Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Skoda
  • Favorit

Skoda Favorit 1.3 GLXi (1994)

autoreview

3
Skoda Favorit 1.3 GLXi (1994)
Anoniem
  • Gebruikersreview
19 april 2005 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFavorit 1.3 GLXi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 190.000 km
  • 18 april 2005

We hebben de auto voor 2000 euro gekocht bij de dealer, omdat we een dagelijkse auto nodig hadden (naast onze oldtimer) die gewoon lekker betrouwbaar is. Hiervoor hadden we ook een Favorit die goed beviel, dus de keus was voor ons makkelijk. Van deze auto hebben we tot nu toe ook geen spijt, want buiten dat hij best lekker rijdt is er motorisch hoegenaamd nooit iets mee. Met de goede banden en de goede uitlijning stuurt de auto lekker, en ligt vrij stabiel op de weg. De vering is zacht, en met veel lading of mensen achterin gaat de auto al snel achterover hangen. Wij hebben de 68 pk versie, en die presteert voldoende als je geen Schumacher-aspiraties hebt.
We zijn er probleemloos mee naar Zweden en Noorwegen geweest, waar de motor soms wat moeite had met de hellingspercentages (nu hadden we ook wel veel spullen bij ons) We hebben hem ook als verhuiswagen gebruikt, en er zit verbazend veel ruimte in de wagen. Lampjes en dergelijke zijn eenvoudig te vervangen (kom daar maar eens om in een moderne auto), en het onderhoud kost ons zeker de kop niet. Helaas zit er wel wat roest om de rubbers van de achterklep, de randen van de motorkap, en in de spatbordranden achter, maar op de brug is het een harde en eerlijke auto, die elke APK lachend doorloopt. De koplamphoogteverstelling van binnenuit is een leuk foefje, maar bij beide van onze Favorits was deze stuk. Blijkbaar is dit een zwak item. Onze ervaring is dat wanneer je een Favorit normaal laat onderhouden, je er eigenlijk een wereldautootje aan hebt. Ik vind de auto er geinig uitzien, een autootje met een hart is het.

PROBLEMEN

  • 190.000 km
  • 18 april 2005

Wat is er aan de auto gebeurd? Rond de 100.000 kilometer is de koppelingsplaat vervangen, en reed ik er kort daarop schade mee, wat weer gerepareerd is. (mijn eigen schuld) Er is een motorsteun vervangen, en bij kilometerstand 123.000 bleek er een klein gaatje te zitten in de veerschotel van de linker achterveerpoot. Daarop zijn de achterschokbrekers vervangen, door exemplaren van het merk Monroe. Nu veert de auto echter achteraan veel stugger, waar ik minder blij mee ben. De uitlaat is vervangen, iets dat relatief eenvoudig is, en de ruitensproeierpompjes hebben allebei (voor de voor en achterruit) de geest al eens gegeven. Die pompjes zijn echter zo eenvoudig dat ik ze zelf uit elkaar heb gehaald en gereinigd. Nu doen ze het beide weer. De auto wordt onderhouden en gerepareerd door de dorpsgarage tegen lage tarieven, dus de kosten heb ik niet zo bijgehouden. De motor begint wat olie te lekken bij de aftapplug, dus dat zal ik moeten laten repareren binnenkort. Maar daar maak ik me niet al te veel zorgen over. De motor van de Favorit is nog een echte Skoda-motor, die geheel van lichtmetaal is, en eigenlijk altijd wel wat olie zweet of lekt als de kilometerstand toeneemt. De distributieketting maakt op het moment wel wat lawaai, waardoor de motor wat rauw klinkt. Hij hoeft echter in principe nooit vervangen te worden, het is een luxeprobleempje dus. Electrische problemen heeft deze auto niet, en mechanisch is het een solide auto.

Update oktober 2008:
De teller staat op een respectabele 190.000 kilometer (ruim), en we besluiten de Favorit in te ruilen. De schokdempers voor moeten vervangen worden, en er is inmiddels flink wat roest aan de spatbordranden ontstaan. De betrouwbaarheid is nog steeds verbluffend, maar dat is niet genoeg. De kosten worden me te hoog, en we kijken rond voor iets jongers, en in dit geval, iets ruimers. De opvolger wordt dan ook een grijze Skoda Felicia Combi, met dezelfde 1.3 Skodamotor.

We hebben veel gereden met ons trouwe rode strijdros, en hij heeft ons nooit laten staan. De Favo is een hele goede aankoop gebleken. Hopelijk kan de Felicia de Favorit evenaren in betrouwbaarheid!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Skoda Favorit? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Favorit
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Favorit specificaties
  • Skoda Favorit occasions
  • Skoda Favorit video's
Advies en informatie
  • Skoda Favorit tests
  • Skoda Favorit gebruikersreviews
  • Skoda Favorit index
PREMIUM
Seat Ibiza (1987) - Skoda Favorit (1990) - Youngtimer-dubbeltest

Seat Ibiza (1987) - Skoda Favorit (1990) - Youngtimer-dubbeltest

Er was een tijd dat Skoda en Seat het nog helemaal op eigen houtje moesten zien te rooien,...

Lees meer
 

Skoda Favorit reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Favorit 1.3 GLXi (1994)

    Skoda Favorit 1.3 GLXi (1994)

    3
    • 18 april 2005
  • Gebruikersreview
    Skoda Favorit 1.3 GLXi (1994)

    Skoda Favorit 1.3 GLXi (1994)

    • 28 juli 2004
  • Gebruikersreview
    Skoda Favorit 1.3 LS (1991)

    Skoda Favorit 1.3 LS (1991)

    • 26 maart 2004
  • Gebruikersreview
    Skoda Favorit 1.3 GLX (1993)

    Skoda Favorit 1.3 GLX (1993)

    2
    • 26 juni 2002
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Skoda Favorit - Rijtest - Uit de Oude Doos

    Skoda Favorit - Rijtest - Uit de Oude Doos

    9
    • 20 oktober 2021
  • PREMIUM
    Seat Ibiza (1987) - Skoda Favorit (1990) - Youngtimer-dubbeltest

    Seat Ibiza (1987) - Skoda Favorit (1990)...

    • 2 juli 2019
  • Nieuws
    In het wild: Skoda Favorit (tweemaal!)

    In het wild: Skoda Favorit (tweemaal!)

    34
    • 10 mei 2016
  • Nieuws
    Prijspakker uit Tsjechië

    Prijspakker uit Tsjechië

    41
    • 30 mei 2015
  • Gebruikersreview
    Skoda Favorit 1.3 GLXi (1994)

    Skoda Favorit 1.3 GLXi (1994)

    • 28 juli 2004
  • Gebruikersreview
    Skoda Favorit 1.3 LS (1991)

    Skoda Favorit 1.3 LS (1991)

    • 26 maart 2004
  • Gebruikersreview
    Skoda Favorit 1.3 GLX (1993)

    Skoda Favorit 1.3 GLX (1993)

    2
    • 26 juni 2002
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)

    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)

    11
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Skoda Karoq - Rij-impressie

    Skoda Karoq - Rij-impressie

    57
    • 11 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden