Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline (2010)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline (2010)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst101.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 3.500 km

Na de keuze om ipv kilometervergoeding een leaseauto te gaan rijden moest ik nog een auto kiezen. Na wat overleg met werkgever mocht ik met jaarlijks 30.000 km eigenlijk alleen diesel of hybride rijden.
Toen bleek dat diesel bij deze km per jaar nog erg duur is uiteindelijk toch werkgever overgehaald ik een zuinige benzine auto mocht gaan rijden. (lagere lease, lagere bijtelling etc.)

Omdat we ook onze 1e baby hebben gekregen moest het een auto worden waar we ook de kinderwagen e.d. makkelijk mee konden nemen. Tevens moest hij groot genoeg zijn om eventueel op kampeervakantie kunnen met alle bagage zonder skibox, aanhangwagen etc.

Obv beschikbaar budget o.a. gekeken naar:

Toyota Prius:

lelijke bekleding, erg wennen aan continue geloei van de motor door CVT, die viel redelijk snel af, mede door relatief kleine kofferbak, al met al niet mijn ding.... en in bijtelling & lease weinig goedkoper dan octavia door hogere aanschafprijs

Honda Insight:

Playmobilauto, niet mijn ding

Honda civic hybrid:

Kan een leuke auto worden met een paar leuke velgen, sportpakket etc, maar klein kofferbakje en geen neerklapbare achterbank, niet erg praktisch

Kia Ceed Wagon:
Ben niet zo'n koreafan, vind die dashboards op een of andere manier niet mooi....

Golfstation:
Toch stuk duurder dan Octavia, die achterlichten...Iedereen rijdt al golf...Als ik geen kinderen had en de ruimte niet nodig had, misschien toch wel voor gekozen :)

Megane Break:
NIet als 20% procent auto leverbaar op benzine, wel mooie en leuke auto...

Ford Focus:
Alleen ouderwetse benzinemotoren, dan maar die Tsi :)

Peugeot 308Sw:
Die achterkant vind ik zo lelijk :)

Uiteindelijk door positieve ervaringen met VAG (Diverse Golfs, Leon) toch maar naar de skodadealer... Nieuwe octavia ziet er door RS-achtige bumpers tegenwoordig toch wel leuk uit en is binnen beschikbare budget goed aan te kleden / uitgerust en heeft m.i. een mooi interieur (je kunt het ook saai noemen, maar ik vind het wel mooi :))

Ik had nog wat twijfels bij de 1,2tsi zeker omdat ik in mijn Leon het koppel 240nm van de 1.9 tdi gewend was. een Proefrit met Yeti met die motor viel niet tegen en uiteindelijk de gok maar genomen. (tijdens keuze was octavia nog niet leverbaar met deze motor).

Uiteindelijk besteld:
Octavia Combi 1,2 tsi ambition businessline (Handgeschakeld, 6v)
Antracite grey metallic
Opties:
volwaardig reserve wiel
elektrische ramen & extra spiegels achterin
16" velgen (helaas beetje extreem veel extra kosten in lease bij 17" velgen)
Parrot carkit
Winterbanden (worden op dezelfde velgen gelegd als de zomerbanden)

Deze is standaard uitgerust met o.a.
climate control
regensensor
park distance control met weergave op display navigatie
Cruise control

Wat ik beetje mis zijn elektr. inklapbare spiegels?!

Veel mensen keken raar op bij de keuze voor 'n skoda, maar nu ze hem hebben gezien en gereden zijn de meesten toch wel positief over de motor, kleur, afwerking, admundsen systeem etc.

Ondertussen auto paar werken in bezit.
Auto bevalt GOED :)

De 1,2 tsi heeft wat moeite om de octavia op gang te brengen in 1e versnelling, als je eenmaal rolt en de turbo komt erin trekt hij eigenlijk prima in elke versnelling. Maar dat 1e stukje blijf ik wat moeizaam vinden.

Motor

Auto is zeker tov Leon tdi lekker stil en draait lekker weinig toeren. Motor pakt ook goed op in hogere versnellingen bij lagere toerentallen. Misschien net wat minder fel dan de tdi, maar ik heb niet het idee dat ik met deze motor veel te kort kom. Vraag me wel af hoe de auto bijvoorbeeld in de bergen rijdt als je wat meer vermogen nodig hebt dan in het vlakke NL....

Verbruik vind ik met zo'n 6,3 á 6,5L per 100km goed. Merk wel dat het verbruik oploopt als je bijvoorbeeld een lange tijd op de snelweg rijdt met ongeveer 130.

wegligging

Wegligging is wel OK, lange doordraaiers e.d. gaat prima, maar bij korte bochten merk ik toch dat dat met de Leon lekkerder ging. (Leon gleed voor m'n gevoel minder snel over z'n voorbanden en gaf meer gevoel in stuur) Bij een bocht met een sleuf in het asfalt voel je de auto wat opzij "dribbelen". Drempels kun je daarentegen stuk harder nemen met octavia dan met de Leon. Dat is weer stukken comfortabeler. Toch mis ik nog weleens het bochtengedrag van mijn Leon..

Ruimte
Kofferbak is gigantisch (1 van de redenen om de auto te kiezen voor mij :). Bak kinderwagen en onderstel kunnen naast elkaar liggen en dan hebben we nog rest voor de rest van de bagage.
Maxicosi past ook makkelijk op achterbank zonder dat hij tegen de voorstoelen hoeft te staan.

Verlichting
Als je lichten niet branden, gaat automatisch de dagrijverlichting branden (op de plek van de mistlampen).
Ben er nog niet uit wat ik hiervan moet vinden :)

Problemen
Ik heb al een paar keer een melding gehad van een kapot stadslicht voor. Maar na een tijdje verdwijnt deze melding weer en brandt het lampje gewoon. Lampje lijkt zelf te bepalen wanneer het werkt... Heb al wel gekeken, maar volgens mij is het een heel gedoe om die zelf ff te verwisselen :(


Ik zal deze review af en toe weer updaten als er wat bijzonder is te melden en nog eens uitzoeken hoe je foto's kunt uploaden.

10000 km en een beetje

  • 1.000 km

ondertussen is de teller de 10.000 km gepasseerd.

1 keer foutmelding in scherm admundsen (= radio, nav. etc)
Wrong FGS bij inschakelen achteruitversnelling is ondertussen weer verdwenen, niemand weet echter wat het is.
Kan me er ook niet echt druk om maken, waarschijnlijk 1malige error?

SD kaart met mp3's pakte radio niet, zit nu groot sd kaartje in met micro sd voor navi. WErkt systeem alleen met deze kaartjes???

Stadslichtje stuk, moet koplamp deels gedemonteerd worden. NOg geen zin en tijd voor gemaakt. (is toch maar zo'n klein "fietslampje") Foutmelding in display en gloeilamp tekentje in dashboard begint te irriteren :)

Olieverbruik = geen

Brandstofverbruik over 1e 10.000 km zo'n 6 á 6,3L per 100 km. (geen dsg, maar H6)

Ik word nogal verkouden van airco dus die staat meestal uit. Als hij aanstaat lijkt het soms wel of motor wat inhoudt bij flink accelereren.



Weekendje in Sauerland geweest. Op de autobahn was het redelijk druk, maar auto rijdt met gemak >160km p. uur en deze snelheid wordt ook binnen acceptabele tijd bereikt. Daarna is de fut er wel beetje uit in 6e versnellig iig, na wat aandringen 180 (slechts ongeveer 4000? rpm in 6),

Auto blijft ook bij deze snelheden stil en ligt m.i. best goed op de weg. In de heuvels van Sauerland ook nog vermogen, moet wel wat meer roeren in de fijne 6 bak.

Grote kofferbak blijft groot pluspunt van de auto.

Wegligging OK (16"), maar met Seat Leon was het meer fun en wat meer gevoel zeker bij scherpere bochten...

In het najaar hebben we nog een keer wat langer vakantie, wil eigenlijk wel keer wat verder weg met de skoda, maar misschien wordt het toch een vliegreisje richting wat zonnige mooi weer bestemming.



Al met al bevalt auto prima!

Winterklaar :)

  • 16.000 km

Inmiddels is km stand zo'n 16.000 km.

Verbruik tot nu toe over 16.000 km gemiddeld 1:16,0

Problemen:

Navigatie bij dealer gereset omdat ik geen bestemmingen meer in kon geven.

Af en toe nogsteeds problemen dat bij het schakelen van achteruit naar vooruit het volume van de radio (Admundsen) laag blijft.
Bij dit probleem moet je eerst stil gaan staan auto in achteruit en dan weer in vooruit, eventueel herhalen en dan is het opgelost :S


Achterwisser veegt al sinds aflevering een stuk van achterruit niet goed schoon. NOg niets mee gedaan, wel irritant, veeg zit op ooghoogte. Blad en ruit al diverse keren bij autowassen extra schoongemaakt, heeft niet geholpen. Hoop niet dat het aan bolling van achterruit ligt.

Wegligging vind ik nogsteeds wat matig bij korte bochten...

Achteraf spijt dat ik geen stuurwiel heb genomen met volumeregeling. Ik moet net beetje uit stoel komen om radio te bedienen...


Ondanks deze paar kleine dingen bevalt auto prima!

Ondertussen winterbanden gemonteerd op de originele velgen. mocht van Leasemaatschappij alleen bridgestone blizzak kiezen. Weet niet of dat echt zo is, maar geen zin om het uit te zoeken.

Auto rijdt niet noemenswaardig anders op deze banden (zelfde bandenmaat als goodyear banden af fabriek (16")


Na de winter weer een update als er tussendoor niets bijzonders te melden is :)

1e jaar voorbij

  • 28.000 km

Inmiddels auto ruim 1 jaar in bezit.

Onlangs auto weer terug op de originele zomerbanden gewisseld.

Winter zonder problemen verlopen, alleen een keer een lampje vervangen in achterlicht.

1e beurt is uitgevoerd na bijna 30.000 km, moet nu alleen alweer over 15.000 km terugkomen??? Klopt dit wel?

Heb nooit olie bijgevuld, peilstok gaf het hele jaar door ruim boven minimum aan.

Topsnelheid ligt rond de 190km per uur op teller van mijn exemplaar. Boven de 160 is de fut wel uit het blok. Na lang aanhouden en veel geduld en ruimte bereik je eventueel topsnelheid.

Paar zakelijke ritten in buitenland gedaan. Auto rijdt zonder bepakking ook prima in heuvelachtig landschap. Vraag me alleen af of vermogen voldoende is bij volle bepakking en wat meer passagiers heuvelop. Misschien van de zomer maar eens proberen als we niet gaan vliegen.

Op zich bevalt motor en auto prima, maar ik las dat op de autorai de 1,4 tsi met 20% bijtelling werd geintroduceerd. Als ik de auto nu opnieuw zou mogen bestellen zou ik waaarschijnlijk toch voor de 1,4 tsi gaan met 20% bijtelling.

Navigatie van radio Admundsen is traag en af en toe de weg kwijt. Verder werkt radio etc. wel ok.

In interieur en exterieur na een jaar nog weinig slijtage plekken oid.

Verbruik is over het afgelopen jaar zo'n 6,3L per 100km. (rijd meestal zonder airco, want daar word ik ontzettend verkouden van :S)
Meestal ga ik na zo'n 700 á max 800km weer tanken.

Bij lange stukken 140+ in IV ligt verbruik zo richting 7L per 100km

Kom de laatste tijd wel ontzettend veel skoda octavia's tegen onderweg :)

Nog wat vragen... (nog geen tijd gemaakt om het uit te zoeken :))

Op boordcomputer (MFD) kan ik iets oproepen van speedwarning. Geen idee wat dit is????

Bij ingeschakelde navigatie kun je boordcumpter (MFD) oproepen door langer in houden knopje, je komt dan in een menu, maar hoe kun je dan verder in het menu selecteren???

update 45000km

  • 45.000 km

Inmiddels staat km teller op 45.000 km en liggen opnieuw de winterbanden er weer onder.

Heb wat probelemen gehad met stotterende motor.
Auto bij dealer geweest voor diagnose maar niets gevonden.

Verder trilling - resonantie verholpen tijdens hetzelfde garagebezoek. Dat was een of andere slang die ergens tegenaan trilde.

stotteren is waarschijnlijk gevolg van slechte benzine. Tank tegenwoordig meestal shell (octaan 95)en sindsdien alleen nog een keer gestotter in Frankrijk gehad op vakantie. (euro 95 getankt bij leclerc)

lijkt er op dat de tsi dus wat kieskeurig is met benzine, is echter mee te leven.

Tijdens vakantie bewijst mega kofferbak elke keer weer z'n nut. Alles paste in de auto inclusief kinderwagen, kinderstoeltje etc.
ook bij bezoek aan ikea, bouwmarkt blijft het ideaal. Ook het skiluik is erg handig voor vervoer van lange voorwerpen :)

Met de heuvels op auto route in 6e versnelling en cruisecontrol op 140-150 merk je wel dat motor af en toe wat moet werken om heuvel op te komen en snelheid vast te houden. (verbruik rond 1 op 13)(2 volw, 1 baby) geen dakkoffer, geen aanhangwagen.

auto heeft rond de 30.000 beurt gehad. niets bijzonders, volgende ronde is bij 60.000 of als service interval eerder aangeeft.

Auto bevalt nog prima, maar als ik hem opnieuw zou moeten bestellen dan zou ik er de sunset achterruiten bij bestellen en multifunctioneel stuurwiel en ondanks goede ervaringen met 1,2 misschien toch 1,4tsi voor iets meer vermogen / fun vanuit stilstand.

Blijf het vermogen bij wegrijden in 1e versnelling wat mager vinden als je niet gelijk wilt doortrekken, maar gewoon doorschakelt naar z'n 2 bij 2500 - 3000 rpm

Al met al nog steeds totaal geen spijt van de keuze voor de octavia met 1,2 tsi. Prijs - kwaliteit is prima.

Als je echter geen grote kofferbak nodig hebt / niet belangrijk vindt, zijn er wel andere leukere / spannendere alternatieven qua design en rijden...

Problemen... :(

  • 49.000 km

bijna de 50.000km bereikt maar helaas wel problemen....

EPC storing...uit springt in noodloop en levert totaal geen vermogen. Auto keer opnieuw gestart en probleem verholpen.

Dag later hetzelfde probleem. Opnieuw starten hielp niet. Was bijna thuis dus laatste 3 km door bebouwde kom in noodloop. (Valt niet mee om beetje op snelheid te komen, zo'n 1200 zonder meewerkende turbo is dan echt te licht.)

Volgende ochtend deed auto het weer met normaal vermogen alleen bleef lampje motoruitlaatgassen branden. Auto bij dealer neergezet voor uitlezen storing...

Conclusie Turbo vermoedelijk defect!! Deze is 1 dag later onder garantie vervangen.

Had ook raar geluid van paar seconden bij koude start.

Bij het vervangen van Turbo is ook gelijk de distributieketting vervangen. (interne terugroep actie van PON, zelf nooit bericht over ontvangen)

overige kleine storingen:

In 1 weekend 2 kapotte dimlichten...Niet zo handig als je maar 1 reserve hebt. Bovendien moet linkerkoplamp gedemonteerd worden voor een lampen wissel.

Auto is voorzien van longlife olie. Interval zo'n 30.000 km. Maar tussen door moet er wel wat olie bij.

Nu weer paar honderd km gereden met nieuwe Turbo. Auto rijdt weer prima en geen geratel meer bij starten.

Al met al nog steeds wel vertrouwen in de auto, maar op internet toch wel gelezen dat er wel meer mensen met een 1,2 tsi een nieuwe turbo hebben gekregen...

Bij de beurt van 60.000 weer een update of eerder als er weer bijzonderheden zijn.

problemen vervolg

  • 51.000 km

helaas toch weer een update ivm problemen.

Auto weer in noodloop. Gelukkig wederom vlakbij huis. Volgende ochtend naar dealer gesukkeld (met zo'n 40 km p. uur)

Conclusie:

Auto rijdt op 3 cilinders. Oorzaak onbekend. Na overnachting bij de dealer ivm probleem zoeken en onderdelen is het probleem opgelost.

Vervangen: bobine, bobineblok, bougiekabels. (Geen factuur gezien ivm leaseauto)

Dealer alles netjes opgelost, auto rijdt weer prima!

Hopelijk blijft de octavia het nu goed doen....?! to be continued :)

60.000 beurt

  • 59.000 km

Auto doet het sinds oplossen laatste problemen nog steeds zonder problemen.

Auto heeft onlangs 60.000 km beurt gehad, weinig bijzonderheden, bougies vervangen. Na melding over storing radio ontvangst is gps antenne vervangen wegens problemen met vocht?

Had problemen met radio ontvangst, heb echter nog niet het idee dat het na vervangen antenne veel beter is geworden.

Dealer meldde ook weer wijziging aan turbo, maar kon niet uitleggen wat er nou precies is gebeurd. 1 of andere modificatie met een plaatje ergens tussen??

Op naar de 90.000 km....

70.000

  • 70.000 km

70.000 km.

Technisch geen mankementen, auto draait alleen bij starten af en toe even 1200 tpm en zakt vervolgens tot rond de 900. Dat hogere toerental was "vroeger" niet.

Weer terug van zomervakantie. Ondertussen 2 kinderen en alle bagage kan tijdens vakantie gewoon in de kofferbak incl. kinderwagen.

Gebrek aan trekkracht onder ongeveer 2000 tpm blijft af en toe wat irritant. Verder is koppel en vermogen wel ruim voldoende om met dagelijks verkeer mee te komen.

Prima auto voor woon-werkverkeer en ritten met het gezin, maar funfactor is niet zo hoog :)

eind in zicht

  • 90.000 km

ondertussen heeft auto van de week 90.000km beurt gehad.

weinig bijzonderheden, remblokken voor zijn vervangen en verder de standaard zaken.

Paar maanden geleden is de dakantenne nogmaals vervangen ivm wegvallen gps-signaal.

Agv water schijnt dit wel vaker voor te komen.

Auto bevalt nog goed, weinig bijzonderheden.

Van de zomer nog een keer op vakantie met deze octavia en in de herfst loopt het leasecontract af.

Als de 14% octavia combi nog tijdig leverbaar/bestelbaar wordt is dat een goede optie. Anders wordt het waarschijnlijk een megane estate dci gt line.

Omdat ik misschien in de toekomst toch een keer iets achter mijn auto wil hangen en wat ruimte wil houden zijn de focus, auris, prius, V40 al afgevallen.

Al wel proefgereden met nieuwe octavia. Die rijdt toch wel strakker dan huidige... :)

eind in zicht

  • 100.000 km

We zijn zo goed als bij de 100.000 km.

Auto nog steeds probleemloos. Nog een keer naar Zuidfrankrijk met volle bepakking geweest.
Geen probleem bij langtijdig 140+ op cruise control verbruik rond 1:13 met volle bepakking.

Geen kraakjes en andere problemen. Wel heb ik het idee dat m'n banden zijn gecupped oid. Want die maken ondertussen eigenlijk veel te veel lawaai.
Rijd nog steeds op originele 1e banden die nu ook zeker voor wel min of meer aan vervanging toe zijn. Winterbanden waren ook ver op. Ivm eind leasecontract laat ik het verder maar zitten en rijd ik contract uit op deze banden.

Verbruiksmonitor ook even update ingevoerd.

Nog een paar weken en dan is het contract afgelopen en "krijg" ik wederom een octavia combi, maar nu toch maar de iets pittigere 1,4 tsi besteld en luxere elegance businessline uitvoering.

daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

  • 101.000 km

na 3,5 jaar en ruim 100.000 km auto ingewisseld voor nieuwe octavia (lease)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.