Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Ambition Businessline (2011)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Ambition Businessline (2011)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI Ambition Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst7.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen

  • 7.000 km

Sinds een week hebben wij prive een Octavia in Business-uitvoering in bezit. De auto is op een internetsite gekocht.
Onze vorige auto, een Toyota Avensis op diesel uit 2006, had zoveel storingen in de electronica dat de reparatiekosten alleen daarvoor al opliepen tot €5.500,-.
Dit tesamen met het feit dat we nu minder kilometers maken brachten ons tot de aankoop van deze octavia op benzine.

Er zijn genoeg redenen om voor een Octavia te kiezen. Ten eerste de bouwkwaliteit: vrijwel alles is van Volkswagen. De motor, de bouwkwaliteit van het interieur, de navigatie, de bodemplaat en ga zo maar door. Daarnaast heeft de auto een nog grotere bagageruimte dan in de Avensis. Maar liefst 580 liter. Voor een gezin met twee kleine kinderen zoals wij is dit welkome bijkomstigheid.
Bovendien zit er een heerlijke 1.4TSI turbomotor van Volkswagen in. Mooie prestaties tegen een laag verbruik, zo willen meerdere testen doen geloven. Tesamen met een lage wegenbelasing voor een dergelijke auto waren wij overtuigd dat dit de juiste auto voor ons was.

Bovenop het Ambition business-line pakket heeft hij de volgende opties:
*Crateris 16 inch LM velgen
*electrische ramen achter
*4 extra speakers in achterportieren
*sunset, donkere ramen achter
*uitlaatsierstuk
*dakspoiler
en ook:
*tuning door ABT
*dorpelbeschermers
*chromen strip op achterklep
*zonneschermen achterpassagiers
*navigatiesoftware west-europa

COMFORT:
Het comfort is prima. De auto rijdt erg stil. Dat komt vooral door de motor. Stationair merk je niet dat de motor aanstaat. Dat zie je alleen op het dashboard. Daarnaast is er weinig geluid van de banden, tenzij je op een slecht wegdek terecht komt.

De stoelen zijn naar mijn idee prima. In vergelijking met de Avensis zijn de stoelen wat aan de kleine kant, maar ze zijn stevig en de lendensteun is een welkome uitkomst. Ook prettig is de armleun tussen de voorstoelen. Je kunt deze een stukje uitschuiven zodat je arm erop kan leunen.

De bediening van de Octavia is heel logisch. Alles zit waar je het verwacht. Veel informatie van je navigatie, audio of boordcomputer kun je aflezen op het dashboard zodat je je ogen op de weg kunt houden en dat is prettig. Slim gedaan.

Achterin de auto kun je prima zitten. Als ik met mijn 1.86m voorin ga zitten en even later achterin plaatsneem, heb ik nog voldoende beenruimte. Ook hoofdruimte is prima. Achterin zitten trouwens ook verwarmingsroosters. Een extra stukje comfort voor de achterpasagiers.

Climatecontrole werkt prima. De auto kan het redelijk snel warm krijgen en de temperatuur is goed te regelen.

PRESTATIES
De prestaties zijn voldoende. De motor moet nog worden ingereden dus voor nu doe ik nog even rustig aan. De motor is voldoende krachtig en je merkt heel goed dat de turbo vanaf 1500 toeren flink begint te trekken zodat je bij normaal rustig rijden al bij 2200 toeren of eerder kunt opschakelen. Ook bij 1500 toeren rijdt je schokvrij, ook als je flink het gas intrapt.
De eerste verbruiksmetingen zijn hoopgevend: 1 op 14,45 km. Wel veel snelwegkilometers en rustig rijden.

Je merkt overigens heel goed dat je in een relatief lichte auto rijdt. De auto rijdt lichtvoetig en je kunt lekker 'spelen' met het gas. Sturen gaat met voldoende gevoel. Niet heel strak maar wel direct. Remmen doet hij overigens prima.

De motor hoeft zoals gezegd weinig toeren te maken. Als je 3000 tpm rijdt in z'n 6 (dit is een schakelbak) betekent dit een snelheid van 140 km per uur.
We hebben overigens bewust geen DSG genomen, ondanks de voordelen die dit biedt. De auto ziet namelijk voornamelijk snelweg waarbij weinig geschakeld hoeft te worden. Ik zie daarom de meerwaarde van DSG niet ;-)

Bij 140 kilometer per uur hoef je overigens niet je stem te verheffen. Er heerst rust. Ondanks de belabberde isolatie in de wielkasten (wat beneden niveau is in vergelijk met de rest van de auto), zou je niet verwachten dat het zo stil zou zijn in de auto met een dergelijke snelheid. Alles te danken aan de motor.

Binnenkort krijgt de auto een ABT tuning waardoor het vermogen wordt verhoogd naar 160 pk en 250 NM koppel. (standaard 122 pk en 200 NM koppel)
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van het effect hiervan...

BETROUWBAARHEID:
Hierover valt nog weinig te zeggen. Ik heb er echter wel vertrouwen in. De dealer zegt dat de eerstvolgende beurt pas na 25 a 30.000 km hoeft te worden gedaan.

GEBRUIKSKOSTEN:
Ook hier zal ik regelmatig een aanvulling doen indien zich dingen voordoen.

MULTIMEDIA EN GADGETS:
Mijn auto is voorzien van een navigatiesysteem van Amundsen. Een prima geluid, zeker in combinatie met 8 speakers. Hoewel ik best hoge eisen heb valt er met het geluid prima te leven. Wat mij opvalt is dat het wel belangrijk is in welke auto dit systeem zit. Ik had de Amundsen gehoord in een Fabia en daar was het geluid mij ronduit tegengevallen. Je kunt zeggen dat in de Octavia het geluid bij hoge volumes wat schel begint te worden, maar je merkt goed wanneer de speakers het niet meer leuk vinden. Hoewel het uitgangsvermogen van de versterker maar 4*20Watt is zou je denken dat dit meer is.
Wat ik erg prettig vind is het feit dat je er een SD-kaart in kunt stoppen en daarop muziek zetten. Zelf heb ik een kaart van 16GB en daar kun je, naast de navigatiegegevens, enorm veel op kwijt. Maak per genre een map aan en stop daar je muziek in. Het systeem reageert heel logisch en snel op jouw wensen. Het systeem haalt zelf zijn navigatiegegevens van de kaart.

Indien je de versnelling in z'n achteruit zet, schakelt de Amundsen over in een menu van de PDC. Je ziet de auto en zowel visueel als optisch wordt je geassisteerd tijdens het inparkeren.

Andere snufjes die ik tegenkwam zijn bijvoorbeeld het automatisch vergrendelen van de deuren bij 20 km en hoger, de ramen die automatisch sluiten bij regen en de spiegels die je kunt 'koppelen' aan elkaar zodat je niet twee spiegels afzonderlijk hoeft te stellen.
Druk een paar seconden op de 'open' knop op de afstandbediening en alle ramen openen zich tegelijkertijd. Hetzelfde om alle ramen te sluiten indien je op de 'sluit' knop drukt. Handig bij hete dagen en je wil de auto even snel laten doortochten voordat je instapt.

Over de boordcomputer ben ik zeer tevreden: hij geeft veel nuttige informatie zoals verbruik, resterend aantal kilometers, oietemperatuur en een digitale snelheidsmeter.
Verder is het heel handig dat de navigatie ook wordt afgebeeld in de boordcomputer. Zo hoef je je ogen niet van de weg te halen maar kun je precies (tussen toerenteller en snelheidsmeter) zien waar je af moet slaan etc. Ook de mediagegevens worden naar wens in dit scherm afgebeeld.

Mooi is overigens de dagrijverlichting die je naar wens kunt uitschakelen. Deze verlichting zitten in de mistlampen.

Wordt vervolgd....

BETERE INDRUK EN ABT-TUNING:
Inmiddels is de ABT tuning op de auto gemonteerd en een aantal andere opties zoals zonneschermen voor achterpassagiers (in mijn geval mijn kinderen), luxe dorpelbeschermers voor alle portieren, aluminium strip op achterklep en navigatie voor west-europa i.p.v. de benelux.

Meest benieuwd was ik naar het gevolg van de tuning. Mijn indruk na de eerste kilometers was dat hij wel iets feller aan het gas hangt. Verwacht geen grote verschillen onder de 4.000 toeren. Ga je boven de 4.000 tpm, dan blijkt wat er aan de software is gesleuteld. Vanaf dan wordt hij echt veel feller en ben je overtuigd dat het blok flink is opgevoerd. Of hij echt 160 pk en 250 NM levert durf ik echter niet te zeggen. Als je vanaf 120 in z'n vijf vol gas geeft, ben je in no-time op 160, de motor heeft daar totaal geen moeite mee. Boven de 160 trekt hij nog steeds lekker door, maar minder gemakkelijk.
Wel vind ik dat hij iets meer verbruikt dan voor de tuning (bij dezelfde rijstijl) en dat had ik niet verwacht. Iemand andere ervaringen?

De dorpelbeschermers vind ik overigens een nuttige optie. Bij het instappen krijg je anders gemakkelijk beschadigingen op de carrosserie.

Imiddels heb ik ook nadelen weten te vinden:
zoals ik al in meerdere revieuws las is de auto behoorlijk zijwindgevoelig. Ook vind ik dat je bij rechtuit rijden (te) veel moet bijsturen om het juiste spoor te volgen.
Sommige materialen in het interieur zijn krasgevoelig en daardoor zien ze er snel minder mooi uit. In mijn geval geldt dit voor het plastic bij de zijstijlen waar de veiligheidsgordel tegenaan komt als je hem af doet. Dat geldt ook voor het overige harde kunststof in het interieur.
Inmiddels heb ik veel muziek staan op mijn SD kaart van 16GB. Hoewel de kaart nog niet half vol is, merk je dat het systeem aanzienlijk minder snel reageert. Niet gek natuurlijk, maar wel hinderlijk.
Bij mijn Octavia hoor je een 'klap' onder de kofferbak indien je een portier dichtgooid. Dit is wat irritant. Bij de dealer hebben ze er naar gekeken en het blijkt dat dit komt door de luchtdruk die weg moet uit de auto wanneer je een portier dichtgooid. Het schijnt dat je het geluid van de kleppen hoort waardoor de lucht ontsnapt en dit is niet op te lossen. Volgens de dealer hebben meerdere Octavia's dit. Iemand ervaring?

De ruimte in de auto ben ik steeds meer gaan waarderen. Vooral de kofferruimte. Afgelopen vrijdag was ik op de autoRAI en dan kun je het toch niet laten de kofferruimte (en ook de ruimte voor de achterpassagiers) te vergelijken met de concurrentie. En dan blijkt dat ik de enige juiste keuze gemaakt heb. Zelfs een Mondeo overtreft hij in kofferruimte. Ook elders op de RAI hoorde ik voor mij onbekende mensen vergelijkingen doen met de Octavia. Ik ben nog meer overtuigd van de juiste keuze die we gemaakt hebben!

2500 km:
Inmiddels een caravan gekocht en nu ook kunnen merken hoe de Octavia het daarmee doet. Het is niet de zwaarste caravan die hij mag trekken (1200 kg) maar weegt 800 kilo ledig, 1000 beladen. De Octavia redt zich er prima mee. Het gemak waarmee hij de caravan voorttrekt is mij meegevallen. Ik ben ervan overtuigd dat dit een goede combinatie is, ook als het flink werken wordt (bv snelweg Luik). De tijd zal het leren.

Het verbruik is overigens (zonder caravan) nog steeds rond de 1.14. Dit valt mij vooralsnog wat tegen. Ben benieuwd of dit nog beter gaat worden.

7.000 km
Inmiddels 5000 km verder. De auto bevalt nog steeds prima. Het verbruik is nu gemiddeld 1 op 15,5 maar....
uiteraard gaat het verbruik met een caravan flink omhoog, maar ik dacht dat ik rond de 1 op 10 zou uitkomen. Dat lukt dus nooit, het praktijkverbruik met een caravan van 1000 kg beladen is 1 op 7/8. En dat valt mij wel tegen, aangezien het verbruik dan ruim 2* zo hoog is als zonder caravan. Maar ik zeur niet, het is mij hooguit opgevallen.

Verder merk je wel degelijk de windgevoeligheid. Dat moet wat mij betreft wel beter kunnen. Ook het harde plastic handvat aan de binnenkant van het portier is een punt van aandacht; het beschadigd snel. Het zijn maar kleine puntjes die ondergeschikt zijn aan de vele kwaliteiten van deze auto!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.