Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Equipe Plus (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.9 TDI Equipe Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 158.359 km |
KM-stand laatst | 472.241 km |
- 258.400 km
Hier een review van een skoda fabia.
We hebben er nu een ton mee gereden, en dat is een mooi moment voor een terugblik.
4 jaar geleden zochten we een auto met meer ruimte dan een 206 cc, en het moest een diesel zijn ivm de kilometers. Ik had diverse keren met een vento tdi gereden en met een 307 hdi. De tdi kreeg de voorkeur.
De sterke punten zijn:
-Zuinig. Gemiddeld 5.3l/100km = 1 op 19
-Betrouwbaar. Heeft me maar 2 keer laten staan. 1 keer voor de aankoop door een kapotte accu. En 1 keer doordat de accu leeg was.
-Ruim. voldoende voor 4 personen en wat bagage.
-Comfortabel. Rijdt fijner dan een 206
Zwak punt:
-Uiterlijk. Is natuurlijk erg persoonlijk.
-De kleur is wit. Ziet er mooi uit, maar je ziet er alles op.
Bijzonderheden over de 4 jaar.
158000 Aanschaf en nieuwe distributieriem en accu
159000 Radio
160041 Voorruit vervangen
175301 2 banden ( voor )
177588 Apk + Beurt
180000 Ruitenwisser achter afgebroken.
197123 Beurt
197255 Apk
207000 Airco vullen
217456 Apk
219234 Rubbers draagarm + stabilisatorstangen
230567 Beurt
237124 2 banden ( achter )
245554 Apk
247327 2 banden ( voor )
257018 Beurt
257344 Airco vullen
Huidige problemen:
-Accu loopt langzaam leeg. Waarschijnlijk doordat de ingebouwde handsfree aanblijft.
-Stand 1 van de ventilator werkt niet.
-Lekkage van de koelvloeistof ( 4,5 liter in 1 jaar )
-Raam gaat vaak stotterend naar beneden. ( bedieningsschakelaar? )
-1 pen van de achterbankleuning is afgebroken.
Op naar de volgende ton
Update:
- 285.500 km
De auto bevalt nog steeds goed.
Gebruikskosten is 1 ster naar beneden door de kosten die we het afgelopen jaar gehad hebben.
Geen extremen. Meeste zijn normale slijtage.
Na het vervangen van de riem en waterpomp lekt hij geen koelvloeistof meer.
Zal eens kijken hoe ik een foto toevoeg.
259748 Distributieriem, waterpomp vv
262869 Ruitensproeier bijrijder vv
266544 Stabilisatiestang links
276895 Beurt
279828 Apk
284462 Remblokken en remschijven achter
Update
- 298.572 km
Het laatste half jaar heeft de auto veel kilometers gemaakt. Het verbruik is wat omhoog gegaan naar 5,7l op de 100km. Dit doordat mijn vrouw de auto vaker nodig had, en zij heeft een andere rijstijl dan ik.
Verder geconstateerd dat de achterbanden weer zijn gaan cuppen. Om dat tegen te gaan wou ik de voor en achterbanden wisselen. Tijdens het wisselen kwam ik een stukje ijzer tegen. Bleek van de veer linksvoor af te komen. Dus beide laten vervangen.
Verder valt het me op dat de bestuurdersstoel wat begint door te zakken.
288800 Veren voor + stabilisatiestang rechts
291500 Gasveren achterklep
298563 Uitlijnen
298572 Beurt
update
- 313.865 km
Alweer 15.000 kilometer verder. De grens van 300.000 gepasseerd. En aangezien ik degene weer ben die de auto het meeste gebruikt is het verbruik ook weer terug naar 5.3. Tijdens de vakantie naar Frankrijk hebben we geen enkel probleem met de auto gehad. Wel erg prettig dat de ventilator weer werkt op alle standen. De tip om te kijken op het Skoda-forum kwam goed uit.
Ik heb gemerkt dat het hitteschild boven de uitlaat los begint te laten. Zal daar binnenkort eens naar (laten) kijken.
298575 Voorschakelweerstand ventilator
313019 Set winterbanden (marktplaats)
Update
- 332.000 km
Weer ruim een half jaar gereden met de fabia en gewoon weinig te melden.
De auto doet wat ik van hem verwacht: Starten en Lopen ( rijden ).
Vlak na de kerst zijn de remblokken en schijven aan de voorzijde vervangen. Met deze schijven en blokken zijn er bijna 200k gereden. Ik weet niet of dat veel is of weinig.
Voor de rest normaal onderhoud.
314600 Remblokken en remschijven voor
315184 Apk
315302 Olie en filter + luchtfilter + interieur filter
318942 Ruitenwissers voor
321444 Wisselen banden ( van winter naar zomer )
323588 2 banden ( Dunlop BluResponse )
326424 Airco vullen
Update 10-3-15
- 354.000 km
Sinds de aankoop van deze auto zijn we bijna 7 jaar, en bijna 200 duizend kilometer verder. Ik kan op 2 dingen na eigenlijk alleen maar positief zijn. Die 2 dingen zijn:
1 De bleutooth blijft stroom van de accu trekken als de auto uit is. Dit mag ik eigenlijk de auto niet aanrekenen omdat het een achteraf ingebouwd systeem is.
2 Beginnende roest bij de dorpel en het achterspatbord. Bij de dorpel zou dit het gevolg kunnen zijn van een oude schade. Bij het achterspatbord lijkt dit van onder de lak te komen. Er is een blaasje zichtbaar met een diameter van zo'n 4mm.
333631 Olie en filter
333934 2 banden ( Continental Ecocontact 5 )
342500 Wisselen banden ( van zomer naar winter )
345476 Apk
354455 Olie en filter + interieurfilter
Update 11-11-15 (370.000 km)
Tijd voor een update.
Ik begin aan kleinigheden te merken dat de auto op leeftijd komt. Bijvoorbeeld: Koppeling die af en toe minder soepel is. Wat meer reacties op gas los en weer gas geven. Etc.
Maar zolang er geen "grote" kosten aan ztten, zullen we ermee door blijven rijden.
Bijzonderheden afgelopen tijd:
1 De remschijf rechtsachter was verroest. Beide schijven achter zijn vervangen.
2 Het laten spuiten van de koplampen. Deze zien er weer als nieuw uit.
3 Tegelijkertijd de roest onder aan de dorpel weg laten halen.
4 Een dag later had de accu het begeven. Ik wist al wel dat deze slecht geworden was, dus dit was geen verrassing.
355080 Ruitenwissers
355500 Wisselen banden
367650 Remblokken en schijven achter
369700 Koplampen spuiten, roest dorpel rechts
369795 Accu
Update 05-11-16
- 400.500 km
Wederom een mijlpaal gehaald: 4 ton.
De kilometers blijven erbij komen zonder problemen/storingen.
Zoals ik in de vorige update al schreef: de leeftijd en kilometerstand zijn steeds meer merkbaar. Zeker als je weer eens een stuk gereden hebt in een nieuwere auto. Je merkt dan dat er "speling" zit in de aandrijflijn. Tevens komen er, op slechtere wegen af en toe geluiden van het onderstel. Het vervangen van de stuurstangen heeft ervoor gezorgd dat het een stuk minder geworden is, maar helemaal weg is het niet. Daarom heb ik de waardering voor "Comfort" op drie sterren gezet.
Afgelopen tijd zijn er wat meer kosten geweest voor het onderhoud. 1 remklauw die bleef aanlopen is vervangen. De eerder genoemde stuurstangen zijn vervangen. En de grootste kostenpost was de distributieriem met de waterpomp. Dit zal waarschijnlijk de laatste riem zijn die ik er op laat zetten. De volgende zal pas nodig zijn als de auto meer dan 500.000 km heeft gereden. En tegen die tijd zal ik rond gaan kijken voor een opvolger. Maar dat is pas over een jaar of 3.
370800 Diesel additief
371042 Olie en filter + interieurfilter
373600 Wisselen banden
374550 Remklauw rechtsachter vervangen
374856 Apk
379150 Wisselen banden
392018 Olie en filter + interieurfilter + luchtfilter
393368 Distributieriem incl spanrollen + waterpomp + stuurstangen
Update 10-12-17 (439.300 km)
- 439.300 km
We zijn weer een jaar (en een beetje) verder.
Er zijn een flink aantal zaken vervangen. Deels door mezelf. Zoals de schokbrekers achter, de remkabels en de bestuurdersstoel. De moeilijkere laat ik doen.
Bij de apk, km stand 405k, bleek dat er een minuscuul gaatje in een hoes van de aandrijfas te zitten. Bij het laten vervangen van de hoes bleek dat er ook een stuk van de veer rechtsvoor af te zijn gebroken. Dit is al de tweede keer. Bij km stand 288k waren deze er nieuw op gekomen.
In dezelfde maand zijn de schokbrekers achter vervangen. Dit resulteerde erin dat de auto veel strakker op de weg ligt. Dit is een reparatie die ik iedereen, die een oudere auto heeft, kan aanraden.
Bij de langere ritten kreeg ik last van mijn rug. Toch wilden we met de auto dit jaar naar Italië. Daarom is er een andere stoel in gekomen. Deze komt uit een nieuwer type Fabia. Je zit wel een klein stukje hoger, maar hij past verder prima.
Verder zijn er nog een paar kleine zaken vervangen waardoor de rekening afgelopen jaar best hoog uitviel. Maar de afschrijving is bijna nihil, dus blijven we er nog maar weer een jaar mee rondrijden.
404442 Wisselen banden (2 nieuwe continental TS860)405634 Apk
406086 Vrijloop poellie dynamo + hoes aandrijfas
406134 Veer rechtsvoor
406333 Schokbrekers achter
411280 Olie en filter
412942 Wisselen banden (2 nieuwe continental eco 5)
417009 Ruitenwisser achter
418111 Ruitenwissers voor (Bosch aerotwin)
420233 Bestuurdersstoel (incl 2 bouten)
420862 Airco vullen (Euromaster)
Autolak, primer, lakstift (Zamro)
421600 Schokbrekers voor
429560 Remkabels vervangen
430089 Olie en filters
438003 Wisselen banden
439234 Apk
439240 Binnenverlichting voor (van de sloop, uit een golf 4)
Eindstand
- 472.241 km
Aan alles komt een einde:
De Fabia heeft het afgelopen jaar weer ruim 30k aan kilometers erbij gemaakt. Dit jaar tegen een minimum aan kosten. Slechts een paar kleinigheden zijn er voorgevallen.
In het onderstel zat altijd nog wat speling (rammeltje). Nadat de rubbers van de stabilisatorstang, in het begin van het haar, vervangen zijn is dat helemaal over. Deze rubbers kosten per 2 nog geen tientje. Er onder zetten was een uurtje werk.
Afgelopen zomer was er 1 ding wat opmerkelijk was: de auto ging onregelmatig lopen. Na het vervangen van de kabelboom in de cilinderkop liep hij weer als vanouds. Dit is een storing welke ik al veel eerder had verwacht.
Dit geldt ook voor het laatste wat er voor viel: tegen het einde van het jaar ging de auto weer wat onregelmatig lopen. Dit enkel bij toerentallen tussen de 1500 en de 2000 tpm. Nadat de egr-klep gereinigd was, was dit voorbij. Helaas, het euvel begint weer terug te komen.
Voor de apk zouden we een aan een aantal zaken wat aandacht moeten geven: De remschijven achter vertonen roestvorming. (Te weinig remmen?). De egr-klep die vervangen moet worden. Af en toe stuurt hij zwaar bij inparkeren.
Mijn voornemen om 500k te halen ga ik niet waarmaken. De kinderen worden groter. Ik wil in de zomer een auto met werkende airco. De airco werkt nog wel, maar het systeem loopt binnen een jaar weer leeg, en ze konden niet zien waar het lek zat. De kosten voor het vullen vind ik niet zo'n probleem, maar het koudemiddel is zo slecht voor het milieu. Al deze zaken bij elkaar hebben mij het besluit doen nemen om de Fabia in te ruilen. Terugkijkend op de afgelopen 10,5 jaar is de Fabia de auto waar ik met grote tevredenheid naar kijk. Geen rare fratsen, starten en gaan. De opvolger wordt een Octavia uit 2008. Deze wordt a.s. donderdag opgehaald.
444029 Rubbers stabilisatie stang (+huur brug)
445432 Stuurstang stabilisator rechts
448800 Wissel banden (oude achterop)
451125 Kabelboom verstuivers
452284 Olie + filter, luchtfilter, interieurfilter
452300 Ruitenwissers
463650 Wissel banden
468400 EGR reinigen
Overzicht:
Jaar kilometers Bedrag
2008 19.000 9213,42
2009 18.000 251,42
2010 20.000 516,00
2011 30.000 421,00
2012 31.000 792,47
2013 39.000 956,89
2014 31.000 616,03
2015 27.000 672,38
2016 33.000 1517,00
2017 35.000 935,97
2018 31.000 197,95
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Fabia Combi 1.4-16V Equipe plus Airco|Cruis|PDC Zwart
- 2006
- 216.586 km

Skoda Fabia Combi 1.6i 16V Elegance Airco Cruise Climate Control LM Velgen Trekhaak 1e eigenaar
- 2008
- 157.052 km

Skoda Fabia Combi 1.4-16V Ambiente, Airco, Elektrische ramen, Elektrische spiegels(verwarmbaar), Radio/CD/Aux, Cruise control, Bestuurderstoel in hoogte verstelbaar, Stuurwiel verstelbaar, Centrale vergrendeling met AB, Trekhaak, Originele NL auto, Goed onderhouden
- 2008
- 190.761 km