Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 0 km |
Vorige week heb ik mijn eerste Skoda opgehaald. Het is een Octavia Combi 1.2 TSI DSG Elegance Business uitvoering met als extra's : donkergetinte achterruiten, afneembare trekhaak, Bury CC 9060, stoelverwarming en dorpellijsten. Kortom een complete auto.
Keuze
Aangezien ik beslist een automaat wilde, kom je als snel bij een DSG, want dat is toch de beste variant. De Octavia 1.2 TSI was precies leverbaar toen ik mijn leaseauto moest bestellen. Wilde namelijk eerst voor de 1.4 TSI, echter de 1.2 TSI heeft maar 20% bijtelling en dat scheelde mij zo'n 90 euro netto per maand.
De Elegance Business met de extra's lag redelijk rond het leasebudget en daarom was de keuze snel gemaakt
Eerste indruk
De afwerking van de auto is prima. Er worden erg mooi materialen gebruikt. Het Columbus navigatiesysteem met 30 GB harddisk blijft een juweeltje. De ruimte is eveneens goed, ook voor achterpassagiers. De kofferruimte is zeer groot en makkelijk toegankelijk met een mooi afdekzeil.
DSG
De automaat is heerlijk. Wil je snel optrekken dan moet je een flinke dot gas geven, want als je rustig het gaspedaal intrapt, lijkt hij even te twijfelen. Handmatig schakelen gaat ook gemakkelijk maar daarvoor neem je geen automaat. Trouwens fijn in de file dat de auto langzaam vooruitrijdt. Ook met inparkeren hoef je alleen de rem te bedienen. De sensoren helpen je ook nog eens met piepjes en met een optisch beeld op het navigatiescherm.
Motor
Aangezien de Octavia 1.2 TSI er nog niet was in december toen ik moest bestellen, heb ik een handgeschakelde Yeti gereden. De motor viel niet tegen. Ook nu ben ik tevreden. OK, het is geen beul maar je kunt vrij snel optrekken. Zet je de DSG in de Sportstand, dan worden er flinke toeren gemaakt en krijg een fikse versnelling, ook wanneer je pakweg 100 km rijdt.
Zitpositie
Ik moet nog wel even wennen aan de zitpositie. De stoelen zijn vrij smal maar niet hinderlijk en er is voldoende (lende)steun.
Toch ben ik nog een beetje zoekende. Wellicht ook omdat je het linkerbeen niet meer hoeft te gebruiken.
Minpuntjes
- er zit een deukje in een rooster in het dashboard, maar dat zal de dealer gaan vervangen
- bovendien staat mijn stuur scheef, althans dat is de verwachting. Om rechtdoor te gaan moet ik een paar graden naar rechts sturen. Laat ik mijn stuur dan los, dan blijft de auto wel rechtdoor rijden. Ook hiervoor is een afspraak bij dealer gemaakt.
17 inch wielen
Heb voor het eerste 17 inch wielen (225 R45 17 - Bridgestone Potenza). Ik heb gelezen in een test dat dit prima 17 inch banden zijn. Maar ik moet wel zeggen dat deze banden behoorlijk wat geluid produceren. Daarentegen blijft de auto wel comfortabel en prettig geveerd. Insturen is wel iets zwaarder maar zeker niet onprettig. Muziek maar iets harder zetten dan maar ...
Onbekend
Op deze auto zit ESP met Hill Hold systeem. Ik heb eens een Passat gehad waar je dit middels een knop kon activeren, maar dat heeft deze Octavia. De dealer zegt dat de auto in N (neutraal) moet staan en dan hard(er) op het rempedaal trappen. Maar nee .. wat ik ook doe, op een helling rolt de auto naar achter. Zet ik hem in D (drive) dan rijdt hij gewoon weg. Ben dus nog op zoek naar de juiste informatie.
Pech
Na 4 dagen had ik al een aanrijding. Kreeg een tikkie achterop, waardoor de bumper is beschadigd. Jammer .. zo net nieuw.
Trekhaak
De afneembare trekhaak is echt fantastisch. Zonder haak zie je helemaal niets onder de bumper. De stekkerdoos (zowel 7 als 13
polig) klap je op zij en is onzichtbaar.
Ik zal mijn review bijhouden en tzt ook een foto uploaden.
Nieuwe update
- 4.200 km
Zoals beloofd een nieuwe update na 4200 km. De Octavia rijdt heerlijk. Aan de rijgeluiden van de banden ben ik inmiddels gewend. Op de snelweg een heerlijke reisauto maar pas op want je zit zo aan de 135 km terwijl denkt iets harder dan 100 te rijden.
Het verbruik valt tegen. Gemiddeld 1 op 12,5, waarin ook best veel snelweg. DSG rijdt natuurlijk prima maar bij 63 km rijdt hij al in de 6e versnelling. Als je bv een lage drempel pakt (zeg met 50 km) dan staat de DSG in zijn 4. Geef je na de drempel gas dan zijn er 2 mogelijkheden : bij flink gas schakelt hij terug naar 2 en krijg een vervelende stoot in de rug. Met weinig gas blijft hij in 4 en trekt dus zeer langzaam op. Overigens gaat dit ook op bij flauwe bochten. Soms biedt de sportstand uitkomst want die geeft behoorlijk meer pit (en een sportief uitlaatgeluid).
Bovendien kun je de DSG iets helpen door het gas iets los te laten, dan kiest hij vaak ook een hogere versnelling waardoor je bij versnelling 5 en 6 snel door naar 7 stroomt. Alleen wenselijk wanneer je natuurlijk niet de behoefte aan de extra power hebt.
Helaas staat mijn stuur nog steeds niet helemaal recht. De dealer heeft hem wel iets aangepast maar ben nog niet tevreden. De reactie van de dealer :"hier komen normaal gesproken mensen niet voor terug", vind ik niet terecht. Als ik het stuur loslaat heeft de auto een afwijking naar links maar mijn stuur staat dus iets naar rechts. Nou goed ... ga gewoon weer een nieuwe afspraak maken.
De trekkracht met een aanhanger is redelijk heb mijn caravan (1200 kg) over een geringe afstand verplaatst. Op vlakke weg geen problemen, maar ik verwacht dat hij in de bergen zal moeten werken.
6500 km verder
De teller staat nu op ruim 6500 km na iets meer dan 2 maanden. Het lijkt of ik steeds meer ga rijden. Verbruik inmiddels gemiddeld 1 op 13,5. De auto is inmiddels voorzien van tuning waardoor de pk's oplopen naar 132 (ipv 105) en hij 215 Nm levert (ipv 175). Wat een verschil. Qua cijfers is hij nu sterker dan de 1.4 TSI. Het turbogat ben ik nu kwijt en dat is heeeel prettig.
Mn met inhalen is dit prettig. Omdat de DSG al bij 45 km in de 5e versnelling zitg, kun je je voorstellen dat plots versnellen even tijd vraagt. Nu niet meer. Bovendien heb ik ook het gevoel dat de schakelmomenten iets ander liggen waardoor deze nog soepeler verloopt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.