Back to Basics: Skoda Kamiq
Dankbaar onderwerp
Deze rubriek bewijst regelmatig dat veel auto’s tegenwoordig een behoorlijk riante standaarduitrusting kennen. Goed voor de klant, maar natuurlijk niet zo geweldig voor wie hier komt om lekker kale auto’s te zien. De instapversie van de Skoda Kamiq is nog wél duidelijk als zodanig herkenbaar.
Skoda Kamiq 1.0 TSI 95 pk Active
€ 23.790
De Kamiq is de nieuwste en de kleinste SUV in het Skoda-gamma, al bleek eerder al dat het ruimte-aanbod nagenoeg gelijk is aan dat van de grotere Karoq. Die binnenruimte is natuurlijk standaard, dus daarmee pakt de Kamiq vast punten. De eenvoudigste uitvoering van Skoda’s jongste heet ‘Active’ en is voorzien van een 1.0 TSI met 95 pk. De Active is de enige versie die met die motor verkrijgbaar is, alle andere versies krijgen 115 pk mee. De 95-pk-versie van de kleine TSI is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en moet het daarmee met een versnelling minder doen dan zijn sterkere broertje. Een Active met 115 pk en een zesbak kost overigens € 900 meer dan de hier getoonde uitvoering.
Het interessante aan basisuitvoeringen van Volkswagen-producten is dat er daadwerkelijk uiterlijke kenmerken zijn die prijsgeven dat het hier om een instapper gaat. Waar bij vrijwel alle andere fabrikanten de gehele carrosserie in de betreffende kleur wordt meegespoten, geeft Skoda de Active-uitvoering nog buitenspiegelkappen en handgrepen zonder lak mee. Die lak is bij de ware knakenrijder overigens ‘Energy Blue’ van kleur, want dat is de enige gratis tint. Zelfs voor de andere unilakken, te weten wit en rood, vragen de Tsjechen € 490 extra.
Ook de ‘lippen’ onder de voor- en achterbumper – Skoda noemt ze respectievelijk spoiler en diffuser – zijn zwart, terwijl ze bij de andere uitvoeringen grijs worden gespoten. Ook de wielen verklappen dat de hand op de knip is gebleven. Lichtmetaal is via de officiële weg niet eens leverbaar op de Kamiq Active, die het met 16-inch staal met doppen moet doen. Daardoor valt niet op dat de 95 pk-versie het aan de achterzijde met trommelremmen moet doen.
Opvallend is dat iedere Kamiq standaard wordt voorzien van dakrails. Ook het feit dat ledverlichting rondom standaard is, is een vermelding waard. Zelfs de dimlichten bestaan uit leds. De richtingaanwijzers zijn overigens rondom nog wél voorzien van halogeenlampjes. Een pakket met dynamische richtingaanwijzers en bochtenverlichting is op duurdere uitvoeringen verkrijgbaar, maar gaat aan de Active voorbij.
Bij het instappen valt als eerste het kale stuur op. Buiten de claxon valt hier niets in te drukken. Cruisecontrol schittert dan ook door afwezigheid, al is de meerprijs van € 190 te overzien. Voor datzelfde bedrag laten ook de achterramen zich elektrisch openen, een voorrecht dat af-fabriek alleen de voorste exemplaren is gegund. De inzittenden nemen plaats op relatief eenvoudig meubilair dat uiteraard met zwarte stof is bekleed. Navigatie ontbreekt, maar dankzij de redelijk uitgebreide standaard radio is een 6,5-inch touchscreen evengoed standaard. De audio-voorziening voorziet in vier luidsprekers en twee USB-C-aansluitingen, maar níet over Bluetooth-connectiviteit. Daarvoor vraagt Skoda € 150, dus zuinige Active-rijders moeten hopen dat er wat leuks op de radio is.
Wat temperatuur betreft is het vol te houden in de Kamiq, want een handmatig bediende airco is standaard. Ook de veiligheidsuitrusting is goed in orde, met onder meer standaard Lane Assist en Multi Collision Brake. Wat Skoda-handigheidjes betreft, kan de Active-koper zich verheugen op de ruitenkrabber achter de tankklep en de tickethouder achter de voorruit. De paraplu in het bestuurdersportier is pas vanaf de Ambition present. Dat geldt opvallend genoeg ook voor de make-upspiegel in de zonneklep aan de bestuurderszijde. De Active krijgt wel zo’n spiegel mee, maar alleen aan de passagierskant.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Kamiq 1.0 TSI 95pk Greentech Active |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 23.130 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.241 mm / 1.793 mm / 1.553 mm |
Wielbasis | 2.651 mm |
Massa leeg | 1.121 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 610 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 128 g/km |
PRIVATE LEASE Skoda Kamiq
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hyundai Bayon 1.0 T-GDI - Skoda Kamiq 1.0 TSI - Dubbeltest

Test: Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki Vitara

Vergelijkende Test: Skoda Scala - Skoda Kamiq

Test: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business Edition

Nissan Juke vs. Skoda Kamiq - Dubbeltest

Nissan Juke - Renault Captur - Skoda Kamiq - Dubbeltest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (91) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.