Skoda Octavia 1.8 TSI Ambition (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.8 TSI Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
eerste ervaringen
- 150.000 km
Na enkele minder positieve ervaringen met onze vorige auto, een Audi A3, heb ik gekozen voor de aanschaf van een gebruikte Skoda Octavia.
Belangrijkste afwegingen bij de aanschaf van deze auto waren: krachtige en zuinige benzinemotor, een trekhaak, voldoende koppel en gewicht voor het trekken van de paardentrailer, een niet al te hoge aanschafprijs, 6 maanden garantie en de verkopende dealer is dicht bij huis mocht ik een beroep moeten doen op garantie en service.
Het betreft een ex-lease auto met een kilometerstand van 140.000 bij aanschaf. Uit de onderhoudsgeschiedenis bleek dat de welbekende tsi-motorproblemen ook aan deze auto niet voorbij zijn gegaan: bij kilometerstand 60.000 was de complete motor vervangen door de lease-maatschappij. Voor mij was dit een prettige bijkomstigheid want dit betekende dat ik een auto kocht met een motor die 60.0000 kilometer minder heeft gelopen dan de kilometerteller aangeeft.
Inmiddels heb ik enkele maanden gereden met deze auto en wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen.
De Octavia heeft een ietwat zakelijk en tijdloos onuitgesproken exterieur. Het meest opvallende kenmerk aan deze auto is de riante binnenruimte. Het is in feite een hatchback met het uiterlijk van een sedan. De kofferruimte is gigantisch groot, en deze kan nog groter gemaakt worden door de achterbank neer te klappen. Er ontstaat dan een aaneengesloten laadruimte van enorme proporties.
Een opmerkelijk punt vind ik de krasgevoeligheid van de lak, met name bij de portiergrepen ontstaan telkens krassen in de lak. Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt bij mijn vorige auto’s.
Ook mis ik een ruitenwisser voor de achterruit. Condensvorming op de achterruit levert gevaarlijke situaties op bij bijzondere verrichtingen.
De neutrale zakelijke vormgeving van de buitenkant is ook terug te vinden in het interieur. De klokken, het dashboard en de middenconsole hebben een nette strakke vormgeving zonder veel frivoliteit. In de middenconsole zit een mediaspeler met ingebouwde routeplanner van Amundsen. Helaas kosten de updates voor deze routeplanner een vermogen. Bovendien vind ik de routeplanner van Amundsen niet fijn in het gebruik. Ik mis regelmatig afslagen met deze routeplanner en met andere routeplanners is me dat nog nooit overkomen.
Over de radio niets dan goeds. De ingebouwde geluidsinstallatie heeft een erg mooi ruimtelijk geluid met redelijk veel bas en een logische bediening. Helaas zit er geen radiobediening via het stuurwiel in dit model. De duaal verstelbare airco werkt heel erg goed en heeft een eenvoudige bediening.
Ik vind de bediening van de handgeschakelde versnellingsbak niet zo prettig. De pook geeft behoorlijk wat weerstand bij het schakelen. Dat moet veel vloeiender kunnen.
De kwaliteit van de vloermatten is ronduit slecht. Deze zijn dun en ze vertonen erg snel slijtage.
De 1.8 tsi motor heeft 160 pk een een koppel van 250 Nm. Dankzij de turbo is er al vanaf 2000 toeren heel veel koppel beschikbaar en dat rijdt erg prettig. Omdat de auto slechts 1250 kg weegt is er meer dan genoeg vermogen beschikbaar. Snelle inhaalacties of rijden met een zwaarbeladen aanhanger: het is allemaal een peulenschil voor deze auto.
Als je sportief rijdt met deze auto is het gemiddelde verbruik 1:12. Als je op een beheerste manier rijdt is een verbruik van 1:14 ook haalbaar. Een gemiddeld verbruik van 1:14 voor een benzine motor met 160 pk vind ik bijzonder knap! Met de 2.0 fsi motor van mijn vorige auto die 10 pk minder had kwam ik niet verder dan een gemiddeld verbruik van 1:12.
Eerlijk gezegd vond ik de 2.0 fsi motor van VAG zonder turbo wel fijner rijden dan deze 1.8 tsi motor ondanks dat de laatste meer vermogen heeft en zuiniger is. Dat komt omdat de reactie op het gaspedaal door de tussenkomst van de turbo allemaal wat indirecter voelt. Ik kan het niet beter omschrijven helaas.
Het onderstel van de Octavia is een mooie balans tussen comfort en sportiviteit, waarbij de nadruk ligt op comfort.
De elektronische problemen die we met onze vorige auto ervaren hebben zijn ons tot nu toe gelukkig bespaard gebleven. Er zijn nog helemaal geen storingen geweest en we zijn heel tevreden over de Octavia. Ik zal in de toekomst regelmatig een update plaatsen om jullie op de hoogte te houden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren