Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Equipe Plus (2005)

autoreview

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieur

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.9 TDI Equipe Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf97.000 km
KM-stand laatst158.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 126.000 km

Ik heb een Fabia Combi (1e model) op vakantie in Tsjechië leren kennen, en hij viel op door het uitstekende weggedrag en de relatief grote ruimte. Het was een 1200tje maar ik kon hem met mijn VW Transporter 2,5 liter tdi op bochtige weggetjes niet bijhouden.
Thuis heb ik zo nu en dan op Internet gekeken totdat ik een aantrekkelijk aanbod zag. Nu geen 1200tje maar een 1,9 tdi.
Wat een trekkracht heeft die wagen! Ik ben niet erg competitief ingesteld onderweg, maar het is soms toch wel leuk om op de autobaan even door te gassen. Veel grotere auto’s (Alfa 156, Mondeo, Peugeot 307 en 407) hebben dan even geen antwoord. Ik ben redelijk bekend met de laatste Golf TDI’s, en ook Touran TDI. Ze zullen allemaal best een hogere top hebben, maar de tussenacceleratie van de Fabia is even goed zo niet beter.

Belangrijker nog is het verbruik. Zonder het verkeer op te houden (30 - 53 - 65 - 90 - 130)is een verbruik van 1 op 20 makkelijk haalbaar. Zeer tevreden mee dus. Ik rij wel veel lange stukken. Ik zie op de computer dat hij in koude toestand in de stad veel en veel meer verbuikt.

Als je langzaam rijdt merk je goed dat je geen common-rail hebt. Hij is dan niet echt lawaaig, maar je vergeet nooit dat het een diesel is. Eenmaal warm en op snelheid is de auto rustig, en op hoge snelheid (tussen de 130 en de 170) zelfs uitgesproken rustig. Zo kan je lange ritten maken zonder snel moe te worden.
De stoelen zitten prettig, en er is comfortabel ruimte voor 4, en met 5 mensen hou je het ook wel even uit, maar dan liever niet in één ruk naar Barcelona.

Het stuur is prettig bekrachtigd, en je kan door de goede verstelbaarheid van stuur en stoelen een perfecte zitpositie krijgen.
De auto zit redelijk in z’n spullen, halfautomatische airco zit er ook in, en werkt prima.
Ik deel niet de klacht van een andere reviewer dat de lichtopbrengst tegenvalt, integendeel, je hebt een zee van licht. (Halogeen). Kan een kwestie van afstellen zijn.
Wat tegenvalt is de zichtbaarheid van de knoppen voor verwarming en ventilatie in het donker.
De wagen is verder netjes afgewerkt. geen gekraak en gerammel.

De Fabia rijdt prima, het is geen Focus, maar hij krijgt toch een dikke voldoende. Alles zit lekker strak in elkaar, en zo rijdt de auto ook. Niet te slap gedempt, niet te stug, goed geveerd. Hij is niet bang voor een beetje bochtenwerk, en met de ASR heb je voldoende tractie. Wel is de wagen zoekerig als je snel vanuit stilstand optrekt. niet echt een probleem, maar je merkt het wel.

Een van de grootste nadelen is het langzaam opwarmen van het interieur in de winter.
Is de motor eenmaal door en door warm, dan kan je het heet zat stoken, en de termostaat houdt de temperatuur goed vast. Maar het duurt lang voordat het zover is. (De capaciteit van de airco is ruim voldoende).

Tot nog toe bevalt de wagen me uitstekend, en ik hoop dat dat nog even zo doorgaat.

PROBLEMEN

  • 126.000 km

Bij de aanschaf was er een probleem met de motorelectronica, de ASR was uitgevallen. Na lang speurwerk is dit via een internettip opgelost.

Sinds enkele dagen knippert er een waarschuwingslampje dat aangeeft dat de rugleuning van de achterbank niet goed vast zit. ik heb de leuningen gecheckt, en ze zitten muurvast. De klacht treedt alleen op als er niemand achterin zit, en vooral als je remt. Aangezien er nog BOVAG-garantie op de wagen zit wacht ik even tot het einde van de garantieperiode.

Verder zijn er geen problemen.

Fabia’s zijn nogal berucht om portierlekkage en natte matten. Gelukkig is mijn wagen droog en dampvrij. Dus ook geen paddestoelenkwekerijtje onder de matten....

Update 28-3-2008, km109.000:
Er zijn een paar kleine electronicaprobleempjes:
Het gordel-lampje waarschuwt niet als je zonder gordel rijdt. (Op verlaten parkeerplaats voetbalveld om dit even uit te testen :) )
Er is constant een inspectiewaarschuwing terwijl de auto nog niet aan een beurt toe is.
De remmen geven altijd voldoende vertraging, maar het rempedaal voelt niet altijd hetzelfde aan, soms heb je meer weerstand, de andere keer zakt het pedaal een stukje dieper weg. (Alsof je door een pakje boter trapt. Dit alles bij een zeer rustige rijstijl.)Ik heb de remmen laten controleren, en ook de vloeistof, alles was in orde.

UPDATE 4-11-2008, km 124.000:
15.000 probleemloze kilometers erbij, geen mankementen in deze periode.
Ik heb hulpvering in laten bouwen omdat de auto bij volle belading nogal door z\'n achtervering zakte. Hulpvering bevalt prima, het gaat niet ten koste van het comfort.
In de zomer is de auto duidelijk zuiniger dan in de winter. 1 op 23 is zonder meer mogelijk. In de winter scoor ik niet veel beter dan 1 op 20, maar wie kan daar over klagen?

UPDATE 8-12-2008, km 126.000:
Bij koud weer piept en zucht de vering of de schokdempers als je over verkeersdrempels gaat. Dat was vorig jaar nog niet. Zou het aan de nieuwe hulpvering liggen?

Verder laat de electronica soms steekjes vallen: Bij de koude start krijg je dan ineens een lampje dat waarschuwt voor een oververhitte motor. Remedie: Motor uit, sleutel eruit, opnieuw starten, en het probleem is \"verholpen\".

Verder dik tevreden.

UPDATE

  • 158.000 km

Sinds het vorige verslag geen enkel belangrijk probleem.
Bij het nemen van een korte scherpe bocht komt er soms een "klonk" uit de richting van de passagiersstoel of het dashboardkastje. Ik dacht eerst dat het de rechter gordelgesp was, maar de klonk doet zich ook voor als er een passagier meerijdt. Ik weet niet wat het is. Misschien een loszittende speaker in de deur? Verder geen klachten over de wagen.
Ik kijk nu naar een Polo Bluemotion, want ik vind dat het rijk me wel erg zwaar gaat straffen voor mijn 1.9tdi die toch een bewezen verbruik van minder dan 1 op 20 heeft. (Om te beginnen al 2,5 cent boete per km). Ik heb nog geen proefrit met de Polo gemaakt, (is nog niet op de markt) De Polo zal economisch interessanter zijn dan de Fabia, door alle stimuleringsmaatregels, maar ik ben bang dat hij als auto verbleekt in de vergelijking met mijn Fabia.
Heb inmiddels verschillende lange reizen met de Fabia gemaakt. Wat een relaxte wagen is het, en wat een verrassend grote kofferruimte.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.