Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.2 TSI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Eerste indrukken 1000 KM
- 1.020 km
Hallo,
Graag wil ik hier mijn ervaringen achterlaten van mijn nieuwe Octavia 1.2 TSI Elegance combi.
Ik heb de auto gekocht na 3.5 jaar in een Octavia HB 1.9TDI te hebben gereden. Doe beviel goed qua auto maar het was tijd voor een andere, ook omdat ik verwacht dat diesel steeds meer in het verdomhoekje zal komen.
Ik heb bij deze auto wederom gekozen voor een komplete uitvoering, de elegance. Omdat dit een prive auto betreft had het niet zoveel zin om een business edition te kopen, die is voor de partikulier minder interessant. Het meeste belangrijke zit er bij deze auto op en aan.
Verder heb ik gekozen voor de kleur Storm Blue met beige interieur, wat een erg chique kombinatie vormt. Verder 16"LM en donkere achterruiten. Zie de foto(S) en oordeel zelf of ik gelijk heb.
In de eerste week dat ik de auto nu heb vallen een paar zaken op in vergelijking to de vorige O2:
allereerst natuurlijk de motor, wat een zaligheid !
Totaal geen trillingen, een zijdezachte loop, vrijwel geruisloos en veel meer kracht en snelheid dan de typering 1.2 doet vermoeden. iedereen die nog twijfelt over deze motor: ga een proefrit maken en je bent gelijk om.
Het uiterlijk lijkt niet zo veel veranderd na de facelift maar er is toch best veel veranderd, ook onderhuids. Het zit hem dan in de details als de coming/leaving home verlichting die nu langzaam aan en uitgaat, de inklapbare buitenspiegels etc. Er is veel meer veranderd dan het lijkt, meer doordacht lijkt het wel. Ook de stoelen zitten beter dan in de vorige versie, vooral de rugleuning bevalt mij beter.
ook het rijden is er flink op vooruit gegaan. Misschien omdat de auto met deze motor 100 Kg lichter is dan de vorige, maar sturen, wegligging en vering zijn toch weer strakker dan de vorige. misschien dat er toch wat eigenschappen van het golf VI onderstel richting skoda zijn gegaan ?
Schakelen moet ik nog een beetje aan wennen, maar gaat vrij licht, soms haakt de pook een beetje maar ik denk dat dat met de tijd soepeler zal gaan.
Misschien ook nog leuk om te vermelden is dat ik de dealer gevraagd had of er misschien Conti banden onder zaten bij aflevering omdat ik die altijd lekker vind rijden, maar dat was niet te voorspellen. Tot mijn verbazing zitten er nu zelfs Sport-Contact2 banden onder ! Pluspuntje voor de importeur !
Verbruik is tot nu toe, bij een normale rijstijl gemiddeld 6.0/100 (1 op 16,7) wat natuurlijk heel goed is voor zo'n forse auto.
Tot zover , als ik wat meer kilometers gemaakt heb zal ik een update plaatsen.
Na 3 jaar ingeruild
- 67.000 km
Beetje laat, maar dan toch meer even een update / eindverslag.
Na 3 jaar heb ik de Octavia ingeruild voor een Seat Leon 3.
Er was niets mis mee hoor, maar ik wilde wel eens een auto die niet zozeer gebaseerd is op rationele keuzes.
En dat is de Octavia: Alles aan deze auto is goed: Het uiterlijk is goed, het rijgedrag is goed, het verbruik is goed, betrouwbaarheid is goed etc, maar ik wilde nu eens iets anders. Lees: minder saai.
In het begin vond ik de vering/demping nogal aan de harde kant, maar dat werd wel beter na 2 jaar.
De ruimte in deze auto is natuurlijk zijn grote pluspunt, en dat zal ik wel af-en-toe eens missen.
Verder heeft de techniek mij nooit in de steek gelaten, buiten de bekende problemen met de distributieketting, die is onder garantie vervangen.
Ik ben dus erg tevreden geweest met de Octavia, behoudens dat het geen opvallende of echte rijdersauto is.
Maar daarom heb ik ook nu de Leon :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.