Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Style (2018) #2

autoreview

Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Style (2018)

Signalement

UitvoeringKaroq 1.5 TSI ACT Greentech Style
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf46.000 km
KM-stand laatst50.200 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een zeer onderwaardeerde SUV

  • 50.200 km

Hallo allemaal,

Sinds een maand of twee ben ik in het bezit van een Skoda Karoq.

De auto hiervoor wat ik had, was een Golf 7 1.4 ACT R-line. Mijn vorige auto beviel mij eigenlijk goed, echter door opgroeiende kinderen was het tijd voor wat anders.
Bij de dealer geweest en verschillende auto’s gekeken. De Karoq tot mijn verbazing niet eens gezien. Totdat mijn vrouw de Karoq zag…

Mijn vrouw en ik maakten een proefrit met de Karoq en we waren meteen verkocht.
Waarom?

* Stil
* Comfotabel
* Ruim
* Overzicht vanuit de auto
* Hoge instap
* DSG Automaat

Kortom een auto waar wij op zoek naar waren.
In een korte periode de knoop doorgehakt en deze gekocht.

Verbruikscijfers, daar kijk ik niet zo naar mits het niet extreem overdreven is. Het verbruik pas precies conform de omvang van de auto. Dat wil zeggen tussen de 7 en 10 liter per 100 kilometer. Deze is afhankelijk van de stand van je rechtervoet/pedaal..

Betrouwbaarheid:
Daar kan ik niets over zeggen, aangezien ik de auto sinds kort heb. Echter heb ik geen problemen gehad. Meer hierover na de vakantie…

Prestaties:
Tja wat moet ik zeggen…
Mijn Golf was veel sneller, alerter etc..
Echter het rijgedrag van de Karoq is relaxed(bijna lui te noemen) aangezien de versnellingsbak i.c.m. Motor op zeer comfortabel is afgesteld.
Je hebt verschillende rijmodi, maar in de praktijk voel je er bijna niets van. Dat vind ik jammer, want het zit er eenmaal op..
De Karoq wil wel vooruit komen, maar je DSG is continu bezig om de hoogste versnelling te behouden dat te kort komt op je rijdgedrag. De DSG is dan heel erg nerveus, tenzij je deze op de sportstand zet dan schakelt je DSG ‘normaal’.
Na verschillende fora gelezen te hebben, bleek ik niet de enige te zijn.
Dit schijnt de karakter van de auto te zijn.


Mijn oplossing voor het bovenstaand probleem..

Ik heb onderzoek gedaan of dit softwarematig opgelost kan worden en ben tot de conclusie gekomen dat door softwareoptimalisatie dit wel kan.
Niet zozeer om het vermogen, echter het schakelgedrag van de DSG te veranderen naar een ‘normale stand’.
Vermogen kom je namelijk niet te kort, maar door de korte schakelmomenten krijg een een ‘dip’ moment wat de rijbeleving niet bevorderd.

Ongeveer een maand geleden deze ondervonden en ik moet zeggen dat het een compleet andere auto is.
Hij rijdt nu zoals het hoort en is bijna snel te noemen.

Wat hebben ze gedaan?
Nou eigenlijk heel simpel gezegd: de software geoptimaliseerd.
Van fabriek af wordt de DSG geleverd met een bepaalde setting in de software, waardoor de ‘druk’ op laag gezet wordt waardoor de DSG extreem vaak schakelt om zuinig te kunnen rijden. Althans zo is het mij verteld.

EQ Performance heeft namelijk de druk veranderd, waardoor de bak weer ‘normaal’ schakelt.
En nee, ik maak geen reclame voor hun wat wel zou moeten aangezien ze mijn probleem hebben opgelost.

Dit resulteert samen met 35 pk extra vermogen een fijner rijgedrag. Uiteraard is dit binnen de marges en heeft geen enkel risico om dit te doen. Vandaar mijn schriftelijke garantie op de werkzaamheden die ik heb gekregen.
Hierdoor heeft de auto nu 185pk en 335 Nm koppel.

Door dit bovenstaand omschreven euvel rijdt de Karoq net als een normale auto, wat resulteert tot een zeer fijne, comfortabele SUV.
De Karoq is nu lekker fel, schakelt zeer goed nu en nogmaals bijna snel te noemen. Verbruik is hetzelfde gebleven/ op de snelweg iets zuiniger.

Multimedia is prima te noemen. Alles werkt naar behoren en geen klachten hierover.
Wel heb ik betaald voor Skoda Connect(is een app op je telefoon, waarbij de status van je auto kunt bijhouden).
Deze kost €40 voor een jaar en werkt perfect.
Je ziet waar de files zijn en kunt vanuit je telefoon een route inplannen naar je navi in de auto. Weer, parkeerplaatsen, pompstations en veel meer krijg je te zien op je scherm in de auto.

Stoelen zitten goed(1m82) en er is meer dan genoeg ruimte voor mijn gezin. Bagage is groot te noemen en alle gadgets van Skoda zijn leuk te noemen.

Bij de Skoda dealer zijn de onderhoudsprijzen betaalbaar te noemen, wat in tegenstelling bij mijn Golf anders was.
Zeer overzichtelijk en transparante communicatie.

Zou ik zo een auto weer kopen?
Jazeker, want het is een ondergewaardeerde auto die niet onder de ‘grote’ jongens doet.
Misschien zou ik dan voor de grotere variant kiezen de Kodiaq, vanwege zijn 7 zitplaatsen.

Binnenkort ga ik op vakantie(maak een rondreis door Europa) en zal hierbij mijn review aanpassen/ aanvullen wat betreft de betrouwbaarheid. Ik weet zeker dat de Karoq zich prima zal houden, aangezien hij mij een zeer solide indruk geeft.

Tot snel..






10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Karoq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.