Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Style (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Style |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 46.000 km |
KM-stand laatst | 50.200 km |
Een zeer onderwaardeerde SUV
- 50.200 km
Hallo allemaal,
Sinds een maand of twee ben ik in het bezit van een Skoda Karoq.
De auto hiervoor wat ik had, was een Golf 7 1.4 ACT R-line. Mijn vorige auto beviel mij eigenlijk goed, echter door opgroeiende kinderen was het tijd voor wat anders.
Bij de dealer geweest en verschillende auto’s gekeken. De Karoq tot mijn verbazing niet eens gezien. Totdat mijn vrouw de Karoq zag…
Mijn vrouw en ik maakten een proefrit met de Karoq en we waren meteen verkocht.
Waarom?
* Stil
* Comfotabel
* Ruim
* Overzicht vanuit de auto
* Hoge instap
* DSG Automaat
Kortom een auto waar wij op zoek naar waren.
In een korte periode de knoop doorgehakt en deze gekocht.
Verbruikscijfers, daar kijk ik niet zo naar mits het niet extreem overdreven is. Het verbruik pas precies conform de omvang van de auto. Dat wil zeggen tussen de 7 en 10 liter per 100 kilometer. Deze is afhankelijk van de stand van je rechtervoet/pedaal..
Betrouwbaarheid:
Daar kan ik niets over zeggen, aangezien ik de auto sinds kort heb. Echter heb ik geen problemen gehad. Meer hierover na de vakantie…
Prestaties:
Tja wat moet ik zeggen…
Mijn Golf was veel sneller, alerter etc..
Echter het rijgedrag van de Karoq is relaxed(bijna lui te noemen) aangezien de versnellingsbak i.c.m. Motor op zeer comfortabel is afgesteld.
Je hebt verschillende rijmodi, maar in de praktijk voel je er bijna niets van. Dat vind ik jammer, want het zit er eenmaal op..
De Karoq wil wel vooruit komen, maar je DSG is continu bezig om de hoogste versnelling te behouden dat te kort komt op je rijdgedrag. De DSG is dan heel erg nerveus, tenzij je deze op de sportstand zet dan schakelt je DSG ‘normaal’.
Na verschillende fora gelezen te hebben, bleek ik niet de enige te zijn.
Dit schijnt de karakter van de auto te zijn.
Mijn oplossing voor het bovenstaand probleem..
Ik heb onderzoek gedaan of dit softwarematig opgelost kan worden en ben tot de conclusie gekomen dat door softwareoptimalisatie dit wel kan.
Niet zozeer om het vermogen, echter het schakelgedrag van de DSG te veranderen naar een ‘normale stand’.
Vermogen kom je namelijk niet te kort, maar door de korte schakelmomenten krijg een een ‘dip’ moment wat de rijbeleving niet bevorderd.
Ongeveer een maand geleden deze ondervonden en ik moet zeggen dat het een compleet andere auto is.
Hij rijdt nu zoals het hoort en is bijna snel te noemen.
Wat hebben ze gedaan?
Nou eigenlijk heel simpel gezegd: de software geoptimaliseerd.
Van fabriek af wordt de DSG geleverd met een bepaalde setting in de software, waardoor de ‘druk’ op laag gezet wordt waardoor de DSG extreem vaak schakelt om zuinig te kunnen rijden. Althans zo is het mij verteld.
EQ Performance heeft namelijk de druk veranderd, waardoor de bak weer ‘normaal’ schakelt.
En nee, ik maak geen reclame voor hun wat wel zou moeten aangezien ze mijn probleem hebben opgelost.
Dit resulteert samen met 35 pk extra vermogen een fijner rijgedrag. Uiteraard is dit binnen de marges en heeft geen enkel risico om dit te doen. Vandaar mijn schriftelijke garantie op de werkzaamheden die ik heb gekregen.
Hierdoor heeft de auto nu 185pk en 335 Nm koppel.
Door dit bovenstaand omschreven euvel rijdt de Karoq net als een normale auto, wat resulteert tot een zeer fijne, comfortabele SUV.
De Karoq is nu lekker fel, schakelt zeer goed nu en nogmaals bijna snel te noemen. Verbruik is hetzelfde gebleven/ op de snelweg iets zuiniger.
Multimedia is prima te noemen. Alles werkt naar behoren en geen klachten hierover.
Wel heb ik betaald voor Skoda Connect(is een app op je telefoon, waarbij de status van je auto kunt bijhouden).
Deze kost €40 voor een jaar en werkt perfect.
Je ziet waar de files zijn en kunt vanuit je telefoon een route inplannen naar je navi in de auto. Weer, parkeerplaatsen, pompstations en veel meer krijg je te zien op je scherm in de auto.
Stoelen zitten goed(1m82) en er is meer dan genoeg ruimte voor mijn gezin. Bagage is groot te noemen en alle gadgets van Skoda zijn leuk te noemen.
Bij de Skoda dealer zijn de onderhoudsprijzen betaalbaar te noemen, wat in tegenstelling bij mijn Golf anders was.
Zeer overzichtelijk en transparante communicatie.
Zou ik zo een auto weer kopen?
Jazeker, want het is een ondergewaardeerde auto die niet onder de ‘grote’ jongens doet.
Misschien zou ik dan voor de grotere variant kiezen de Kodiaq, vanwege zijn 7 zitplaatsen.
Binnenkort ga ik op vakantie(maak een rondreis door Europa) en zal hierbij mijn review aanpassen/ aanvullen wat betreft de betrouwbaarheid. Ik weet zeker dat de Karoq zich prima zal houden, aangezien hij mij een zeer solide indruk geeft.
Tot snel..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.