Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance Businessline (2011)

autoreview

Skoda Octavia
Skoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia 1.4 TSI Elegance Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst211.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

andere auto :)

  • 105.000 km

Een golf IV uit 2001 had ik noodgedwongen aangeschaft in 2011 omdat de turbo uit de VW Jetta het begaf op 160.000. Ik rijd niet meer zoveel in m'n huidige baan, dus een reparatie a 1200,- aan een diesel had geen zin. Bijkomend: de 1.9 tdi lustte wel een slokje olie, motorolie wel te verstaan.

Op zich heb ik met plezier en redelijk kostenarm in de golf 1.6 rondgereden. Lampjes heb ik niet hoeven vervangen, terwijl het er wel eentje was uit de serie waar ze regelmatig kapot gingen. Maar toch, hij had niet veel gelopen en er dreigde een reparatie aan de remschijven en uitlaat plaats te moeten vinden; een kostenpost meer dan de dagwaarde.
Het hielp daarbij niet dat het interieur letterlijk uit elkaar viel: de harde plastics vielen van hun plaats af. Kortom, na een paar jaar was ik erop uitgekeken en er was geld voor een andere.

Lang gedubd, uiteindelijk zou het een Golf VI variant worden (een gefacelifte Golf V, maar toe maar). Totdat vriendlief achter het stuur ging zitten en de stoplichten niet zag bij kruisingen. Lage daklijnen zijn aerodynamisch vast goed, maar je hooft telkens draaien om te zien of het rood of groen is, is niet handig.

De Octavia 1.4 TSI combi elegance had dat probleem niet. 105.000 gelopen in 3 jaar tijd en zag er nog keurig uit.Ik had al een proefrit gemaakt en hij reed lekker, net wat groter dan de VW Golf.
Ondanks de elegance uitvoering, zit er geen navigatie in. Ziet er kek uit en vond jammer dat het er niet in zat, maar aan de andere kant: navraag leerde bij de meeste fabrikanten dat updaten ervan nogal een dure grap is, in elk geval veel duurder dan de TomTom kaartupdates. Rationeel was de tomtom houden dus de betere keuze.

Ik wilde eigenlijk een DSG, maar dan kwam je vaak bij de 105 pk 1.2 tsi uit. Nederland Bijtellingsland. Deze versie is een 1.4 tsi 122 pk en dat is soms echt wel lekker. De handbak schakelt lekker, dus is niet echt een probleem

Verder opvallend: de sportstoelen. Ik heb meerdere malen op de standaard stoelen vd octavia gezeten, en die geven geen steun. Van de leren exemplaren glijd je helemaal af. Destijds voor de eerste eigenaar een dure optie, maar mi voor iedereen een aanrader: veel steun.

opties: xenon verlichting, regensensor, parkeerhulp achter, sportstoelen, automatische verlichting, start-stopsysteem, 17 inch velgen

De garage, Jawes, deed een goed aanbod en de deal was daarmee rond. Een echte ouderwetse familiegarage, no nonsense, met goede service.

Wat zijn de pluspunten:
-binnenruimte, vooral ook verstelbaarheid voorstoelen
-bergruimte (nog wel eens vinden we opbergvakjes)
-sturing, motorvermogen, schakelen
-xenon verlichting, automatische verlichting, geluidsinstallatie
-regensensor en parkeerhulp achter
-start/stop werkt echt goed, slaat zeer snel aan
-rubber mat in kofferbak

Minpunten zijn er altijd:
-6 bak is fijn schakelend, maar korte verhoudingen. 50 km/u in z'n 5 is de bedoeling en dan schakel je je in de stad helemaal suf;
-bandengeruis en soms wat hobbelend weggedrag
-afwerking algemeen: het interieur ziet er in eerste instantie fraai uit, maar het is wel plastic en een stukje sierstrip vd schakelpook is bv er al af. De zachte materialen voelen wel goed aan overigens. Sla je een deur dicht, merk je dat het geen VW of Audi is. Kijk je bv onder de motorkap, is er geheel geen isolatie onder de kap aangebracht.

Al met al een degelijke auto, waar je dus op onderdelen merkt dat het net wat lager in de markst staat dan VW. Niet erg, wist ik toen ik eraan begon, maar bewijs wel gevonden.

bandengeruis opgelost

  • 116.000 km

Beste allemaal,

ik schreef al dat ik het hobbelende weggedrag en bandengeruis niet helemaal vertrouwde. De dealer gebeld die zeer netjes uitgebreid probeerde mondeling de diagnose te stellen, maar binnen twee dagen van harte bereid was ernaar te kijken. Dat is nog een service van Jawes.

Daar aangekomen stond er een gratis supurb als leenwagen te wachten, ook niet verkeerd.

Al snel bleek dat de achterbanden waren gecupt, wat alles veroorzaakte. Garage meldde dat ik er niet perse wat hoefde, maar het geruis wel over zou zijn met nieuwe banden.
Mij staat bij dat de octavia's van deze serie vaker in recensies gecupte achterbanden banden hebben. De garage bood aan opnieuw naar de uitlijning te kijken bij vervanging, met een nieuwe uitlijning obv fabrieksinstructie.
De 17'' bandjes zijn wel voor eigen rekening.

De nieuwe banden hebben het probleem opgelost inderdaad. Er stonden ook beetje b-banden op de achterwielen, dus nu overal gewoon weer conti's.

Ondertussen is de 12v aansluiting in de kofferbak ook hersteld. Geen enorm probleem, maar toch handig als het werkt.

Opvallend positief tenslotte: de 1.4 tsi verbruikt nauwelijks olie. Ik dacht obv van mijn VW-ervaringen dat ik de knetterdure longlife olie standaard maar mee moest nemen in de kofferruimte, maar na 15.000 km hoefde er niets bij!

Kan weer ff verder dus

einde octavia

  • 211.000 km

Heb nu bijna 5 jaar met de octavia gereden. Op zich heeft die me nooit écht in de steek gelaten, maar er kwamen steeds meer ongemakken aan het licht. Deels typisch VW-problemen, deels wat ik noem 'franse auto' kwalen, en die laatste had ik niet verwacht.

Zo liet de bekleden op de portieren los en brak het plastic(al)muniumlook op een aantal plaatsen, en kwamen er storingen die onjuist waren ('derde remlicht controleren', terwijl die werkte). Meest irritant was het alarm, dat soms ineens zonder aanleiding af ging. Had al eens een kabelboom die vaak was gerepareerd laten vervangen in de hoop dat het daaraan lag, maar nee, dat was het niet.
De stappenmotor ergens van de automatische airco bleef ook hangen, wat tot een mega-irritant geluid leidde als je optrok met de airco aan.

De 1.4 TSI had al eens een andere ketting gekregen (haha, natuurlijk), maar zou bij 220.000 weer aan de beurt zijn. De turbo bleef tevens 'hangen', bij opspoelen en laatst een aantal keren bij terugzakken. Was wel eens een goedje door de garage bij gedaan, wat tijdelijk hielp. Maar ik zag de bui al hangen...mijn jetta 1.9 tdi kwam ook zo aan zn einde.
Olieverbruik is met datzelfde goedje trouwens wel weer normaal geworden, 1 liter per 8000km ongeveer.

Maar dat alles leek eraan te komen, toen plots het koelwater verdween. eerst zachtjes, later met halve liters tegelijk. Diagnose zou zijn kapotte waterpomp (die bij deze motor los op de multiriem zit, maar op een rotplek, zou dus duur worden), maar ik vermoed dat het kachelhuis problemen gaf omdat het water sneller wegliep met ventilatie /verwarming aan.

Ik rijd nu 25.000 per jaar, en had er geen zin meer in. Vermoed dat de koppeling ook matig was, net als de schokbrekers. Dat was ie niet meer waard.

Een handige man of vrouw kan hem vast nog jaren met plezier rijden. met de sportstoelen erin, xenonlampen, 6 speakers, autom. airco en veel ruimte: nooit vervelend geweest erin te rijden. met wat ie nog waard was, is mn bankrekening nu blij.

Op naar de volgende!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.