Skoda Kamiq 1.0 TSI 110pk Greentech Ambition (2020)

autoreview

Skoda Kamiq 1.0 TSI 110pk Greentech Ambition (2020)

Signalement

UitvoeringKamiq 1.0 TSI 110pk Greentech Ambition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf14.000 km
KM-stand laatst17.500 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opvolger Touran is de Kamiq geworden. !

  • 14.750 km

Na 13 jaar met de VW Touran 1.4tsi te hebben gereden werd het tijd voor iets anders. Liefst net zo ruim, hoge instap maar kleiner, lichter en zuiniger. Maatje Golf maar dan hoger en met en ruimere kabine....De T Cross is dan een logische keuze net als de Seat Arona. Helaas blijken ze nogal krap achterin. Toen ontdekte ik neefje Kamiq van Skoda. Ik kwam erachter dat die een stuk ruimer is dan de neefjes doordat de wielen verder uit elkaar staan. Ook heeft de koets meer glas. Dit maakt hem, samen met het opgeruimde dashboard tot een veel ruimtelijker overkomende en ook grotere auto. Ik heb talloze tests en vergelijkingen doorgewerkt. Ik wilde er uiteindelijk 1 waar de kop af is. Daar blijken er best veel van te koop. Ik merkte dat er nogal wat interieur varianten waren. Met name in de voorstoelen. Ik wilde niet te kaal maar ook niet de pompeuze sportstoelen met vaste hoofdsteun. Al snel vond ik er 1 die helemaal voldeed. Mooie auto, de gezochte stoelen, mooi dashboard met virtual cockpit en enorm touchscreen. En de dsg automaat. Veel te ontdekken kortom. De vorige auto was een van de eerste downsizers en dat beviel prima de bekende euvels zijn mij bespaard gebleven en het verbruik bleef netjes. De eerste kennismaking met de 1.0-3pitter viel niet tegen. Wat was de auto stil! Alles ging ook heel licht en soepel. Even wennen aan de automaat maar dat ging eigenlijk vanzelf. De auto is ongeveer 300kg lichter maar voelt toch degelijk aan. Ook voelt de vering comfortabel aan. Het rijdt anders dan de Touran maar zeker niet slechter. De stoen zijn zonder meer beter en hebben een lendesteun. We hebben er een trekhaak onder laten zetten voor onze vouwwagen. Na de koop hebben we er 750 fijne km opzitten. Het rijdt lekker licht en soepel. Alle voor mij nieuwe systemen zijn heel gemakkelijk in het gebruik. Alleen de lane change is nog niet mijn vriend. De eerste keer schrik je behoorlijk van nogal bruusk stuuringreep. Het koppelen van de telefoons is zo gepiept. Leve de vooruitgang. De eerste snelwegrit van 80km leverde een verbruik op van 1:18,5 op. Kortere ritten komen meestal rond de 1:16 uit. Dat scheelt toch behoorlijk met de voorganger. Inmiddels heb ik de S stand wat vaker geprobeert. Dan heb je niet het idee met zo'n klein motortje van doen te hebben! Het geluidsniveau blijft ook zeer akseptabel. In het donker blijkt de huidige generatie verlichting ook stukken beter dan die van 15 jaar geleden! Er zit ook een aanhanger functie op de auto. Als ik de vouwwagen er voor het eerst aanhang krijg ik een melding even naar het linker achterlicht van de aanhanger te kijken! Er was daar idd wat corrosie op de contacten. Dat geeft een veilig gevoel! De enige kritiekpunten betreffen een kraakje in het dashboard op kinderkopwegen en de achteras die wat meer lijkt te klapperen op drempels dan die van de Touran. Binnenkort gaan we er mee op vakantie dus we zijn benieuwd.

Bevalt nog steeds prima

  • 17.500 km

We zijn nu ruim 4000km verder en de auto bevalt nog steeds goed. Lekker stil en comfortabel. Tijdens de vakantie in Limburg konden we hem lekker uitproberen. Veel rondgereden in de "S" stand. Hiermee kan de auto goed uit de voeten in de heuvels. Het geluid wordt wel iets agressiever als je hem op de staart trapt maar het blijft rustig aan boord. Met de lichte precieze besturing komt de auto heel kordaat over.
Verbruik: Het verbruik is dan wel wat hoger dan thuis maar zo tussen 1: 14 en 16 is best netjes. Met de vouwwagen is het gemiddelde 1: 17. Solo haal je op de wat langere ritten gemakkelijk boven de 1: 18.
Verlichting: Dat ga ik steeds meer waarderen. De felle witte koplampen nemen ook de berm een stukje mee. Ook het de bocht in schijnen levert veel extra details die we met de vorige auto nooit zagen. Dat is erg veilig.
Rijhulpen, je kunt er niet omheen. Ik schrok me in het begin rot van dat getrek aan het stuur. Ik probeer hem meestal uit te zetten. Ook de rem-ingreep is rijp voor een hartverzakking. Ik heb regelmatig een oproep het stuur over te nemen terwijl ik dat gewoon vast heb! Ook laat de ruitenwisser af en toe even weten dat hij er is zonder dat er 1 spetterje is gevallen. Dit mag van mij wel een tandje minder. De start-stop doet het niet altijd. En als de motor dan stopt is een roffeltje op het stuur al genoeg voor een herstart!? Verder merk je er weinig van.
Het is verder een fijne probleemloze auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Kamiq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.