Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 80pk Sport (2008)

autoreview

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.4 TDI 80pk Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst19.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 19.000 km

Na onze volkswagen Passat Variant gekozen voor minimale kosten met een maximale haalbare ruimte. Het is de Skoda fabia combi geworden. Na een proefrit in een hatchback 1.6 hebben we twee gokjes genomen: een 1.4 80 pk diesel en vertrouwd op de reclame voor de bagageinhoud van 480 liter. Half april konden we de Skoda ophalen bij de dealer. En ik moet zeggen, tot nu toe rijd ik met een grote glimlach op mijn mond!

Exterieur

Vanuit welke hoek je hem ook bekijkt, de fabia combi blijft een apart autootje om te zien. De neus vind ik mooi, samen met de ’ halogen projector’ koplampen en de mistlampen, maar voor de rest lijkt wel of de auto in een pers is samengedrukt. Het resultaat; hij is smal en hoog. Ik kan er niet aan wennen.

Interieur
De uitvoering is een sport. Als extra zijn de climate control en ESP toegevoegd, alsook een eenvoudige radio met een externe aux aansluiting. Handig voor het aansluiten van een MP-3 speler. De sportstoelen zitten uitermate goed, normaal heb ik een minstens een lendesteun nodig om geen pijn in mijn rug te krijgen, in deze auto lukt het zonder. Ook ligt het met leer beklede stuur lekker in de handen. De klokkenwinkel en de ’maxi dot’ display zien er goed uit. Zo zie je bij instappen welke deuren open staan en wordt deze na het starten overgenomen door de boardcomputer met overzicht over gemiddeld verbruik, gemiddelde snelheid afgelegde afstand en afstand die afgelegd kan worden voordat opnieuw getankt moet worden.
De knoppen zij prima, alleen knoppen van de cruisecontrol en deboardcomputer zijn gemaakt voor kleine vingers, deze liggen nogal dicht bij elkaar. Ruimte achterin is voor mijn twee kinderen van 3 en 5 voldoende, de bagageruimte van 480 liter verrassend.

Rijden
De 80 pk was nog wel even afwachten, maar rijden is een feest met de Skoda. Na de start krijg je duidelijk te horen dat er een diesel voorin ligt. Even warm laten worden en dan gaan met die banaan! De trekkracht valt niet tegen, het is zoals ik gewend was met de passat: boven de 2000 toeren grijpt de turbo in, klinkt een diepe brom en weg ben je. Je ziet menig auto in de verte verdwijnen.... Ook op de snelweg trekt de auto prima. Inhalen is geen probleem. Eenmaal een vaste snelheid rijdend is de auto acceptabel stil. Hij is ook redelijk comfortabel geveerd.

Algemen indruk
Het is een fijn karretje die Fabia, ik ga er zeker veel plezier aan beleven. De mistlampen met corner functie vind ik overbodig, in het donker is het soms handig, maar als je in de file rijd en je verwisselt van baan gaat de lamp links of rechts ook aan. Rijd ik in mijn woonwijk lijkt het ook wel een discolicht.

Inmiddels staat de kilometerstand op 5000. Nog geen problemen ondervonden, auto rijdt nog steeds uitstekend. Met het pinksterweekend gekampeerd. Kampeerspullen, slaapzakken en kleding allemaal achterin kunnen stouwen! Toch vrees ik dat in de zomervakantie een skibox is vereist. Volgens de boardcomputer (in modus 2, de overall gegevens) heb ik gemiddeld 5,3 liter per 100 kilometer weggereden. Is dus een goede 1 op 18,8. Wel heb ik mij voorgenomen met de eerste servicebeurt de ’cornerfunctie’ te laten uitschakelen. Ik heb het idee dat veel mensen denken dat er naar hen geseind wordt, gezien het feit dat ze vaak een stuk langzamer gaan rijden als ik in de bebouwde kom een paar bochten achter hen rijd. Nieuwe update over 5000 km.

Ik heb mij niet helemaal gehouden aan de 5000 updates, want inmiddels staat de teller op 18000 en heb ik de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Ik had gevraagd of men de cornerverlichting uit kon schakelen, men heeft dit getracht in samenwerking met de importeur, maar helaas is dit (nog) niet gelukt. Wel heeft de garage de software aangepast waardoor de deuren als je harder dan 15km/u rijd automatisch op slot gaan. Haal je de sleutel uit het contact, springen ze weer open. Als \'randstatter\' vind ik dat geen overbodige luxe. Ik kreeg tijdens de onderhoudsbeurt een leen fabia mee zonder sportstoelen. Daar blijkt wel uit dat de sportstoelen zeer comfortabel zijn. Verder heb ik nog steeds heel veel plezier van de Fabia. De motor \'gromt\' er lustig op los als jet het gaspedaal intrapt, maar dat vind ik wel sportief klinken. Bij constante snelheden vind ik het geluid heel acceptabel. Tot de volgende update....

PROBLEMEN

  • 19.000 km

Geen problemen

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.