Skoda Octavia Combi 1.6 100pk GLX Comfort (2000)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.6 100pk GLX Comfort (2000)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.6 100pk GLX Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: -37%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 5,5 jaar Seat Toledo met LPG te hebben gereden werd het met 315000(!) km tijd voor iets anders. Vanwege de grote betrouwbaarheid van deze auto besloot ik dat het weer iets van de VW groep moest worden. Verder kom ik altijd ruimte te kort en wilde ik graag weer goedkoop (dus LPG) rijden: het werd een Skoda Octavia Combi 1.6 GLX op LPG G3.
Hoewel de auto geen spraakmakend uiterlijk heeft, is het toch ook geen hoekige station. Zeker in zwart is vind ik het best geslaagd. Verder een heel degelijke auto zonder rammeltjes en keurig afgewerkt. Alleen krijg ik wel eens wat meewarige blikken als ik vertel dat ik Skoda rijd…

Om gelijk maar met de kosten te beginnen: zonder afschrijving zit ik op EUR 0,13 per km! Met afschrijving komt daar nog ca. 5 cent bij.
Mijn ambitie is om de 315d kilometer te overtreffen...

Interieur:
Voorin is het heel ruim, op de achterbank voldoende. De bagageruimte is enorm groot en keurig afgewerkt. Hoewel al die vakjes tegen de buitenkant wel wat ten koste gaan van de breedte. De LPG ringtank is in de ruimte voor het reservewiel geplaatst, zodat daar geen ruimteverlies meer van is.
Het interieur ziet er goed uit met twee verschillende kleuren en hier en daar wat chroom. Ik begreep wel dat dit pas vanaf bouwjaar 2000 wordt toegepast. Een handigheidje is de extra zonneklep boven de binnenspiegel. Dat ik dat nog niet eerder ben tegengekomen!

Rijden:
De auto rijdt erg comfortabel, zeker op snelwegen is het heerlijk rustig rijden. In de vakantie met drie kinderen en een hoop bagage 1200 km rijden met de airco aan is geen probleem.De motor klinkt wel enigszins rauw bij stevig optrekken. En met 100 PK is hier best mee uit de voeten te komen. Verder reageert de motor wel direct bij het plotseling gas loslaten. Bij een diesel loopt dat allemaal wat soepeler. Overigens kan ik de auto met filerijden gerust stationair in de tweede versnelling laten rollen. Het (gemeten) verbruik is tot nu toe 7.9 l/100km (1:12,6) Leuk is ook de boardcomputer, zodat je gelijk kan zien wat voor invloed je rijgedrag heeft op het verbruik. Overigens is deze nog wat positiever en geeft een totaal verbruik aan van 7.2 l/100km.

PROBLEMEN

Problemen voornamelijk met de LPG-installatie: hier ben ik wat minder enthousiast over dan bij de vorige auto. Ik ben bang dat de G3-installatie (Vialle) wat storingsgevoeliger is dan een ouder type. De computer die bepaalt wanneer er na de start op gas overgeschakeld moet worden werkt niet goed. Rond het vriespunt en boven de 15°C gaat het goed, maar daartussen (grootste deel van het jaar) schakelt die gelijk naar gas. Daarop valt hij gelijk uit of kom je met horten en stoten op snelheid. Dus gewoon handmatig de knop na een paar minuten omzetten; daar is wel mee te leven. Toch gebeurt het nog wel eens dat na een kwartier rijden de motor weer wat inhoudt. Een gasinbouwstation kon er ook geen verklaring voor geven. Wel schijnen de nieuwste installaties van bijv. gasFX een stuk beter te zijn.
Verder heb ik tot nu toe twee keer backfire gehad. Bij het starten hoor je een plof, waarna er een flinke rookontwikkeling ontstaat; zelfs tot in het interieur toe! Het schijnt geen kwaad te kunnen, maar het is wel schrikken.

Van de elektrische ramen heeft er inmiddels één het begeven. Een bekend probleem bij VW, maar wel knullig. Wat ook knullig is dat de achterklep geen demping heeft bij het sluiten. Vaak vergeet je dit, waardoor deze met een grote klap dichtgaat. Dit heeft ertoe geleid dat het slot weigerde. Het bleek dat een kunststof tandwiel los was geschoten voor het motortje. Met m’n Technisch Lego achtergrond kon ik dit gelukkig zelf herstellen.

Kosten:
Embleem Skoda: €18.65 (hangt nu op een jongenskamer)
Reservesleutel: €111.54 (slechts één gekregen)
Raam mechaniek: €120.44
08-2006: eerste beurt: €289.- (180088km)
01-2007: olie verversen €86.- (192000km)
09-2007: grote beurt: €1005.- (incl. 4 nieuwe banden, distributieriem en ruitensproeiermotor)
01-2008: olie verversen €90.- (218000km)
07-2008: grote beurt: €185.- (233600km)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.