Nissan Juke - Renault Captur - Skoda Kamiq - Dubbeltest
Gek is al gewoon genoeg

Een beetje leven in de brouwerij schoppen doen ze bij Nissan maar wat graag. Vandaar dat de nieuwe Juke weer net zo uitzinnig is als zijn voorganger. Met eveneens onderscheidend vormgegeven concurrenten als de Skoda Kamiq en Renault Captur is het echter drukker dan ooit in de expressieve hoek van het B-segment.
Een van de redenen waarom we ook de tweede generatie van de Juke opnemen in onze duurtestgarage, is dat het oorspronkelijke model tot de grondleggers behoort van een segment dat de afgelopen jaren explodeert: de compacte cross-over. Net als bij de Qashqai was Nissan er in dit segment uitermate vroeg bij. Bovendien schuwde het de controverse niet, want de eerste Juke was een van de opvallendste auto’s van zijn generatie.
Waar veel merken nog maar net hun eerste inzending voor dit segment op de markt brengen, is Nissan al toe aan de tweede. Ook alliantiepartner Renault was er vroeg bij in dit deel van de markt, vandaar dat de Captur ook net bezig is aan de tweede ronde. Skoda heeft eerst even de kat uit de boom gekeken. De opmerkelijk gestileerde Yeti liep in de voorhoede, maar die speelde een marktsegment hoger mee. Pas vorig jaar verscheen de Kamiq, als laatste van dit compacte trio, op het MQB-platform van Volkswagen. Hij loopt daarmee bijna een volle generatie achter op zijn twee tegenstanders van vandaag.
OPGEBLAZEN SCALA
Skoda lijkt nog steeds niet volledig overtuigd van de noodzaak van een echte mini-SUV. Kijk maar eens schuin van achteren en vanaf een wat lager standpunt naar de Kamiq en het lijkt wel een opgeblazen Scala. Vergeleken met zijn concurrenten is de Kamiq minder hoog en ook de zit achter het stuur doet veel sterker denken aan een hatchback dan bij de andere twee. Ook het dashboard vertoont sterke overeenkomsten met de Scala. Het ziet er strak en keurig uit, al zijn de materialen zeker niet de mooiste die we kennen. Wel zien de digitale onderdelen, van multimediasysteem tot digitale tellers, er buitengewoon strak uit en ververst het scherm bliksemsnel. Zelfs vol gas gaat de toerenteller in een vloeiende sprint omhoog. Tenzij je ervoor kiest om geen toerenteller in beeld te hebben natuurlijk; het instrumentarium kent immers meerdere weergavemodi. Op de achterbank zit een volwassene van 1 meter 80 beter dan in de andere twee auto’s. Hoofd en benen zijn vrij en voor dit segment ervaar je aardig wat bewegingsvrijheid. Daar komt nog een adequate bagageruimte bij en uiteraard de hele Simply Clever-emmer met handige snufjes. Denk aan de bekende ijskrabber annex bandenprofielmeter achter het tank- klepje en de kraag op de vulhals van het ruitensproeiervloeistofreservoir. Skoda heeft zelfs een handigheidje gestolen van Ford, zogeheten door edge protectors. Dat zijn kunststof stripjes die zich bij het openen van het portier uitvouwen om parkeerschade te voorkomen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Nissan Juke Hybrid - zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

Nissan Juke krijgt hybride aandrijflijn

Suzuki S-Cross vs. Nissan Juke vs. Opel Crossland - Triotest

Nissan Juke Kiiro: speciaal 'geel' sausje
