Skoda Kodiaq (2020)

autoreview

Skoda Kodiaq (2020)
Skoda Kodiaq (2020)Skoda Kodiaq (2020)Skoda Kodiaq (2020)Skoda Kodiaq (2020)Skoda Kodiaq (2020)

Signalement

Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst12.500 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Skoda, eerste SUV

  • 3.200 km

Eind januari was het zover, mijn eerste Skoda ophalen tevens mijn eerste SUV in bezit.

Hoe ben ik tot de keuze gekomen:
Het werd tijd te heroverwegen om of door te blijven rijden met mijn Volvo V70 D3 Limited editon met fijne 5 cilinder diesel met inmiddels 250000 km op de teller. Of de Volvo in te ruilen op een jongere auto. Of om een leaseauto te nemen gezien ik als ZZP een aanbod van mijn laatste opdrachtgever niet kon afslaan en in vaste dienst ben gegaan. Onder de streep kreeg ik de beste deal met inruil van mijn Volvo op een leaseauto.

Mijn werkgever (in 39 landen werkzaam) heeft een leaseauto lijst met benoemde auto's. De merken, types en uitvoeringen staan hierop en variëren regelmatig. De huidige lijst waar ik momenteel uit kon kiezen waren de VAG merken, BMW en Renault. Mijn collega's rijden in de vorige auto's van Toyota, BMW, Opel en Peugeot.
Mijn vrouw zit niet graag laag in auto's en we slepen regelmatig heel wat mee naar mijn schoonouders in het Oosten van Europa, dus comfort, hoge zit en ruimte waren belangrijke aanschafcriteria.
De meeste stationwagons zaten te laag van audi en bmw en een Passat hadden we al een keer naar tevredenheid gereden, maar het oog viel toch op een SUV.
De lijst bestond uit Renault Kadjar, BMW X3, Seat Tarraco. Volkswagen Tiguan Allspace en de Skoda Kodiaq.
In alle wagens proefgereden. De Renault viel af gezien de rijervaring, kwaliteitsbeleving en ergonomie mij het minst aanspraken. De Volkswagen veel duurder is dan de Seat en Skoda en qua rijervaring en beleving niet de betere is, zeker t.o.v. Skoda geen 9k meerprijs waard. De BMW reed overall het beste, de kwaliteitsbeleving is het hoogst, maar is veruit het duurst en het minst ruim. T.o.v. de Skoda ruim 23k duurder!!! Dat verschil is het zeker niet waard gezien zowel de Seat als de Skoda prima rijeigenschappen voor een SUV hebben. Dus Seat of Skoda. Mijn vrouw vond de Skoda mooier en het dashboard van de Seat iets te hoekig voor haar smaak, en ze is geboren in het land van Skoda, dus die keus was snel gemaakt. Daarnaast komen de Skoda's de laatste jaren goed voor de dag qua betrouwbaarheid, dus dat is ook mooi meegenomen.

Bestel ervaring dealer:
Een Skoda Kodiaq 2.0TSI 190pk 4wd Sportline Business besteld bij Pon dealer in Naarden. Op een trekhaak en trailer assist na, de meeste pakketten er wel op besteld voor zo'n 54k. Is veel geld, maar ik wilde perse een 4wd gezien ik ook in winters weer regelmatig door berggebieden in het buitenland rijd, en dat kost dus ook wat meer. Fatsoenlijke prijs voor mijn Volvo V70 D3 gekregen. Nu bleek na de bestelling eind oktober 2019 de 2.0TSI 4wd niet meer bestelbaar te zijn. Echter heeft de dealer zijn collega's van de importeur gebeld en ze konden er nog één reserveren. Daarbij zat ook het voordeel dat ik wel het gefacelifte model meteen kreeg en niet tot april 2020 maar tot 21 januari hoefde te wachten. Fijne service en garage.
Op 21 januari de auto opgehaald. Zeer fijn ontvangst van de dealer met een grondige uitleg over de auto. Mooi wijnpakket en nog een VW bus classic spaarpot als cadeau gekregen. Rijden maar. Nb. de dealer heeft nog netjes gebeld hoe de auto bevalt en of er nog vragen zijn.

De eerste rijervaring:
We leven nu in april wanneer ik dit schrijf en door veel zakelijke reizen per vliegtuig in januari en februari en de corona uitbraak heb ik veel minder gereden dan normaal. Met een ruime 3500 km op de teller toch mijn eerste ervaringen, gezien er niet veel km's bij zullen komen in april en wellicht ook mei.

Ergonomie:
De ergonomie van de auto is goed. Alle knoppen en functies zitten waar je ze verwacht als je veel Duitse en Zweedse auto's gereden hebt. De digitale schermen voor je en in het middenconsole zijn scherp en eenvoudig te bedienen. Het enige minpuntje hier, is dat er geen volumeknop meer is op de middenconsole. Wel op het stuur, maar dat is een kwestie van gewenning denk ik. Een overvloed van ruime opbergvakken en een dubbel dashboardkastje. Uitstekend zittende electrische sportstoelen met alcantara bekleding die volledig op mijn zitcomfort is in te stellen. De hoge zit en instap bevalt uitstekend. Op de achterbank een ongekende zee aan ruimte met verstelbare achterbank in lengte en rugleuning, plus verwarmbaar zoals ook de voorstoelen. Ondanks een groot panoramadak meer dan voldoende hoofdruimte (ik ben 1,83 meter). De kofferbak is gigantisch en kent praktische details als bruikbare haken (eindelijk een auto die dit goed heeft), opbergvakken, omkeerbare mat met op textielkant klittenband vastzet systeem wat top werkt tegen schuivende bagage. Uiteraard de paraplu's in de voorportieren en de ijskrabber bij brandstofklep en uitneembaar lampje in bagageruimte. Elektrische achterklep is in hoogte stelbaar, handig bij mij in de garage omdat de hoogste stand anders een lamp raakt. Onder de omkeerbare kofferbak mat vind ik de reguliere bodemafdekking met hieronder een volwaardig reservewiel, een klein minpuntje qua afwerking. Rond het gat waar je vingers doorgaan om de afdekking open te trekken mis je een afwerking van plastic of iets dergelijks. Ook blijft de afdekking niet openstaan (met gasveren) zoals bij bijv. de BMW X3. Daar zal het prijsverschil voor een deel, naast de merknaam, dan ook wel uit bestaan.

Rijden:
De auto is stil zowel op binnenwegen als op de snelweg voor zo'n hoge auto. Ik heb bewust voor de 19" velgen gekozen voor het rijcomfort en afrolgeluiden ipv de 20" en die bevallen goed. Ik vind ze ook top staan op de auto in brilliant silver.
Het meest opmerkelijke vind ik dat de auto qua wegligging meer lijkt op een grote station dan op een SUV. Het deinen en overhellen wat ik in een aantal SUV's van collega's en kennissen ken (Peugeot, Nissan, Mitsubishi) voel je hier niet of nauwelijks. Ik heb er dan wel ook dynamic chassis control met drive select opzitten en dat zou kunnen schelen wellicht.
De auto heeft 190pk en een dsg met 7 versnellingen die uitermate soepel schakelt en voldoende vlot is zowel bij het uit stilstand wegrijden als bij het inhalen op de snelweg. Wel dien je de voor een vlotte rijstijl de drive mode select in sport te zetten. In comfort, waar ik het meest gebruik van maak, duurt het terugschakelen en gas respons net een tikkeltje langer. In sport vind ik de auto voor binnenwegen net iets te straf en comfort is goed. Je kunt de auto ook naar eigen wens afstemmen indien gewenst.
Als je wat vlotter rijdt, dan lust de auto best een slokje. 1 op 9/10 is dan wel normaal. Rijdt je rustig dan haal ik 1 op 14/15 met gemak. Kwestie van bewust rijden dus.
De rij-assistentiesystemen (alles wat zo'n beetje mag verwachten en kan bedenken anno 2020) doen hun werk naar behoren. De adaptieve cruisecontrol werkt goed en de auto remt niet abrupt af bij invoegend verkeer of dergelijke. Daar had ik een paar jaar geleden met de Passat Variant GTE nog wel last van. Het is niet autonoom maar zoals het woord als zegt het assisteert daar waar nodig, en dat maakt het rijden wat comfortabeler.
Hoewel het een forse auto is, is inparkeren relatief eenvoudig. De parkeercamera geeft een helder beeld. Wanneer je vanuit achteruit naar voren rijdt duurt het soms een seconde of één tot twee totdat de parkeersensoren voor gaan piepen. Nu vertrouw ik altijd nog op mijn ogen, maar toch zou dit direct moeten gebeuren wat mij betreft.

Comfort:
De climate control werkt snel en goed. Het panorama dak is groot. Zelfs volledig open en op de snelweg zit je voorin mooi beschut uit de wind. De stoelen zitten goed met voldoende instelmogelijkheden. De stoelverwarming voor en achterin is snel op temperatuur. De portiervakken zijn groot genoeg voor een grote fles. De drankhouders in de middenconsole hebben een soort antislip waardoor je draaidoppen ook echt makkelijk kunt openen met één hand. Alleen wanneer je een fles hier hebt, kan de armsteun niet helemaal naar voren. Niet erg, voldoende steun over, maar toch. De draadloze oplader voor de telefoon werkt goed, ook met een hoesje om je telefoon en is makkelijk bereikbaar om de pook van de automaat heen.

Conclusie na zo'n 3500 km. Fijne comfortabele SUV die mij tot nu toe prettig verrast als eerste Skoda en SUV en die ik er in Sportline Business uitvoering ook nog wel aantrekkelijk uit vind zien. Geen grote minpunten tot nu toe of zaken waar ik mij echt aan erger. Jammer dat ik er nog niet zoveel in heb kunnen rijden.

Fijne reiswagen

  • 12.500 km

Helaas door de covid19 dit jaar niet zo heel veel km hoeven te maken. Heb er nu iets meer dan 12500 hele fijne km's op zitten. Ben in de nazomer, voor de tweede covid19 golf, nog even met het gezin op vakantie geweest naar het Zwarte Woud in Duitsland met vandaar uit uitstapjes naar Zwitserland en Frankrijk.

Wat valt op:
Geen technische problemen of tussentijds onderhoud nodig gehad, op ruiterwisservloeistof bijvullen na.
Met adaptieve dempers op comfort heerlijk relaxed rijden. De auto is ondanks zijn hoogte redelijk windstil en met 190pk voldoende krachtig.. Alleen met wat sneller accelereren hoor je de motor in het begin even, waarna het snel stil wordt. De auto leent zich voor comfort dus zo rijdt ik hem ook, waarbij ik het voor zo'n hoge auto verrassend goed door de bochten vindt glijden.
Voor wat snellere acceleratie moet je wel de sportstand instellen, maar ook dan voel je de automaat een kwarttel denken. De auto heeft voldoende kracht op goed te versnellen wanneer nodig. Verstellen van de rijstanden gaat makkelijk. Alle bedieningselementen zitten zo'n beetje waar het moet.
Adaptieve cruise control werkt prima, vooral op de snelweg. Anticipeert mooi voor een auto in deze prijsklasse.
De achteruitrij camera is wel een uitkomst bij het inparkeren in, voor deze auto, krappere ruimtes.
Het panaromadak is veel open geweest in de heerlijke nazomer. Je hebt geen last van de wind tot zo'n 100km per uur. Ook ideaal voor de Beekse Bergen wanneer de giraffen langs de auto lopen.
De ruimte is fantastisch. Zowel voorin zitten de sportstoelen heerlijk en heb je voldoende ruimte voor hoofd, benen, schouders. Achterin is een surplus aan ruimte. De verstelbare verwarmbare achterbank maakt het zitcomfort achterin goed (heb ik vernomen). En de kofferbak, zowel met achterbank omhoog als omlaag, is enorm. Bagage voor 4 personen zonder problemen in de achterbak met afdekhoes dicht.
Ben aan het gemis van een volumeknop wel gewend geraakt, maar bij een keuze toch liever een draaiknop. Op de wat mindere afwerking van de bagagebodemplaat heb ik een omkeerbare mat gelegd. Super, en met van de (klittenband) vastzet klemmen schuift je bagage ook verder niet (niet aan de rubber kant natuurlijk).


Brandstof verbruik:
Uiteraard afhankelijk van je rechtervoet. Binnen de bebouwde kom rij ik tussen 1 op 10 en 1 op 11 gemiddeld. Op de snelweg normaal 1 op 14. Geef ik de Skoda de sporen dan weer snel 1 op 9/10. Nb. de vakantierit, lekker relaxed, heb ik 1 op 17 gemiddeld gereden. Wel op basis van boardcomputer gemeten. Oh, wat een leuke benzine prijzen in Duitsland.

Conclusie tot nu:
Kortom na zo'n 10 maanden ben ik nog steeds content met de auto. Hopelijk kan ik er volgend jaar wat meer serieuze km's mee maken. Mijn eerste Skoda ervaring is tot op heden dus (uitermate) positief.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.