Skoda Favorit 1.3 GLX (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Favorit 1.3 GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 70.801 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb de auto in februari 2000 gekocht, tegen een schappelijke prijs van NLG 5.000. In het eerste jaar heb ik eigenlijk geen klachten gehad.
Het is een ruime auto die best lekker rijdt. Natuurlijk moet je niet al te hoge eisen stellen. Maar 120 km per uur op de snelweg is goed te doen. Dan is het geluid zeer aanvaardbaar.
De besturing is wat gevoelloos en ook iets indirect. Het is geen auto voor scheurneuzen. Gemiddeld gebruik variëert van 1 op 11 (veel stadswerk) tot 1 op 15 met lange ritten met snelheden van 120 a 130 km per uur.
De auto start zeer goed. Altijd sleutel omdraaien en gaan met de auto! Roest is enigszins een zorgenkind: de achterklep roest rond de achterruit en de wielkast rechtsachter is ook aangetast.
PROBLEMEN
Koppeling is vervangen bij 88.000 km. Dat grapje kostte iets meer dan 1.000 NLG. Bij 108.000 km draaide de motor erg beroerd. De matige prestaties van deze auto werden slecht. Nu bleek bij onderzoek dat de auto bij de laatste grote beurt vier verschillende bougies had gekregen! En dan te bedenken dat dit is gedaan door een gewezen merk-dealer!! In oktober aanstaande weer voor de APK, dat gaat ie zeker halen!
Heel iets eerder dan voor genomen heeft de auto zijn grote beurt, APK gekregen. Met een compliment van de garage, S-point in Amsterdam, dat de auto er goed uitzag en goed onderhouden is.
Wat waren de dingen die er vervangen of gerepareerd moesten worden?
Er was een motorsteun gescheurd, de uitlaatrubbers zijn vervangen en het ruitenwisser mechanisme heeft een nieuw sproeierpompje gekregen. Totaal bedrag inclusief BTW 331,40 euro. Kun je niets van zeggen voor een auto van nu 9 jaar oud!
Een ding nog over de garage: Dit zijn echte professionals die klantvriendelijk zijn, oog hebben voor de klant met een wat kleinere beurs en die meedenkt met de klant!
14102003: Inmiddels verhuisd naar Almere. De auto heeft zijn jaarlijkse grote beurt gehad samen met de APK. Deze is uitgevoerd bij Holdinga in Almere. Ook hier weer: Zeer vriendelijke mensen en ze leveren kwaliteit. Het enige APK afkeurpunt was deze keer een stuurkogel waar teveel speling op zat. Deze is vervangen.
Consumenten onderzoeken wijzen vaak aan dat de Favorit/Felicia niet erg betrouwbaar zijn. Mijn mening is een andere: Als je een auto ziet als een vervoermiddel om veilig van A naar B te komen is zo´n auto zeer zeker aan te bevelen. Kijk wel uit naar een versie met minimaal de 68pk versie want de 54pk versie (die ik dus heb!) is soms (te) sloom!
Update 16-03-2004:
Helaas, helaas, mijn trouwe makker is ten dode opgeschreven. De beslissing is al genomen: mijn trouwe strijder gaat naar de sloop.
Er komen te veel kosten aan om nog serieus te investeren in de auto.
In november ging de interval stand en de automatische afslag van de ruitenwisser motor al met vervroegd pensioen.
Nu komen de volgende dingen er nog bij: Mijn koppeling met drukgroep zijn nodig aan vervanging toe, de motor begint nu toch olie te gebruiken en te lekken en ik raak koelvloeistof kwijt bij de aansluiting op de kachelradiateur. Mijn oliedruksensor is defect dus ik zal eens per week mijn oliepeil en mijn koelvloeistof in de gaten moeten houden. Na de laatste beurt (km.st 126.900) was ik al 1,5 liter olie kwijt en een liter koelvloeistof! Gevraagd bij de dealer wat het zou gaan kosten als ik hete allemaal zou laten uitvoeren: €750 tot €800,-. Dat levert de auto ook op als ik hem particulier verkoop in goede staat dus: jammer maar helaas! Leuke bijkomstigheid is dat ik binnenkort van werk verander en dan de eerste twee maand een tijdelijke auto heb en daarna binnen een bepaald budget een auto naar eigen keuze mag uitzoeken! Skoda Fabia SDI? Zal de lezers op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Het afscheid van mijn Favoritje zal ik later nog verder beschrijven. Tot en met juni blijf ik er nog mee rijden.
Update 27 april 2004: Niet naar de sloop maar verkocht voor €350,-! Had de auto op internet aangeboden voor 450 euro en in een aantal supermarkten in Almere. De koper heb ik verteld wat er aan de auto mis is en gezegd dat de auto zo spoedig mogelijk moet worden gerepareerd. Dat was verder geen probleem. Voor mijn oude wagentje nog even een laatste beurtje door de wasstraat en daarna het kenteken over laten schrijven. Met toch wel pijn in mijn hart heb ik afstand van het beestje gedaan, het is toch de auto die mij in 2001 elk weekend mij naar Amsterdam bracht vanuit Enschede! Mijn lieve vrouw heb ik daar leren kennen waardoor de Favorit een extra warm plekje in mijn hart had (heeft). Het ga je goed oude strijdmakker!
Nu wordt de pijn verzacht door het feit dat ik via mijn werk in een hagelnieuwe VW GOLF TDI Trendline mag rondrijden (vijfde generatie). Die auto is akelig perfect maar wel erg emotieloos! Een auto zonder ziel!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.