Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2011)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2011)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst98.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 2.510 km

[ Hoe is het zover gekomen ]
----------------------------
Na bijna 5 jaar Ford Focus was het tijd om een nieuwe leaseauto uit te zoeken. Eigenlijk had deze er mei 2010 al moeten zijn, en de keuze was al op de Alfa Giulietta gevallen, maar toen bleek de vrouw in verwachting...van een tweeling! :-)
Geweldig nieuws natuurlijk, maar daarmee viel de Giulietta helaas af na het passen van de tweelingkinderwagen.

Stationwagons had ik me nog totaal niet in verdiept, dus dat werd een nieuwe uitdaging.
De nieuwe Focus wagon kwam te laat, de huidige was geen optie (benzine A-label werkgever vereiste), Golf Variant te duur... Ik wilde max 20% bijtelling en dan is het lastig shoppen in de benzine wagon categorie. Skoda kreeg ik steeds als advies, maar dat zag ik eerst helemaal niet zitten. Ok...dan maar een proefrit, en dan toch maar meteen met de 1.2 TSI DSG, ook al zou het toch wel een handbak worden. Wat een heerlijk soepele bak en wat een ruimte, dit wordt hem!
Advies: ga rijden als je twijfelt. Bij mij stond hij ook onderaan de lijst.

De positieve punten tot nu toe:
+ de zee aan ruimte, zowel op de achterbank als de kofferbak.
+ Soepele en zeer stille motor
+ DSG automaat. Stond niet op mijn lijstje, maar nog steeds overtuigd van deze 'comfort verhogende' keuze.
+ Rijgedrag
+ Afrolgeluiden dankzij de banden (zie ook kopje comfort)
+ Afwerking en overzichtelijkheid dashboard
+ Stoelen en zithouding. Een van de weinige auto's waar ik direct goed zit, ook na lange afstanden.
+ Prijs kwaliteit verhouding, zeker tov concurrentie.
+ Fiscaal voordeel: lage prijs + 20% bijtelling

Negatieve punten:
- DIEFSTALGEVOELIGHEID navigatie! (zie kopje betrouwbaarheid)
- Krasgevoeligheid bepaalde interieurdelen. Vooral na de inbraak goed te zien.
- Opklappen zitting achterbank. Bij de Focus was dit een zeer degelijke met 1 hand te doen. Gelukkig klap ik meestal alleen de rugleuning plat, dit gaat prima.

[ Ruimte en comfort ]
---------------------
Zoals gezegd is de ruimte echt het grote pluspunt van deze auto. Als je dit zoekt zal je het in deze klasse niet veel ruimer vinden. Zowel voorin als achterin + kofferbak. Ideaal met de tweeling nu, alles kan zonder problemen mee en de 2 maxi-cosi's kunnen zonder de voorstoelen te raken geplaatst worden. Er kan zelfs zonder problemen nog een volwassene tussenin.

Comfort is ook zeer hoog. Mede namens de TSI icm de DSG. De motor blijft altijd op de achtergrond en waar ik bij mijn Focus een hinderlijke brom had bij 120 km/u (3500 toeren!) heb ik nu totale stilte. Die stilte was ook het eerste wat mij opviel bij de eerste km's. Hmmmm, bij de proefrit hoorde ik de banden en dat was ook het enige minpunt, maar nu niets. Ook op slecht wegdek is het niet storen. Bij thuiskomst viel me direct wat op: GEEN Continentals! Maar Bridgestone Turanza, is PON van zijn geloof af gevallen? Maar dit lijkt dus wel een oplossing voor het veel genoemde bandengeluid. Ik ben tevreden! Daarnaast heb ik ook een rubber koffermat en dat schijnt ook ten goede te komen aan het bandengeluid van achter.

De stoelen zijn ook prima en geven voldoende steun. Iets minder zijsteun dan bij de sportstoelen van de Focus, maar daar heb ik nog weinig last van gehad.

De vering is strak, daar lees je ook veel over. Misschien komt het omdat ik van een sportonderstel af kom, maar stuiteren vind ik het zeker niet. Misschien ligt dit ook aan de banden, geen idee, maar voorlopig bleven de kids nog gewoon doorslapen, ook op klinkerwegen. :-)

[ Prestaties ]
--------------
Een 1.2 TSI met 105 PK levert nog weleens wat gelach op en ik was eerst ook wantrouwend. Maar deze motor is in combinatie met de DSG echt prima, veel beter dan verwacht. De Drive stand is voor het normale verkeer voldoende, schakelt snel op en ook weer snel terug als dat nodig is. Een paar keer de Sport stand gebruikt, maar deze vind ik te nerveus. In de bergen zal dan prima zijn, maar ik geniet voorlopig nog even van de stilte. Want die stilte is juist wat ik nu zo waardeer, zeker bij lange afstanden.
De wegligging valt me ook meer dan mee. Het is geen Focus, maar ook geen 308 (een van de grootste dweilauto's die ik onlangs heb mee gehad). Het zit mooi tussen sportief en comfort in. Rechtdoor super strak en het stuurgedrag blijft altijd stabiel en de bochten zijn prima te nemen. Iets meer communicatie had gemogen, maar ik had het veel beroerder verwacht.

[ Bouwkwaliteit ]
-----------------
Meer dan voldoende. Alles zit goed in elkaar en sluit mooi op elkaar aan. Hier en daar zie je dat er een wat mindere kwaliteit kunststof is gebruikt, maar dit is nu eenmaal de prijs/kwaliteit verhouding. Bij de Golf vond ik het niet zoveel beter om het grote prijsverschil te rechtvaardigen. Als je het bv met Seat vergelijkt steekt de Octavia er met kop en schouders bovenuit.
Ook heb ik nog geen piepje of kraakje kunnen ontdekken.

[ Betrouwbaarheid ]
-------------------
Van de auto kan ik nog weinig over zeggen, maar voorlopig nog ruim voldoende. Alles doet het nog steeds.

Van de diefstalgevoeligheid zwaar onvoldoende! Uiteraard, ik had het kunnen weten. Maar volgens de dealer viel het reuze mee sinds het af-fabriek alarmsysteem...hoe naïef! Ik vond de Elegance Businessline de mooiste uitvoering en de Elegance aankleden kwam duurder uit, dus toch maar voor de uitvoering met Columbus, de Navi Lock zou direct meegeleverd worden. Maar deze was nog niet beschikbaar bij aflevering auto! :( En jawel...ik heb er 12 dagen van mogen genieten! De auto staat notabene op een oprit achter een hek, maar dat heeft ze niet weerhouden. Alarm is NIET af gegaan, dus die optie is ook niets waard. Schade aan buitenkant, deel zijkant overgespoten en nu een paar weken een gat in je dashboard.

Erg jammer dan VAG het na jaren nog niet lukt om een fatsoenlijk navigatiesysteem te ontwikkelen dat niet lucratief is voor diefstal. Zeker omdat de Columbus een mooi systeem is, zeker in combinatie met de af-fabriek bluetooth telefoonmodule.

Waarschijnlijk levert de inbraken ze teveel op...
Voorlopig zit er nu een radio in met de TomTom in mijn tas...in afwachting van de Navi Lock en dan maar weer wachten tot ze weer langs komen. Ik raad dan ook iedereen dit systeem af, de rompslomp van een inbraak en vervolgens het onveilige gevoel wat je overhoud is het niet waard. Ik had ook beter moeten weten.

[ Verbruik ]
------------
Dit wordt steeds beter. Waar ik bij mijn Focus niet lager kwam dan 8.0 l/100km zit zat ik bij Octavia de eerste tank al op de 7,6. Nu is het gemiddelde verbruik 7,0 (1 op 14).

Tot zover. Ik zal af en toe een update plaatsen als er iets te melden is.

Tijd voor een update...

  • 98.000 km

Even geen tijd voor updates gehad, maar nu even een korte update met de highlights van afgelopen 3 jaar.

[58.000 km]
Ik heb alle 'bekende' VAG/Skoda problemen helaas voorbij zien komen. Ik hoorde al vrij vroeg een schrapend geluid tijdens het starten, de dealer heeft de distributieketting toen aangespannen. Later kwam het weer terug, en toen werd ook het ketting probleem bekend. Op hetzelfde moment begon ook mijn auto steeds meer te 'bokken' bij het schakelen, vooral van zijn 1 naar 2. Ook optrekken leek steeds meer met slippende koppeling te gaan. Conclusie: koppeling probleem, bekend issue volgens de garage.

Bij 58.000 km zijn dus de distributieketting en de koppeling van de DSG vervangen.

[76.000]
Het ging weer even goed. De auto reed weer prima met de nieuwe koppeling en ketting. Afgezien van die problemen blijft het een lekkere reis auto. Nu al 2 keer afgeladen met vrouw en 2 kids naar Zuid Frankrijk geweest, en dat tik je zonder problemen in 12 uur weg. Alleen mis ik soms wat steun bij de stoelen, sportstoelen zijn bij de volgende een pre.
De bergen en bochtige weggetjes zijn geen enkel probleem voor de 1.2 TSI , zeker icm de DSG is dat erg leuk rijden.

Maar toen stond ik met 76.000 ineens op de snelweg met een motorlampje en een auto die bokte en stotterde. Gelukkig bijna thuis, en de wegenwacht gebeld. Conclusie: loopt op 3 cilinders. Bekend probleem bij de boegiekabels/doppen van Skoda volgens de beste man. Noodreparatie uitgevoerd zodat de 3e cilinder weer wat vonken kreeg, en de volgende ochtend is de kabel vervangen.

[98.000]
Na de boegiekabel is de heeft de auto tot nu toe geen steekje laten vallen. Alleen draagarmrubbers vervangen tijdens de zomerbandenwissel vanwege gekraak vering.

Wel weer voor de 2e keer een inbraak gehad waarbij ze de navigatie niet aangeraakt hebben (zit Navilock voor), alleen tas weg. Navilock lijkt dus te werken, want de navigatie zit er na de eerste inbraak nu 3 jaar in.

[Positief]
- Ruimte blijft prettig
- 1.2 TSI icm DSG blijft een lekkere combi
- Prettige auto voor de lange ritten

[Minder]
- De vervelende 'VAG' problemen met kettingen/DSG/koppeling/inbraak
- Navigatie updates (of het ontbreken daarvan). iPhone5 koppeling is een drama (kraken)
- Standaard stoelen hebben iets te weinig steun bij lange ritten
- Rijgeluid (ontbreken isolatie) gaat op lange ritten en slechter wegdek irriteren. Daar ga ik bij de nieuwe keuze beter op letten.

[Vervolg]
Begin 2015 gaat deze auto er weer uit, dus ik ben alweer voorzichtig aan het kijken voor een opvolger. Voor die tijd nog wel een update als er iets te melden is.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.