Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 164.000 km |
Lang wachten beloond: hij is er!
- 7 km
Dit verslag schrijf ik met terugwerkende kracht alsnog, omdat ik zelf veel heb gehad aan de reviews van andere rijders.
Deze auto heb ik besteld op de laatste dag van 2011,helemaal volgens de specificatie die ik wilde. Dus ook bewust gekozen voor een Corida rode, met zwart lederen interieur, glazen dak, stoelverwarming en 17 inch lichtmetaal en de lichtste TSI met DSG! Wellicht is dat er de reden van geweest dat ik ruim 5 maanden op de auto heb moeten wachten, in de tussentijd rijdend met een zeer standaard Honda Civic. Wat een nare auto vond ik dat, maar dat terzijde.
Maar uiteindelijk is het wachten beloond met de komst van de Octavia. Vooraf al even bij de dealer staan gluren, voordat hij naar de leerinbouwer werd gestuurd. Dat rode vond en vind ik nog steeds een mooie kleur voor deze auto en opvallend anders dan al het donkere of witte wat je op de weg ziet.
De auto rijdt heerlijk, de DSG schakelt feilloos en de auto is van meet af aan redelijk zuinig. Wat echt een enorme meevaller is, is de kracht en soepelheid van dat kleine geblazen torretje. Ik geloof er geen fluit van dat hij maar 105 pk zou hebben, het voelt als ruim meer.
Het zou blijken dat we goede vrienden zouden worden en veel meer kilometers zouden gaan maken dan vooraf gepland. Ik zal nog twee verslagen maken, één halverwege de looptijd en één aan het eind en nogmaals, ik schrijf ze nu achteraf in één keer.
Halverwege
- 90.000 km
Zoals eerder aangegeven schrijf ik nu een verslag halverwege de gebleken looptijd van de auto. De hoofdconclusie is dat we dikke vrienden zijn geworden. Hieronder een uiteenzetting waarom:
Op het moment dat ik de auto bestelde, ging ik uit van een kilometrage van ongeveer 35.000 kilometer per jaar. Daarom kon ik een benzine auto kiezen, want ik zat net onder het omslagpunt. Toen de auto 5 maanden later werd geleverd, had ik ondertussen mijn huis verkocht en zat een verhuizing in de pijplijn. Ook bleek ik, niet geheel ondanks de verhuizing, aanzienlijk meer kilometers te zijn aan maken. Toch mocht ik het bij deze auto houden en hoefde er (gelukkig) ook geen LPG installatie ingebouwd te worden. Gelukkig, omdat ik veel had gelezen over de TSI motoren die niet heel goed met LPG overweg kunnen.
Ook ben ik voor de beurten ook van dealer geswitcht omdat die in mijn nieuwe woonplaats was gevestigd. Daar hebben ze na enig aandringen van mijn kant besloten om de ditributieset preventief te vervangen, omdat de auto steeds meer lawaai begon te maken als je de auto startte. Een bekend probleem met deze motoren, waarover al genoeg is geschreven.
Maar, die hoeveelheid kilometers (het blijken er 65.000 per jaar te zijn) gaan moeiteloos voorbij. Veruit de meeste zijn zakelijk, maar ook een rit voor de vakantie door Europa verlopen perfect, volle bepakking of niet!
Het brandstofverbruik was in het begin al best netjes, naarmate de auto is ingereden dook dat nog verder omlaag en haal ik moeiteloos 1 op 17, waarbij ik best stevig doorrij. Als je er echter echt voor gaat zitten en constant hard rijdt, zoals kan in Duitsland, is ook met gemak 1 op 12 te realiseren.
Wat ik tijdens alle drie de beurten wel heb opgemerkt bij de dealer is dat de auto soms "klappert" tussen versnelling 1, 2 en 3. Met name bij het wegrijden op bij voorbeeld een kruispunt.De dealer heeft eenmaal een software update doorgevoerd, maar gedurende de kilometers die daar op volgenden kwam dat wel weer terug. Door het in geval te melden bij elke beurt kan mij later niet verweten worden.
Wat ook soms te horen is bij wegrijden in een bocht, is een geluid alsof de homokineten rammelen, eigenlijk vanaf het begin. Daarvan heeft de dealer aangegeven dat dit geluid wordt veroorzaakt door het rubber van de hoezen op de homokineten. Het is wel eens ingespoten met een spray, maar dat steekt soms nog wel de kop op, maar kan geen kwaad.
Maar goed, de auto heeft, op de preventieve vervanging van de distributie na, geen enkel mankement vertoond, lampjes meegerekend!
De laatste loodjes
- 164.000 km
Onlangs heb ik een bericht ontvangen van de leasemaatschappij waar ik al een tijdje voor vreesde: de Skoda gaat er binnenkort uit. Inmiddels zijn we samen meer dan 164.000 kilometer onderweg en dat is vrijwel zonder een onvertogen woord. Ik wil ook eigenlijk gewoon door blijven rijden, al moet ik zeggen dat uitkijken naar een opvolger ook wel weer erg leuk is.
Een kleine opsomming van de ervaringen tot nu toe:
Ik ben in de afgelopen 2 jaar en 9 maanden 5 keer voor regulier onderhoud bij de dealer geweest. Helaas is de vestiging in mijn woonplaats vorig jaar gesloten, waardoor ik nu wat verder moet bij een onpersoonlijke vestiging van het bedrijf.
Daarnaast mocht ik nog een paar extra keer opdraven voor ongeplande werkzaamheden:
- 1 preventief vervangen van de distributie als bekend TSI probleem bij VAG
- ophangrubbers voortrein vervangen (garantie)
- binnenspiegel defect (back-order, dus extra terug) en omdat mijn auto bij de geplande afspraak was "vergeten"....
Het verbruik is op een constante 1 op 16,5 blijven steken, wat ik best netjes vind, want ik rijd niet bewust extra zuinig en hou er best een stevige rijstijl op na.
Wat mij ook is meegevallen, is dat ik nog steeds op dezelfde set banden rijd, waarmee de auto nieuw is afgeleverd. Dit zijn Bridgestone Potenza's en die kan ik iedereen erg aanraden. Veel grip en acceptabele slijtage. Wel enigsins gecupt aan de achteras. Ook moet ik daarbij wel opmerken dat ik in de winter op Goodyear Duragrip rijd, maar dan nog versleet de Audi de banden sneller.
Omdat ik zo positief ben lijkt het haast of ik zendingwerk voor het merk verricht, maar dat is niet zo. Ik heb de auto daarom ook opgegeven voor Klokje Rond, omdat ik het best eens bewezen zou willen hebben dat dit echt geen maandagmorgenauto is. We horen het wel.
Deze Octavia heeft al met al bewezen een prettige en betrouwbare reisauto te zijn en ik kan 'm van harte aanbevelen. Toch is de kogel door de kerk en ga ik een ander model proberen. Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor de Peugeot 308 SW die vanaf nu ook met automaat te leveren is op de 1.6 Blue Hdi, maar het heeft me veel twijfel gekost gezien de ervaringen met de Tjech! Verandering van spijs doet eten, toch? Hopelijk is de Franse keuken mij ook goed gestemd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.