeling nog wel eens abrupt aangrijpen wat een kleine schok in de auto als resultaat heeft. Bij het schakelen onder deellast (dus niet plankgas) wil de koppeling nog wel eens lang slippen. Daar merk je verder niet zo veel van, maar ik vraag me af of dit erg goed is voor de levensduur van de koppelingen.

De motor heeft dezelfde specificaties als de 1.6 TDI in mijn vorige Octavia (116 pk en 250nm), maar voelt veel levendiger aan. Of dit komt door de DSG-bak of dat dit komt omdat de motor in de 14%-Octavia geknepen is weet ik niet, maar de motor rijdt in deze auto erg goed. Natuurlijk is het geen sprintwonder met dit soort vermogens, maar het is meer dan voldoende in het dagelijkse verkeer.

De wegligging is wat je van een Skoda mag verwachten, en dus vooral gericht op comfort. De 17-inch velgen zorgen er voor dat e.e.a. nog iets stugger is, maar dat kan de Octavia naar mijn mening eigenlijk wel goed hebben. De vorige Octavia had 16 inch velgen en was verlaagd (daar heb je weer zo'n uitstoot-dingetje), maar de huidige ligt beter op de weg en is koersvaster, vooral bij zijwind.

Multimedia
De Style Business is uitgerust met het Columbus-systeem, dat een groot 9,7 inch scherm kent. Het systeem is een verademing om mee te werken, het scherm is groot en responsief. Het is geen iPad, maar het komt dichtbij. De navigatie werkt vlot en het zoeken van een bestemming gaat met één Google maps-achtig tekstvak. Dat werkt veel sneller dan het systeem dat de meeste navigatie's kennen waarbij je eerst een plaats, vervolgens een straat en vervolgens een huisnummer moet intypen. Die laatste modus kan overigens wel geactiveerd worden.

De online diensten werken ook goed, de online verkeersinformatie is erg gedetailleerd (veel beter dan TMC-verkeersinformatie) en ook de Google Earth-modus van de navigatiekaart is een leuke gimmick. Het is wel aan te raden om de ingebouwde SIM-module te gebruiken want wanneer je een hotspot van je telefoon gebruikt moet je deze iedere keer bij het instappen opnieuw aanzetten (althans bij mijn iPhone).

Het systeem beschikt ook over Apple Carplay/Android Auto. Dit is mij erg tegengevallen. Ik heb een iPhone en dus heb ik Carplay geprobeerd. Ik gebruik altijd Spotify om muziek in de auto te draaien, en ik keek er naar uit om Spotify met Carplay te bedienen vanaf het scherm van de auto. De eerste teleurstelling is al dat Carplay alleen bedraad mogelijk is, je kan dus niet je telefoon in de mooie Phonebox van de auto leggen en draadloos laten opladen, terwijl je 'm bedient via Carplay. Gemiste kans. Verder is het zo dat wanneer je Spotify aanzet via Carplay, en vervolgens weer teruggaat naar de navigatie van de auto, je geen artiest/titel informatie in beeld krijgt. Alleen een melding dat de audio via Carplay gaat. Verbind je echter je telefoon via Bluetooth, dan kan je wél draadloos muziek naar de Columbus streamen, én heb je keurig de artiest/titel en ook nog cover art in het scherm. Via bluetooth echter kom je qua bediening niet verder dan vorige/volgende, je kan geen playlist zien.

Tot slot nog een opmerking over de diverse Connected-diensten van Skoda. Dit is een nogal warrig geheel van online diensten, die deels door de fabrikant en deels door de importeur aan de auto worden toegevoegd. Vanuit de fabrikant wordt Skoda Connect geleverd. Dit bestaat aan de auto-kant uit de online verkeersinformatie en het online zoeken naar POI's. Verder is het mogelijk om bestemmingen van tevoren naar de auto te pushen vanaf een website, dus bijvoorbeeld vanaf je computer. Dat is een handige functionaliteit, als ik naar een klant moet dan kan ik de bestemming van tevoren rustig opzoeken en naar de auto versturen. Skoda Connect biedt overigens nog veel meer mogelijkheden zoals allerlei gegevens over de auto zoals waar deze geparkeerd staat en of de deuren op slot staan. Dit alles ook in een app. Voor de Octavia is dat echter allemaal uitgeschakeld... want: er is dan weer een aparte Connect Box ingebouwd door de importeur (Pon). Ziedaar de verwarring. Deze Connect Box werkt weer met een ándere app (Connect Mijn Skoda) die ook weer in twee versies (een oude en een nieuwe) beschikbaar is. Afhankelijk van je auto werkt dan de oude of de nieuwe app. In mijn geval de nieuwe app en deze mist functionaliteit (Parkmobile-integratie) en bevat ook nog veel bugs. Een tip voor Skoda hier: zorg voor één app en één systeem, zodat e.e.a. overzichtelijk blijft.

Tot slot is de auto uitgerust met het Canton-audiosysteem. Dit is zonder meer een verademing. Ik ben geen audiofiel maar de geluidsproductie is indrukwekkend met goede bassen vanuit de subwoofer en veel instelmogelijkheden.

Andere opties
De adaptieve cruise control (ACC) is in combinatie met de DSG bak erg fijn. Jammer is dat de ACC ermee stopt als de auto helemaal tot stilstand komt, je moet dan binnen twee seconden zelf het rempedaal intrappen en vervolgens de ACC weer activeren. Ook houdt de ACC (ingesteld op de kleinst mogelijke afstand) met name boven de 120 km/h wel érg veel afstand tot de voorligger.

Het panoramadak is ook een erg prettige optie. Het glazen dak zelf zorgt voor veel licht in de auto en onze (jonge) kinderen vinden het prachtig dat ze vanaf de achterbank ook door het dak naar buiten kunnen kijken. Het dak kan ook ver open schuiven en dat is met het huidige lenteweer natuurlijk erg fijn.

De elektrische achterklep die ik als extra optie heb genomen is leuk, maar ook niet meer dan dat. Je kan bij de Octavia helaas geen 'virtual pedal' bijbestellen, dus dat betekent dat je de klep nog steeds moet openen met de sleutel of met de handgreep van de klep zelf. Met de voet zou juist zo'n goede toevoeging zijn, voor als je je handen vol hebt.

Ronduit jammer is de manier waarop 'KESSY' (keyless entry) werkt. Om de auto te openen moet je één van de twee handgrepen van de voorportieren aanraken, en om de auto te sluiten moet je een klein gootje in één van de twee voorste handgrepen licht aanraken. Oftewel, voor zowel voor het openen als sluiten van de auto moet je een fysieke handeling verrichten met de handgrepen van de voorste portieren. Zolang je alleen bent is dit op zich prima, maar met een gezin is het niet praktisch om steeds eerst naar die voorportieren te moeten lopen. Het was veel beter geweest als de auto gewoon van het slot zou gaan als je in de buurt komt, en op slot gaat als je wegloopt. Nu gebruik ik in de praktijk nog steeds gewoon de knopjes op de sleutel.

Plussen
+ Ruimte
+ Fijn multimediasysteem met goed geluid
+ DSG icm ACC erg fijn
+ Mooi panoramadak
+ Afwerking en kwaliteit

Minnen
- Tankinhoud slechts 40 liter
- Carplay in de praktijk nutteloos
- Keyless entry werkt onhandig
- Vuldop ruitensproeier zit precies achter de motorkapsteun

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.