Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline (2010)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline (2010)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf41.200 km
KM-stand laatst45.091 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De proefrit en aanschaf

  • 41.200 km

Sinds iets meer dan een half jaar hebben we gezinsuitbreiding en dan merk je al gauw dat de bagageruimte ineens belangrijk wordt.
Onze vorige auto was een Citroen Xsara hatchback en alhoewel deze toch wel wat bagageruimte heeft, was het elke keer passen en meten om de kinderwagen met reiswieg en boodschappen achterin te krijgen.

De afgelopen maanden zijn we dus rustig op zoek gegaan naar niet al te oude tweedehands stationwagons. Ons maximum budget (incl inruil) lag op ongeveer € 20.000,-. Voor dit bedrag wilden we wel genieten van moderne technieken (bv de kleine turbo motoren), nieuwe snufjes (regensensor / parkeersenoren, ingebouwde navigatie etc), lage kilometer stand (max 40000km) en natuurlijk flink wat bagageruimte.

Veel merken hebben leuke modellen, zoals bijvoorbeeld de Renault Megane Estate (130TCE), Seat Altea XL (1.2 en 1.4 TSI), Skoda Octavia Combi (1.2 en 1.4 TSI) en Volkwagen Golf Variant (1.2 en 1.4 TSI). Al deze modellen beschikken over de moderne kleine turbo moteren, die toch onze voorkeur hebben. De nieuwe Ford Focus en Opel Astra (beide met nieuwe motoren) zijn helaas te nieuw en tweedehands nog veel te duur.

Ongeveer 3 weken geleden zagen we een leuke tweedehands Skoda Octavia Combi 1.2TSI Ambition Businessline (handgeschakeld) bij de Skoda dealer in de buurt. Aangezien deze 1.2TSI op papier (PK's) toch net iets minder krachtig is dan de 1.6 van mijn oude Citroen Xsara, was ik erg benieuwd hoe erg dit te merken zou zijn.

Bij de dealer kreeg ik gelijk de sleutels mee en mocht ik rustig de tijd nemen voor een proefrit. Wat mij opviel is dat met zeer weinig motorgeluid (en toeren) deze 1.2TSI toch vlot accelereert.
Tijdens de proefrit (stukken bebouwde kom en snelweg) is er geen enkel moment geweest dat ik vond dat hij minder presteerde dan mijn oude Xsara. Daarnaast was de versnellingsbak een verademing, wat schakelt deze 6-bak licht! En over de ruimte binnen heb ik niets te klagen; met mijn 1.93m hoeft de stoel niet eens in de achterste stand, dat is wel wat anders dan in de Xsara.
De stoelen zitten anders (harder) dan die in de Xsara, maar zeker niet slechter.
Wel merkte ik dat er tussen het optrekken in z'n 1 en dan doorschakelen naar z'n 2 er soms een soort gat valt, maar als hinderlijk heb ik dit niet ervaren.

Teruggekomen bij de dealer hebben we toch eens gevraagd wat onze oude auto zou opbrengen bij inruil. In eerste instantie was dat (standaard?) een vrij laag bedrag, maar na wat langer onderhandelen heeft de verkoper ons uiteindelijk een zeer aantrekkelijk aanbod gedaan (veel hogere inruilprijs). Dat aanbod hebben we geaccepteerd, waarna we 2 weken mochten wachten op de aflevering.

Eerste gebruikservaringen na +/- 3000 km

  • 45.091 km

Na iets meer dan 3000 km met mijn Octavia Combi te hebben gereden, ben ik nog steeds zeer tevreden.
Vooral het verbruik, het geluidsniveau en de enorme ruimte bevallen uitstekend.
Voor de aanschaf van de Octavia had ik wat negatieve uitlatingen gevonden over het Amundsen navigatie systeem. De afglopen tijd heb ik deze veel moeten gebruiken en dit is tot nu toe altijd zonder problemen gegaan. Persoonlijk ben ik dus erg tevreden met mijn Amundsen.

Als ik toch iets mindere punten moet aangeven, zijn dat het relatief hoge verbruik in de stad (vooral bij veel rode stoplichten) en dat de auto op sommige hobbelige wegen de neiging heeft om te gaan stuiteren (niet heel hinderlijk, maar wel voelbaar).

In december 2011 is mijn Skoda naar de garage geweest (voor een terugroep actie), waarbij de distibutieketting is vervangen.
Alle kosten waren uiteraard voor de garage betaald (incl leenauto).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.